Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Normal lønslave + start af sideløbende firma ved siden af job og fare for dagpenge.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej I alt-vidende Aminoer :)

Jeg har nu ved flere lejligheder spottet en mulighed for at starte et firma hvor jeg primært tilbyder forskellige konsulentydelser. Jeg har en dejligt 37 timers arbejde som jeg på ingen måde kan undværre, men samtidig vil jeg også gerne have mig et firma da ikke kan snige sig ind under "hobbyvirksomhed". I mit måske kommende firma vil der strengt taget ikke være brug for andet end bare MIG, jo måske aller højest en pc til at skrive en regning fra i ny og næ, medmindre jeg kan bruge min egen private pc. Det jeg er bange for, er hvis jeg nu mister mit normale lønjob. Jeg skal ikke havne i den situation at jeg ikke kan få mine dagpenge fra a-kassen uden at jeg kan hurtigst muligt kan lukke mit firma ned. Hvor simpelt og hurtigt kan det ske? De ydelser jeg skal sælge er primært ting jeg har i hovedet. Meget af det er som freelance sælger bl.a. men også noget affiliate marketing eller hvad det hedder, altså hvor jeg henviser til bestemte firmaer og får noget provision deraf. Så jeg skal altså hverken ud og købe bil eller have fancy kontormøbler ect. ect.

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bjarke.

Tag kontakt til din a-kasse, for du har stadig ret til din a-kasse, så vidt jeg ved, så længe dit erhverv kan drives uden for normal arbejdstid. Dvs. enten om aftenen eller weekenden, så du kan være til rådighed i dagtimerne, for at søge job osv osv.

Jeg tog selv fat i min, da jeg var i en lignende situation og jeg fik at vide, at jeg godt kan få a-kasse, selvom jeg blev fyret og har min webshop ved siden af ..

Med venlig hilsen
Martin

Fra Solrød
Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bjarke!
Jeg har selv lige gjort det samme, der var ingen problemer med min a kasse og for mig giver det det vildeste kick at have noget der er ens eget ved siden af :-)

Held og lykke

Nina

Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja for det er som sagt min største frygt. Jeg har prøvet at være arbejdsløs inde for min branche - jeg er trælastsælger til daglig, men jeg har bare så mange kontakter til folk så jeg på den måde kan øjne en mulighed for at tjene penge på div. freelance opgaver og konsulentydelser. Jeg har fx. en kunde der ikke kan følge med i salget i sit firma, og vi har nemlig talt om mig som freelance sælger i perioder med spidsbelastning. Noget andet er Nina, nu ved jeg ikke hvad din type virksomhed består i, men hvad har du af obligatoriske udgifter ved det? Mig bekendt er det fx. dyrere at drive en håndværksvirksomhed pga. affaldsordning til genbrugspladserne end fx. en konsulentvirksomhed.

Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det lyder jo lovende. Har du også almindeligt lønslave job nu eller er du fuldtid selvstændig? Ja min indre iværksætter brænder bare så hårdt i maven at den gør helt ondt :) For mit vedkommende har jeg nemlig både en lønforsikring der garantere mig 80% af min løn i 12 måneder hvis jeg skulle få sparket, og den mulighed sammen med a-kassen vil jeg nødig give afkald på. Nu er jeg lige blevet husejer så der er meget der står på spil føler jeg.

Fra Måløv
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 832
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilke a-kasser tillader at drive webshop mens man får dagpenge?

 

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Maelstrom:

Hvilke a-kasser tillader at drive webshop mens man får dagpenge?

Altså jeg har Krifa, så de gør ihvertfald.

Så længe webshoppen kan drives uden for normal arbejdstid og du kan være til rådighed mellem 8-16 - Det var det jeg fik af vide, for jeg gad selvfølgelig ikke betale til en a-kasse, jeg ikke kunne bruge til noget, hvis jeg skulle miste mit fuldtidsjob.

/martin

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Maelstrom:

Hvilke a-kasser tillader at drive webshop mens man får dagpenge?

Det gør de og skal de alle, men det afhænger af din sagsbehandler.

Det totalt sindsyge og totalt utopiske er dog at du må ikke en eneste gang, på noget tidspunkt,af nogensomhelst grund mødes med, tale med, hjælpe nogen mellem kl. 8 og 17.

Hvis du skal mødes med en revisor, sende en pakke, hente noget på posthuset, modtage varer, have hjælp med din computer, have support på din internet forbindelse... bare en enkelt gang lever du ikke op til reglerne, og er reelt ikke arbejdsløs medmindre du lyver for akassen eller har en sagsbehandler der vil se gennem fingre med det.

Du er på tynd is hvis du gør det. Vi ønsker i Danmark at straffe de "SV.." der starter virksomheder, og hvis du er gift så er din ætgefælle formodentlig også medhjælpende for hun har sikkert lagt et brev i postkassen for dig, eller talt med dig om virksomheden.

Hvis du har en emsig sagsbehandler er ingen af jer berettigede til understøttelse.

MVH Jens 

Fra Måløv
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 832
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene alle. Troede egentlig jeg var nødt til at afvikle alt hvis jeg mistede mit job, da nuværende indtægt fra min sidebeskæftigelse ikke er nok til at overleve for.

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Maelstrom:

Tak for svarene alle. Troede egentlig jeg var nødt til at afvikle alt hvis jeg mistede mit job, da nuværende indtægt fra min sidebeskæftigelse ikke er nok til at overleve for.

Pas på med at drage forhastede konklussioner! Som selvstændig, eller bibeskæftiget er du på tynd is. Du skal kunne bevise at du ALDRIG har haft eller vil få behov for at lave nogetsomhelst - ikke blot et minuts arbejde - mellem kl 8-17 på hverdage, og vist også i butikstiden lørdag. Systemet skal ikke bevise at du gør noget galt - du skal bevise at du ikke gør det, hvordan du så vil gøre det. 

Min kone drev i 2006-07 et konsulentfirma, blev så headhuntet til en direktørstilling hvor hun i 2010 fik stress. Konsulentfirmaet har en bankkonto men har ikke haft aktivitet siden 2007. I 2009 startede jeg med investorer en virksomhed hvor vores indskud gik gennem et til formålet etableret holdingselskab og der i driftselskabets vedtægter står at jeg ikke må ansætte familie - og konsekvensen kan være tab af samtlige vore anparter. 

På trods af dette tog det 6 måneder at få understøttelse, efter hun af jobcenter var blevet pålagt at deltage i et entreprenørprogram, vendte A-kassen tilbage med en anklage om socialt bedrageri og et betalingskrav på 600000kr, og så måtte vi lige igang med det juridiske igen, depression og ...

Dette Lands forbandede "VELFÆRDSSYSTEM" er ikke designet til mennesker der ønsker at starte og bygge virksomheder, eller at bidrage til samfundet. Det er designet til systemets folk og de der enten ikke kan eller vil bidrage, og de to sidste grupper skelnes der ikke meget mellem!

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)