Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde i udlandet §33A

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 3. May 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ansat i dansk firma, men arbejder fortrinsvis i Sverige (Som vej transport leder), jeg har hus og familie i DK, jeg opholder mig mindre en 84 dage i dk pr år, kan jeg få nedsættelse iht §33A ?? og hvordan skal jeg evt forholde mig ??

Mvh. allan

 

 

 

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som et ret konkret spørgsmål, som det kan være svært at forholde sig til.

Umiddelbart vil jeg sige, at når du har hus og familie i DK (altså du har folkeregisteradresse i DK), så vil man fra SKATs side anslå, at din tilknytning til DK er så stor, at du er fuldt skattepligtig til Danmark.

Jeg vil i din situation ofre de 300 kr., det koster at få et bindende svar fra SKAT. (Eller i hvert fald omkring de 300 kr.)

Mvh
Morten 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Madsen:
Umiddelbart vil jeg sige, at når du har hus og familie i DK (altså du har folkeregisteradresse i DK), så vil man fra SKATs side anslå, at din tilknytning til DK er så stor, at du er fuldt skattepligtig til Danmark.

Dette er også min opfattelse. Se evt dette link:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1783605&vId=0

Du er fuldt skattepligtig til Danmark, hvis du:

  • Har bopæl i Danmark.

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige for at komme på rette spor så gælder LL § 33A netop for personer der er fuldt skattepligtige til DK, f.eks. fordi de har bopæl her i landet. Der er en række forhold der skal være opfyldt førend bestemmelsen finder anvendelse.

Såfremt du er inden for skiven af § 33A er der tale om en lempelse for dobbeltbeskatning efter eksemptionsmetoden, dvs. at der ved opgørelsen af den danske skat reelt ses bort fra den indkomst der er optjent i udlandet.

Så skulle vi være på rette vej igen ((-:

/Banditten

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Banditten:
§ 33A er der tale om en lempelse for dobbeltbeskatning efter eksemptionsmetoden

Men eftersom han arbejder for et dansk firma og har bopæl i Danmark, så betaler han vel ikke SKAT i Sverige - så der er ikke tale om dobbeltbeskatning. Derfor stadig fuld skattepligtig til DK - er min mening...

MEN som tidligere nævnt - brug de 300 kr. for et bindende svar, så er du sikker på, hvordan SKAT ser sagen. Og husk svaret er kun bindende for SKAT - så hvis de siger noget, som du ikke er enig i, kan du "bare" gøre som du selv vil - det kan så bare være at SKAT fastholder og så "kommer efter dig" :)

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi skal ikke gætte, LL § 33A gælder uanset om du som lønmodtager får din løn udbetalt af en DK arbejdsgiver eller en udenlandsk arbejdsgiver og forudsætter som jeg tidligere nævnte at vedkommende er fuld skattepligtig i DK pga. bopæl eller lign.

Hvad Sverige gør ved jeg ikke, men hvorfor skulle de ikke beskatte når nu arbejdet faktisk udføres i Sverige?

Det er muligt at gebyret for at indsende en anmodning om bindende svar er 300 kr., men dertil skal så lægges omkostninger til en evt. rådgiver. Det løber hurtigt op i et ikke ubetydeligt beløb.

Vær i øvrigt opmærksom på at såfremt DK efter en gældende DBO er tillagt beskatningsretten så kan der kun opnås halv lempelse.

Jeg har ikke tjekket DK-Sverige DBO så forudsætter den ligner OECD-modellen.

/Banditten

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Banditten:
Vi skal ikke gætte, LL § 33A gælder uanset om du som lønmodtager får din løn udbetalt af en DK arbejdsgiver eller en udenlandsk arbejdsgiver og forudsætter som jeg tidligere nævnte at vedkommende er fuld skattepligtig i DK pga. bopæl eller lign.

Lad os lige slå fast for ikke at skabe misforståelse. LL 33 A kræver IKKE nødvendigvis fuld skattepligt til Danmark. Eksempelvis vil begrænset skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, stk. 2 også have mulighed for at bruge LL 33 A.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Madsen:
Øhh hvilken rådgiver?? Man kan da selv udfylde anmodningen på SKAT hjemmeside

Ja - og resultatet er ofte derefter (sorry to say). Det kan være en større opgave at stille det rigtige spørgsmål. Du får kun svar som du spørger og en rådgiver bygger normalt sin forspørgsel op omkring gældende ret og praksis. Du skal ikke påregne hjælp fra SKAT - kun et svar på det som de " tror " du har spurgt om.

/Henrik

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg helt med på men desto bedre du argumenterer din sag desto bedre er dine chancer. Selvfølgelig kan du bare skrive a la:

"Jeg hedder [] og jeg skal arbejde i udlandet. Skal jeg beskattes i DK?"

Du kan også skrive noget a la:

"Det følger af Ligningslovens § 33A, stk. 1 at der under visse betingelser gives lempelse for dobbeltbeskatning af indkomst der er optjent under arbejde i udlandet. Betingelserne er blandt andet at der er tale om 1) vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, 2) vederlaget er optjent under ophold uden for Danmark af mindst 6 måneders varighed og 3) at opholdet uden for Dk ikke har været adbrudt i mere end 42 dage.

I henhold til forarbejderne til Ligningslovens § 33A betyder det blandt andet, at..

Som der er redegjort for i detljer under afsnittet om faktiske forhold er spørger fuldt skattepligtig til DK, jf. kildeskattelovens § 1. Spørger udfører arbejde for sin danske arbejdsgiver i 250 dage om året. Arbejdet udføres fortrinsvist i Sverige. Det er spørgers opfattelse, at LL § 33A, stk. 1 må forstås således at spørger under de her nævnte forudsætninger kan opnå lempelse for den i udlandet optjente lønindkomst."

Der kan selvfølgelig bygges mere på og jo mere på og enhver der har været i rådgiverbranchen ved vist hvilken model der har den bedste chance for at komme ud med et brugbart svar. Selvfølgelig er det en overdrevet situation, men det illustrerer vist meget godt at det ikke bare er 300 kr. hvis man vil være sikker på at få et brugbart svar.

Jeg lukker den her for mit vedkommende, min indblanding gik såmænd bare ud på at vise at man skal passe på med at rådgive andre ud fra "hvad man tror er rigtigt". Det kunne jo være at vedkommende i den anden ende faktisk tror på en.

/Banditten

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)