i debat
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  E-handel, Internet & Online marketing

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Affiliate marketing hjælp & gode råd"

Tilladte domæne navne?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
Amino-karma 80
Tilmeldt 29. mar 11
Indlæg ialt: 17

Skrevet 09-05-2012 kl. 11:07

Hej Amino,

Jeg har søgt lidt rundt på nettet og fundet en række domæne navne, som lægger meget tæt op af virksomheders navne. Hvor tæt på en virksomhed må man ligge?

For eksempel (ikke for at hænge nogen ud specielt, men det er dem jeg lige kan huske, at jeg er stødt på)

appleinfo.dk

iphoneinfo.dk

applenyt.dk

iphone4s.dk

osv.. Listen er lang.

Men er det tilladt at tage et domæne navn som disse?

Amino-karma 942
Tilmeldt 7. nov 06
Indlæg ialt: 200
Amino Plus
Christian Reupke
Fra NETsite A/S - Domæne &...
Skrevet 11-05-2012 kl. 16:28

Det er som udgangspunkt ikke tilladt, da du krænker tredjemands rettigheder. iPhone er f.eks. et varemærke som tilhører Apple, og det må du ikke benytte uden deres accept.

Christian Reupke

NETsite A/S Domæne - Webhotel - VPS / Virtuel Server

Amino-karma 13.606
Fra 2000 Frederiksberg
Tilmeldt 12. jun 10
Indlæg ialt: 1.427
Amino Plus
Cap'n Halfdan Timm
Fra Firm 2, Halfdan Timm ApS
Skrevet 11-05-2012 kl. 16:39

- og at det sker, er fordi, at Apple endnu ikke har gjort noget ved det i Danmark endnu. De har i USA fået inddraget et par iPhone-relaterede domæner, og nogle (Anders Saugstrup) forudsiger, at det bare er et spørgsmål om tid, før end de danske domæneindehavere får tæsk.

Jeg kan i så fald se frem til at blive tævet af Sony.

Hvis du vælger et domænenævn, der læner sig så kraftigt op ad et registreret varemærke, er det lidt af et sats. For domænet kan uden problemer blive taget fra dig, og så har du spildt tid på linkbuilding og annoncering.

Så nej. Det er ikke tilladt. Det er fildeling og at køre over 130km/t på motorvejen heller ikke. Men det sker alligevel - for nu. Skype-Smile

Jeg står bag JUF.dk, hvor du kan få op til 3 tilbud fra advokater eller revisorer på din opgave. Er du revisor eller advokat? Skriv til mig, så kan vi lave noget sammen. Jeg har også en blog omhandlende det eksorbitant hårde liv som ung iværksættera.

Amino-karma 132
Fra San Francisco, Californien
Tilmeldt 19. jul 11
Indlæg ialt: 28

Celia Schow
Skrevet 12-05-2012 kl. 02:52

Oh, shoot! Har lige købt et domæne i går, hvor det mærke, jeg ville skrive om, indgår i domænet... That's bad, then!? Så skal jeg vil have købt mig et nyt! Åååh. pispis. :(

Amino-karma 2.362
Fra København Ø
Tilmeldt 8. dec 10
Indlæg ialt: 567

Marco Poul
Skrevet 12-05-2012 kl. 03:44

Celia Schow:

Oh, shoot! Har lige købt et domæne i går, hvor det mærke, jeg ville skrive om, indgår i domænet... That's bad, then!? Så skal jeg vil have købt mig et nyt! Åååh. pispis. :(

Ikke at jeg vil anbefale det, men du kan altid starte op som du hele tiden havde planlagt med domænet. Det kan ske at varemærket er lige glad med dit brug af det. Men de kan kontakte dig og bede dig om at overgive domænet til dem. Men så har du da noget tid til at finde på et nyt.

Amino-karma 2.446
Fra Århus
Tilmeldt 17. okt 10
Indlæg ialt: 499

Teddy Carlsen
Skrevet 12-05-2012 kl. 08:19

Krænkelse af vare mærker er ikke noget man skal tage let på!

Det kan godt være at man "bare" får frataget domænet, men hvis feks Apple mener at du har skadet deres varemærke, og beslutter sig for at statuere et eksempel og anlægger en sag??

De løber i hvertfald ikke tør for penge til retsagen, og selvom udfaldet skulle være imod dem klare de nok også tabet, men hvor mange penge har du?? og hvor stor vurdere du risikoen er??

Et eksempel der ligner, selvom der ikke er tale om en online twist.

Teddy

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)

RSS-feed

E-handel, Internet & Online marketing er venligst sponseret af: