Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forudbetalte ydelser - hvilken momsafregning hører det til?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude..

Er ved at lave momsregnskab for Q1-2012 for min lille virksomhed og er stødt på et mindre problem;

- hvordan forholder jeg mig til en faktura der er dateret 31/12-2011, men gælder for en "ydelse" jeg får leveret i januar 2012? 

- altså, hvilket kvartal skal jeg regne momsen for ydelsen ind i?

Samme problem vil opstå for hhv. 31/3, 30/6 og 30/9.

Al hjælp er taget i mod med glæde!

Hav en god dag.

Vh, Thomas

Tilmeldt 31. May 11
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mvh.

Jesper

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Når vi snakker moms skal den altid indberettes i den periode som betalingsdagen er :).

At omkostningen rent regnskabsmæssigt skal periodiseres ved årsafslutningen har intet med moms at gøre :)

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du evt. nogen kilde på at det er betalingsdagen man skal holde sig til?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Next.man:
Når vi snakker moms skal den altid indberettes i den periode som betalingsdagen er :).

Sikker?

Momslovens § 23 siger:

"§ 23.Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

Stk. 2. Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Stk. 3. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt."

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Next.man:
Når vi snakker moms skal den altid indberettes i den periode som betalingsdagen er :).

Sikker?

Momslovens § 23 siger:

"§ 23.Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

Stk. 2. Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Stk. 3. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt."

/Henrik

Enig med Next.man i dette tilfælde, men der er modifikationer, som Henrik henviser til i Momslovens § 23.

Trådstarters tilfælde opfatter jeg som værende i overensstemmelse med stk. 2, så momsen kan medtages i 4. kvartal 2011 jvf. faktueringsdatoen.

Momslovens § 23 stk. 1 omfatter de tilfælde, eks. offentlige ydelser, hvor man modtager flere fakturaer/regninger for en fremtidig periode, hvor det netop bliver leveringstidspunktet, der bliver afgørende. Eks. ejendomsskatter der opkræves én gang i 2 rater, 1. halvår og 2. halvår, hvor du først kan fratrække momsen for 2. halvår, når denne forfalder til betaling.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Enig med Next.man i dette tilfælde,

Enig med dig vedr. det aktuelt omfattes af stk. 2. Det var netop min pointe.

Men måsker misforstår jeg dig i relation til det citerede. Betalingsdag og en faktureringgsdato er ikke nødvendigvis sammenfaldende.

/Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
Enig med Next.man i dette tilfælde,

Enig med dig vedr. det aktuelt omfattes af stk. 2. Det var netop min pointe.

Men måsker misforstår jeg dig i relation til det citerede. Betalingsdag og en faktureringgsdato er ikke nødvendigvis sammenfaldende.

/Henrik

Helt enig med Henrik her.

Betalingsdag og faktureringsdato er meget sjældent sammenfaldne, og betalingsdagen har som udgangspunkt intet med momsen at gøre.

Trådstarter kan trække momsen i Q4 2011.

Om så tilfældet skulle være, at trådstarter endnu ikke (her i Q2 2012) har betalt regningen (grundet lang kredit eller evt. andre årsager), så kan han stadig trække momsen i Q4.

På samme vis er sælger momspligtig ved udstedelse af faktura, ligegyldigt betalingsdatoen.

Thomas Ahle Jehn:

- hvordan forholder jeg mig til en faktura der er dateret 31/12-2011, men gælder for en "ydelse" jeg får leveret i januar 2012?

Du kan trække momsen i 2011.

Du periodiserer udgiften, så den i dit regnskab figurerer som en udgift i januar 2012.

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
Enig med Next.man i dette tilfælde,

Enig med dig vedr. det aktuelt omfattes af stk. 2. Det var netop min pointe.

Men måsker misforstår jeg dig i relation til det citerede. Betalingsdag og en faktureringgsdato er ikke nødvendigvis sammenfaldende.

/Henrik

Var måske ikke helt klar, men eks. omkring ejendomsskat er alt andet lige en bekræftelse på hhv. betalingsdato, fakturadato og leveringstidspunkt netop ikke altid er sammenfaldende.

En anden interessant vinkel på Momslovens § 23 stk. 3 er netop det forhold, hvor betalingstidspunktet ligger før en eventuel faktura. Her fremgår det rimelig tydeligt, at moms kan afløftes på betalingstidspunktet, som det kan være i tilfælde med forudbetalinger og/eller acontobetalinger.

Tonny

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig Tonny.

Trådstarter nævner intet om, hvorvidt fakturaen er betalt, men nævner udelukkende at fakturaen er udstedt d. 31. december, og er en forudfakturering for en ydelse, som leveres i januar.

Betalingsdatoen har derfor ingen betydning i forhold til svaret på trådstarters spørgsmål.

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)