Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Musik rettigheder i videoer

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tom

Tom Frank Christensen:
Hvis jeg benytter et originalt musik nummer i mine informations videoer - så er det ikke lovligt

Korrekt. Der skal betales afgift til KODA (komponist og tekstforfatter) og Gramex (pladeselskab og udøvende musikere).

Tom Frank Christensen:
Hvad hvis jeg finder en der kan lave et instrumental nummer af en kendt sang, eksempelvis Aha - Take on me, eller Berlin - Take my breath away, skal nogen da have betaling (andet end manden der laver mig nummeret?)

Så er det kun KODA der skal have betaling. Men det er lidt omstændigt, fordi de skelner mellem lydeksempler om til 45 sekunder og lydeksempler derover. Det kan hurtigt koste dig nogle hundrede kroner om måneden (eller mere). Der kan ikke betales engangsbeløb.

Tom Frank Christensen:
Hvis det forholder sig sådan: kunne jeg måske godt tænke mig at join forces med en eller anden der gerne vil tillade jeg bruger deres numre i videoer. Selvfølgelig med credit til personen i videoen eller website.

Igen lidt omstændigt. Hvis personen er medlem af KODA skal der indgås aftale med KODA, idet KODA råder over rettighederne til personens musik. Men skriv evt. til KODA og forhør dig..

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tom.

Du er meget velkommen til at ringe til mig - musikaftaler er et af mine arbejdsområder.

Men som udgangspunkt skal du have tilladelse af komponisten til at genindspille et musiknummer.


Du kan kontakte mig på 33 300 208.

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Bøgenskjold:
Men som udgangspunkt skal du have tilladelse af komponisten til at genindspille et musiknummer.

Det er i pricippet korrekt, men det klares vel i 99% af alle tilfælde via NCB?

Og som mange har nævnt og linket til info om, så er det lige meget om det er en genindspilning eller en original version der bruges, der skal stadig betales royalties.

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal stadig betales for brugen - enig. Men hvis du bruger en originalversion, skal du også have den udøvende kunstners og pladeselskabets accept (typisk varetaget af pladeselskabet, der har fået overdraget rettighedern)

Også enighed mht. NCB, der varetager den del af komponisternes rettigheder.

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)