Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturaer og indberetning til SKAT - en jungle af bureaukrati?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er

Som skrevet herinde før går jeg med planen om at starte en enmandsvirksomhed, men indtil da vil jeg gerne prøve forretningen af på freelance-basis i et par måneder.

Når jeg nu får en ordre ind, leverer "varen" og dernæst skal have betaling for denne, hvilke retningslinjer gælder så? Hvordan indberetter jeg handlen til SKAT, og hvem har ansvaret for dette: køber eller sælger? Er fakturaer et must eller kan man klare sig uden?

Det ville være super, hvis nogle af jer garvede amino'er kunne henvise mig til en guide på nettet eller svare på spørgsmålene og beskrive, hvordan jeg skal tackle en betaling fra start til slut. Jeg er ærligt talt på bar bund.

På forhånd tak!

Venligst,

Frederik Arnholdt

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du bliver momsregistreret (krav hvis du forventer omsætning på mere end 50.000 på 12 løbende måneder) forløber det således:

1) Du udsteder en faktura ved hvert salg på beløbet og lægger 25 pct. moms oveni
2) Kunden betaler beløbet med momsen oveni
3) 2 eller 4 gange om året indberetter du og betaler al den moms, du har opkrævet dine kunder.

Har du haft flere momsbelagte udgifter end indtægter, får du momsen tilbage her.

1 gang om året indberetter du så din virksomheds resultat til SKAT på den udvidede selvangivelse.

SKAT afholder gratis virksomhedsbesøg og informationsaftener. Prøv at tage med til et af dem - der bliver du helt sikkert meget klogere. :-) 

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik.

Jeg vil prøvet at gøre mit bedste, men der er massevis af Aminoer her, der er eksperter på området.

Sådan gør jeg:

Når jeg har solgt en vare gør jeg følgende:

- Laver fakturaen
- Bogføre den ( min revisor gør )
- Hvert kvatal laves der regnskab med indtægter og udgifter. Har du haft flere indtægter end udgifter, skal du betale "moms" Har du derimod haft flere udgifter, får du højst sandsynligt penge tilbage i moms.
- Det skal siges, at du kan starte ud med at fakturere dine kunder, uden at tillægge moms på indtil du har tjent de første 50.000 kr. Herefter skal du momsregistreres.

Jeg håber det gav lidt mening! Og er sikker på der er flere Aminoer, der bider på i tråden.

Good Luck!

/Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis de mener du sælger for mere end 50000 på 12 løbende måneder skal du momsregistreres, du må ikke vente og bare tage f.eks 8 mdr uden moms og så nå 50000 og blive registreret
Ja faktura er et krav og det er din pligt at føre regnskab og opgive alt skat og moms
Google og læs en masse ommat starte og om regnskab og skat, feks her
http://www.google.dk/search?hl=da&tbo=d&noj=1&site=webhp&q=startvækst&oq=start&aq=1&aqi=g3&aql=&gs_l=tablet-gws.1.1.0l3.7275674.7281644.0.7283453.8.8.0.0.0.0.200.1011.0j6j1.7.0...0.0.KAA80gn21t8
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Malerfirmaet Engholm V. Maria Padua Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit råder er, at afregne moms hver måned, så du ikke får en overraskelse..

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak til jer alle!

Jeg regner ikke med at tjene over 50.000 det første år, hvorfor jeg heller ikke regner med at blive momsregistreret. Sådan som jeg forstår jer, er proceduren for et salg således:

1) Jeg udsteder faktura (vel og mærke uden moms).

2) Kunden betaler.

3) Salget bogføres.

4) Jeg indberetter til skat halvårligt eller kvartalvis. 

Er dette korrekt antaget?

Et ekstra spørgsmål: hvilke oplysninger vil I råde mig til at inkludere på en faktura? Jeg er klar over de lovpligtige, men er det en god idé at tilføje flere oplysninger?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik Arnholdt:

4) Jeg indberetter til skat halvårligt eller kvartalvis. 

Er dette korrekt antaget?

 

Nej! Hvis du ikke er momsregistreret skal du intet gøre før du skal aflevere din selvangivelse. Der skriver du dit overskud eller underskud på.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Nej! Hvis du ikke er momsregistreret skal du intet gøre før du skal aflevere din selvangivelse. Der skriver du dit overskud eller underskud på.

/Henrik

Ikke i sig selv forkert hvad punkt 4 angår  MEN hvad 1 , 2 og 3 angår går jeg ud fra Henrik også mener ?????, at det skal du gøre løbende. Intet at gøre vil give rod (og manglende fakturering ikke være lovligt) og:

Hvad punkt 4 angår - skal du ha råd om, at forskudsregistrere på skat.dk. Lad os sige du får en indtægt på 30.000 kr, så vil du jo få ekstra skat når du laver selvangivelse, så det du bør gøre er, at forskudsregistrere det du venter at få i indtægt. Sæt det forsigtigt i starten for du kan altid forhøje din indtægt i forskud senere, men du får i det mindste betalt skat lidt i forhold til din forventede indtægt (det er faktisk også lovpligtigt :)) Gør du som Henrik foreslår, så kan du stå med en efterskat (som du jo kan tage hensyn til inden hvis du kan beregne den men det er ikke den korrekt fremgangsmåde)

Så har Henrik ret i, at du tager det med på din selvangivelse - og at det er din eneste pligt - ud over at ha et regnskab der kan vise at din indtægt er korrekt beregnet, men det skal ikke indsendes med mindre de beder om noget

held og lykke med det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Nej! Hvis du ikke er momsregistreret skal du intet gøre før du skal aflevere din selvangivelse. Der skriver du dit overskud eller underskud på.

/Henrik

Ikke i sig selv forkert hvad punkt 4 angår  MEN hvad 1 , 2 og 3 angår går jeg ud fra Henrik også mener ?????, at det skal du gøre løbende. Intet at gøre vil give rod (og manglende fakturering ikke være lovligt) og:

Hvad punkt 4 angår - skal du ha råd om, at forskudsregistrere på skat.dk. Lad os sige du får en indtægt på 30.000 kr, så vil du jo få ekstra skat når du laver selvangivelse, så det du bør gøre er, at forskudsregistrere det du venter at få i indtægt. Sæt det forsigtigt i starten for du kan altid forhøje din indtægt i forskud senere, men du får i det mindste betalt skat lidt i forhold til din forventede indtægt (det er faktisk også lovpligtigt :)) Gør du som Henrik foreslår, så kan du stå med en efterskat (som du jo kan tage hensyn til inden hvis du kan beregne den men det er ikke den korrekt fremgangsmåde)

Så har Henrik ret i, at du tager det med på din selvangivelse - og at det er din eneste pligt - ud over at ha et regnskab der kan vise at din indtægt er korrekt beregnet, men det skal ikke indsendes med mindre de beder om noget

held og lykke med det

vh

Stor tak til jer begge. Det virker slet ikke uoverskueligt længere :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik Arnholdt:

Når jeg nu får en ordre ind, leverer "varen" og dernæst skal have betaling for denne, hvilke retningslinjer gælder så? Hvordan indberetter jeg handlen til SKAT, og hvem har ansvaret for dette: køber eller sælger?

Hej Frederik,

Når du ikke er momsregistreret har både køber og sælger pligt til at indberette dit arbejde. Køber skal indberette timerne på dit CPR-nr., som du dermed skal oplyse til kunden.

Som Henrik skriver, så skal du bare indberette én gang årligt.

Frederik Arnholdt:

Er fakturaer et must eller kan man klare sig uden?

Når du ikke er ansat og får lønseddel, så er der krav om at du laver en faktura, som både du og din kunde skal bruges til jeres bogholderi/regnskab.

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)