Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Windows server vs Linux server

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 193
Fra  Dice 'n Drinks Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer !

Er der nogen windows / linux experter herinde, der kan fortælle hvad fordelene og ulemperne er ved de 2 systemer. Og hvad det ene kan tilbyde i forhold til det andet ?

Håber i er friske på denne lille udfordring :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Sune Kovshøj:
Er der nogen windows / linux experter herinde, der kan fortælle hvad fordelene og ulemperne er ved de 2 systemer. Og hvad det ene kan tilbyde i forhold til det andet ?

Kort fortalt så kan de det samme og er lige gode.

Nogle mener at den ene er bedre end den anden og der er tit høje bølger over hvad de forskellige mener. Men valget af serveren kommer meget an på hvad man vil køre på den. Vælger man php scripts så er Linux et godt valg og vælger man .NET eller anden Microsoft teknologi så er Windows valget.

Du vil opleve nogle der hårdnakket påstår at den ene er mere sikker end den anden - men det er noget vås uden lige.

Hvis du har en god Linux mand så kan han gøre en Linux meget sikker mens han laver en Windows pivåben og omvendt hvis det var en Windows mand.

Jeg har arbejdet med begge platforme i en årrække så det er derfor jeg udtaler mig som jeg gør - jeg har både Windows og Linux kørende uden problemer - havde endda glemt hvordan jeg kom ind i serverrummet - så godt kører de.. :D

Fra Bispebjerg
Tilmeldt 25. Jan 12
Indlæg ialt: 240
Fra  RealMadridFan Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 4 person

Linux er 10 gange bedre end Windows Server - af kun en årsag! Linux er meget meget meget mere stabil, og går aldrig ned.

Tilbyder gratis hjælp til både offline og online marketing, skriv til mig!

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dit spørgsmål svare til at gå ned i en TV butik og spørge hvilket tv er bedst?
Eller spørger en bager: "Hvilket brød smager bedst?"
I alle tilfælde får du et svar der ikke er objektiv på nogle måder.

Det kan koges ned til hvad skal det lave? Hvad skal det koste?
Og det mest vigtige... Hvad skal det lave?

Så snart de ting kommer på bordet er det nemmere at give en vurdering. :-) 

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere for og imod...

Windows er kompatibelt med meget mere software da mange softwarefirmaer kun udvikler til windows. Windows er også mere brugervenligt for den "normale serveradministrator" end Linux.

Linux er derimod klippesolidt og et meget "lettere" system på den måde at du (for det meste, kommer an på ens valg) kun har en terminal. En basal Debian Squeeze kan bruge ned til 75mb ram hvor Windows tit bruger over 800mb+ (kommer an på version). Derudover giver Linux dig mulighed for at kompilere din egen kerne så du kan optimere systemet præcist til det du vil bruge din server til, fx. webhosting. Jeg har selv optimeret mine servere til "grøn energi" som sparer mig for 15-20 watt pr. server. Det lyder ikke af meget men ude på DIX koster strømmen en formue.

Kunne skrive meget mere om begge dele men Linux til enhver tid være at foretrække for mit vedkommende... Og så er det jo gratis!

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Er enig med Niels i det her tilfælde - til dels

Efter min egen mening, og erfaring - kræver en Windows server meget mere ressourcer end en linux server for at håndtere f.eks. 50.000 kontinuerlige hits.

En anden fordel ved Linux er at det er lidt billigere at hoste en linux server ved en webhost, samtidig er det oftest nemmere at finde PHP programmører til linux, mens kan være ret dyrt at finde en .NET programmør med erfaring.

Igen bare gisninger, og der vil sikkert være undtagelser der bekræfter dette.

Et eksempel er en jeg kender, der har små 30.000 unikke om måneden - han har en windows box til at køre med 2 CPU og 6Gb ram, serveren kan sommetider have ret svært ved at følge med.

Jeg har en side der er 100k unikke om måneden på, med flere database kald end den ovenfor - og den kører på 1 CPU dualcore og 1Gb ram. Serveren rammer aldrig load over 1.2-1.5 og som hovedregl er load på 0.01 (Stiger til 1.2 i total peak perioder)

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En anden ting er også prisen.

Linux er gratis

Windows koster efter behov.

Fra Borre
Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med Niels og Martin. Der er ikke et endegyldigt svar på det, selvom der er mange fanatikere som lovpriser Linux eller Windows. Det kommer an på hvad du skal bruge serveren til og hvilke folk du kan få fat i til at administrere dem. Og så er der selvfølgelig også licensomkostningen til Windows Server.

Så det er ikke et let spørgsmål at svare på. Vær pragmatisk og vælg den platform som bedst understøtter det som du skal bruge en server til.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 01:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Som skrevet før, så er Linux gratis og i de fleste tilfælde open source. Det betyder også at det er meget fordelagtigt at opgraderinger til nye versioner også er gratis. På den måde, kan du altid have en opdateret server kørende. Det er også en leg at opgradere software i Linux, hvis du selv vil administrere den.

sudo aptitude dist-upgrade... så kan I sikkert gætte hvilken distro jeg bruger ;-)

Når der nu bliver spurgt efter fordele og ulemper, så kan jeg nævne, at det er en stor fordel at køre konsol (uden grafisk brugerflade), hvis du ønsker en stabil server. Grafiske brugerflader er ofte mere fejlbehæftede end de gode gamle konsoller.

En anden meget lækker detalje ved Linux er, at der er ufattelige mængder nørder, som gennemkigger den åbne kildekode. Det resulterer i fejlrettelser og lapninger af sikkerhedshuller.

Der er sikkert nogen, der synes at Windows og Linux er lige sikre, og så er der dem der ikke gør. Det er sjældent jeg hører om store virksomheder, der kører med Windows servere på produktionskritiske systemer. I de tilfælde hedder det Unix, Linux eller Iseries AS/400 (http://en.wikipedia.org/wiki/Iseries).

Derudover er jeg enig med betragtningerne om performance og ressourceforbrug.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 02:48
Hvor mange stjerner giver du? :

som andre nævner er det umuligt at svare på.

personligt kan jeg ikke se en fordel i at vælge windows.

 - det koster penge

 - det er dyrt at finde programmører

 - det bruger flere ressourcer

 - flere store sider bruger linux, der må være en grund.

en rigtig opsat windows server kan være lige så sikker og stabil som en rigtig opsat linux server. og efter at have kørt med linux i flere år nu, foretrækker jeg at administrer en linux baseret server.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)