Gennem adskillige indlæg og debatter som følge af indlæg, har jeg ofte vendt de forudsætninger (typisk 5 punkter) der skal være på plads, når man vælger at kigge efter et eksisterende Network Marketing selskab at involvere sig i: Produkt, Management/ledelse, Timing/muligheden, System, Kompensation Men... hvis man nu begav sig ud i at starte et nyt selskab... hvilke ting skal så være på plads? Så ender vi faktisk på de samme punkter - men : * Produkt - et produkt som holder (udvikling og godkendelser på plads - fra dag 1) * Timing - der skal være et marked som efterspørger produkt / timing for "muligheden" * Management/ledelse - drivkrafterne bag skal have erfaring i at drive virksomheder * Kapital/investor - der skal være tilstrækkelig med kapital til at understøtte vækst og produktudvikling * Backoffice - en løsning der fungere og er afprøvet (benyttes af eksisterende selskaber i branchen) * Logistik - det skal fungere fra dag 1 * Kompensation - muligheden skal understøttes af en kompensationsplan der er fair Lad os nu antage at nogen fik den ide at starte et produktbaseret Network Marketing selskab på dansk grund - lad os antage at visionen om et dansk selskab tog udgangspunkt i alle de erfaringer man har gjort sig i branchen: Det vil sige kigger på de typiske faldgruber andre falder i - kigger på de ting som oftest aldrig helt fungere eller kommer på plads hos de selskaber der ønsker at træde ind i - eks. Danmark og/eller Skandinavien. Vil det være helt forkert at konkludere at rigtig mange af de (produktbaserede) selskaber der ønsker at træde ind i Skandinavien ofte har: * Forholdsvis dyre produkter (også udgiften for eget forbrug) * Produkter som helt eller delvist ikke kan godkendes på vore markeder i Skandinavien (og dele af EU) * Udfordringer omkring logistik (leveringstider, levering generelt) * Høje kvalifikationskrav (høje autoship løsninger som overstiger "overkommelig pris" / eget forbrug) * Til tider meget høje "startomkostninger" for at booste vækst Er det ikke 5 typiske ting som gør sig gældende? Hvis man så sad med en tanke om at gøre det anderledes - så vil jeg antage man lister de samme punkter op - men med omvendte fortegn. Med andre ord lancherer sig på: * Produkt til fornuftig, overkommelig pris (især udgiften for eget forbrug) * Produkt(er) som ER godkendt fra dag 1 - ingen ventetid/uvished omkring godkendelse(r) * Logistik/levering skal fungere fra dag 1 med løsninger der er afprøvet / samarbejdspartnere der fungere * Lave kvalifikationskrav / lav autoship * Lav startomkostning / eller valgfri overkommelige startomkostninger Vil det ikke være 5 rimeligt fornuftige udgangspunkter at starte et nyt selskab på? Lasse Burholt |
Hej Lasse,
Jeg har aldrig forstået, hvorfor man skal forbruge selv, når man arbejder med MLM.
Jeg har haft en grillbar, hvor konen arbejdede, men derfor åd jeg ikke grillmad - dog undtaget, når jeg kom forbi, men så spiste jeg de pølser, der ikke kunne sælges (overstegt, men de smager nu bedst).
Hvis man sælger lastbiler, så køber man vel heller ikke en selv.
Med andre ord virker det underligt, hvis MLM baseres på, at sælgerne også køber til eget forbrug. En forretning skal baseres på, hvad sælgerne kan sælge, og ikke hvad de selv vil købe, for så er de jo købere.
Okay, er man ansat i Bilka, så køber man nok ind der, men det er jo blot, fordi det er nemmest - det er derimod ikke noget, som Bilka kræver.
Hilsen, Robert