Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investor Vs Bank lån

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

er der nogle der simpelt og let kan forklare mig hvad fordele og ulemper der er ved at have en investor frem for et banklån
og den anden vej rundt. Føler lidt at Banken er lidt tunge at danse med for tiden. Så måske jeg vælger en Investor hvis muligt.
men ved ikke så meget om det.....

Håber nogle kan løft sløret for dette...

Lars.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøver lige igen.... Nogle må da vide noget om dette emne ??? Big Smile

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjaeh skal vi ikke starte med similariteterne, både en investor og en bank er kun ude efter en ting nemlig profit maksimering.

Skal vi så ikke lige tag et kig på forskellene :-), en investor kommer til at eje en del af din virksomhed, og derved et %-tal af overskuddet, lad os sige at du sælger 25% af din virksomhed og laver en million det første år, så skal du enten proppe størstedelen af pengene i egenkapitalen ellers så skal du udbetale 250.000 kr. Til investoren. Banken er lidt grovere, nemlig ved at hvis du låner en million kr, til en ÅOP på 5.5% så vil du efter første år skylde. 

(10^6) * 0.055 = 55 000 alene i renter

Men fordelen ved at tage et bank lån er at når det er betalt er du gældfri, men en investor derimod vil eje den %-del af din virksomhed du sælger i tid og evighed, medmindre du laver en aftale om at når hans/hendes indskud er blevet forrentet så og så meget så er i kvit. 

Og ja så er der også den forskel at en investor måske gerne vil have med bestemmelse...


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes og en investor kommer jo ind i billedet, ofte når banken siger nej, fordi de ikke mener det er risikoen værd. Han vil så ofte turde mere, måske kunne se en forretningside anderledes, MEN han kræver generelt langt mere igen end bankens %

Han vil som beskrevet ha en ejerandel, og der vil du jo let være i den situation, at hvis han skal komme med 100.000 kr, så ser investor jo på hvor meget er det i forhold til det din forretning er værd, og det kunne så være, at han vil ha de første 200.000 kr af indtjeningen ud over et mindre beløb til dig selv, og derudover en vis ejerandel, så det er langt mere komplekst med en invester end med en bank.

Banken er billigere og overlader generelt set ledelsen til dig - men kræver ofte meget i sikkerhed - investoren er ind i mellem mere modig, men stiller lagt større modkrav til den potentielle indtjening, generelt set. Risiko og gevinst følges. Begrænset risiko gennem sikkerhed, banken er billigst og mulig, stor risiko/stort potentiale -er typisk investor land, stor risiko/høje krav til den mulige indtjening for investor 

Banken ligger på mange gadehjørner og har store skilte ude, så de er lette at finde, og der er flere om buddet - investorer reklamerer ikke nær så meget, og det vil være langt mere arbejde at finde dem der ser lyset i din ide

God forretningsplan og velfungerende dokumenterede budgetter hjælper dig i begge fald.

Uanset hvad - held og lykke med det, og det ene udelukker bestemt ikke det andet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder som om investorer er nogle grimme karle der blot er ude på at score en stor del af din virksomhed for en forholdsvis lille investerig !
Sådan ser jeg nu ikke på det.
Som investor skulle jeg gerne kunne komme med nogle kloge penge. Dvs at jeg udover kapial, som de fleste jo gerne vil have forrentet , så skulle der også gerne være plads til at involvere sig i firmaet.
De fleste investorer har en hel del erhvervserfaring , og kan som oftest både noget om idéudvikling, produktion, markedsføring, salg, ledelse og regnskab.
Det er alt sammen ting som jeg ikke tror banken kjan bidrage med.'
Og endelig kan det godt være at en investor er mere risikovillig end din bank.
Problemet som investor er at finde nogle seriøse iværksættere. Der synes at være rigeligt aaf dem der har en god idé og et domæne.
Dem der er nået til at have et produkt, og måske endda startet med lidt salg , er straks sværere at finde.

Men har du et godt koncept som er nået lidt længere end til idéplanet, så lad mig høre
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)