Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af egen skolevogn

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Er igang med at starte køreskole op.

Dertil er jeg ved at købe en lille sød Mini Cooper.

Den vil komme til at køre mest arbejdskørsel, men vil have muligheden for at tage den ud og handle osv.

Men vil høre om nogle der har gode råd til hvordan den "oprettes".

Om den er 100% privat, og tager km penge for de kørte km ved arbejde.

Om den er 80%/20% firma/privat, og hvordan fungere det enligt.

Eller 100% firma og så beskatning af fri bil. Og kender i et sted hvor man kan beregne hvad det så vil blive.

Håber I kan/vil hjælpe.

PS. Der skal så også lige købes 4 motorcykler, hvor den ene også skal bruges privat, så samme problem med den.

 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg mener ikke der kan gives et entydigt svar.

Der er fordele og ulemper ved alle metoder, og det skal du tage i betragtning.

Jeg vil mene at det letteste - ikke nødvendigvis det skattemæssigt mest fordelagitge, men det nemmeste - vil være at lade dig beskatte af fri bilo. Køb bil og mc'er i virksomheden og bliv beskattet heraf.

Det er fastsat af myndighederne hvorledes dette gøre - eksternt link:

http://skat.dk/skat.aspx?oId=1647968&vId=0&search=fri%A4bil

Dog vil jeg umiddelbart mene at det i kroner og øre bedst kan betale sig for dig at eje bilen privat, føre kørebog på alle erhvervsmæssige kilometer og få kørselsgodtgørelse kr 3,80/km. Som tommelfingerregel siger man at jo længere man kører erhvervsmæssigt jo bedre er det ikke at blive beskattet af fri bil, idet de mange kilometer, op til 20.000/år, giver rigtig gode km-penge.

Det er svært at give dig et specifikt råd, uden at kende til din økonomiske tilstand. Hvor meget skal du låne for at anskaffe køretøjerne? Hvad har du af gæld i forvejen? Hvilken virksomhedsform vil du drive, selskab eller enkeltmandsfirma?? Og andre ting.

Det er ikke sikkert du vil skrive om det offentligt.

Jeg håber du kan bruge mine ord i din vurdering, og vil gerne bistå dig med rådgivning i processen.

Se gerne mit site:

www.c-office.dk

God weekend :)

R H

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu skal man i sin overvejelse også huske, at køreskoler er fritaget for registreringsafgift, såfrmt køretøjet udelukkende anvendes til undervisning/erhvervsformål.
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 11
Indlæg ialt: 784
Fra  Køreskole Ginnerup Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Nu skal man i sin overvejelse også huske, at køreskoler er fritaget for registreringsafgift, såfrmt køretøjet udelukkende anvendes til undervisning/erhvervsformål.

Det er noget snak.

Vi kan hive momsen ud ved køb, og aflevere det igen ved salg. Ikke en stor fidus, og ikke noget der bruges af flertallet.

At have en skolevogn der slet ikke må bruges privat, er der ikke meget sjov ved, hvis man er et almindeligt menneske, der kan have brug for at handle ind på hjemvejen. Jeg kender et par stykker, som er kommet i humoristen ved at blive set i deres skolevogn et skidt sted.

Min skolevogn er privat, og jeg fører omhyggeligt kørebog - en løsning jeg fandt frem til i samråd med revisoren. Sådan har jeg kørt i 100 år, og kan ikke forestille mig at jeg ændrer det. At fordele kørslen procentvis er noget underligt bagvendt noget, hvor du kan komme til at snyde dig selv ret voldsomt. Det er for tosset, at når man har vildt travlt, og derfor slet ikke har tid og kræfter til at køre privat, så skrives der flere km på privat-regnskabet da privat-km stiger procentvis.

Mine motorcykler kører på samme melodi.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen.

Det er ikke rigtige oplysninger du kommer med der. Ved ikke hvor folk får den ide fra, men hører det nu mest fra Elever. Men vi kan altså IKKE slippe for registreringsafgiften på nogen måde. Desværre. Sad 

Ellers var det heller ikke en brugt Mini Cooper jeg kiggede på, men en sprit ny Clubman Cooper. Cool

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone. Takker for svaret.

100 år i faget er da en del må jeg sige Surprise

Er også den model jeg overvejer mest, men vil gerne høre om andres erfaringer.

Den køreskole jeg PT arbejder på, køre bilerne 100% firma, og har så to de er beskattet af, samt de havde en af Motorcyklerne. De har så også 7 biler alt, så ingen grund til de alle var private. Men de syndes naturligvis bare jeg skal leje deres biler, så er jeg over det problem, men vil have noget jeg sidder behageligt i, og jeg selv bestemmer over. Og så koster Leje af bil jo heller ikke gratis.

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 02:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

M.h.t. valg af beskatningsform fri bil ctr. privat bil, så findes der flere udmærkede beregningsmodeller på nettet, hvor der kan indtastes de helt specifikke forhold, der er gældende for den enkelte.

Kørselsgodtgørelse kan være en fordel ved at anvende sin private bil, men den høje sats på kr. 3,80 er kun gældende de første 20.000 km., hvorefter satsen falder til kr. 2,00/km.

Herudover kan jeg da også henvise til denne lille vejledning fra SKAT, der omhandler momsforhold m.v. for køreskoler.

http://skat.dk/getFile.aspx?Id=80271

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 11
Indlæg ialt: 784
Fra  Køreskole Ginnerup Skrevet kl. 02:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
http://skat.dk/getFile.aspx?Id=80271

Var det det rigtige link, du sendte? Jeg tror ikke, der er mange køreskoler, der passer ind under det emne, du linker til.

Momsfri undervisning kan MINIkøreskole ikke drive i en minicooper eller på motorcykler. Det er kun kategorierne C, C/E; D/E og traktor der er momsfrie, og jeg kender ingen køreskoler, der KUN kører disse kategorier. Hvis der er B, B/E, D og A blandet i det, er der moms på en stor del af køreskolens undervisning.

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 11
Indlæg ialt: 784
Fra  Køreskole Ginnerup Skrevet kl. 02:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MiNiKøreskole:
Er igang med at starte køreskole op.

Hvis jeg var dig, ville jeg rotte mig sammen med en revisor eller i det mindste en rådgiver med erfaring med/viden om reglerne vedr. køreskoler. Jeg tror du skal passe lidt på med at styre alt for meget efter random oplysninger. Det koster at have en revisor, det er jo det han lever af - men det koster skisme også at lave bommerter.

God vind med din køreskole :-)

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)