Storytelling på facebook - den gode historie - Amino.dk
i debat
Bliv gratis medlem på Amino
 

Køb et Amino Sponsorlink

 

Nye ekspertblog-indlæg
om  E-handel, Internet & Online marketing

Læs flere ekspertindlæg
 

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Social Media Marketing hjælp & råd"

 

Storytelling på facebook - den gode historie

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Amino-karma 55
Fra Odense
Tilmeldt 4. jan 12
Indlæg ialt: 16


Skrevet 03-05-2012 kl. 10:00

Når der ikke er sammenhæng mellem historien og fortælleren, så forsvinder din lytter

Mår man ligger og suser rundt på facebook, kender en masse og chatter rundt omkring, så er der et tydeligt mønster der hurtigt dukker op;

Der er sjælendt sammenhæng mellem en privat person og han/hendes virksomhed eller forening.

Der fortælles to forskellige historier og der er ingen sammenhæng imellem dem. Der er faktisk rigtigt mange der laver fansider, profiler og virksomhedssider i et væk, samtidigt med at de har deres egen lille lukkede profil, som kun nære venner og familie kan se. Det er fint nok, at man har sin egen, private facebook, men hvis man ikke lader en smule af sig selv sive ind på alle de andre profiler man har, så skal man lade være med at lave dem. Hele pointen med facebook er at netværke og fortælle den gode historie om sig selv, sin ide, sit produkt - det man brænder for.

Hvis man kun smider produktbeskrivelser op, så begynder folk at kede sig. Det er ligesom at se en god film... Det er okay, at den engang imellem bliver afbrudt af et par reklamer, men hvem gider sidde og se "Tv-shoppen" hele tiden? Det bliver selv den mest begejstrede fan træt af.

Hvis man altså vil ind i stuen hos andre, så må man afsætte tiden til at fortælle sin historie og finde ud af hvordan man gør det bedst. Man behøver ikke sidde og udlevere sig selv, sine venner eller familie. Det er slet ikke det man skal, overhovedet. Start et enkelt sted hos dig selv. Alle gode historier er utroligt enkle og bliver så langsomt mere og mere komplicerede, detaljerede over tid. Den gode fortæller bygger langsomt op til et klimaks og en god slutning, så den næste historie kan startes, men ikke før man lige har givet sin lytter et par minutter til at sunde sig og nyde oplevelsen.

Det vigtigste er ikke kun selve historien, men også hvordan den fortælles. Hvis man prøver at være noget man ikke er, så bliver historien dårlig. En god fortæller skriger ikke sin historie ud eller er optaget af at markedsføre sig selv. Balancen ligger i, at det er historien, der er oplevelsen og hvis det er en oplevelse af fortælle, så vil andre lytte mere med og blive begejstret for historien - og fortælle den videre ;-)

Et eksempel på en god fortæller, der kortvarigt har mistet sin stemme, men historien lever videre

Christian Stadil har været en utraditionel, men stabil og troværdig fortæller, for Hummel i mange år. Hans historie er kendt af de fleste og hans stemme er både fast og legende. En bevidst og målrettet rødhætte, som går længere og længere ud i skoven, uden frygt for ulve.

Frem for alt, så virker Christian som et rart menneske, der kan træffe gode beslutninger. En ridder i et eventyr, fyldt med drager og fælder. Christians måde at fortælle på, blandt andet igennem hans buddhistiske tro, har gjort at selv mennesker, der aldrig ville gå i Hummel, nu kender mærket i Danmark. Desværre er Hummels facebook fuldstændigt blottet for personlighed og der er ingen historie nogen steder. Det er et fancy visit kort. Ingen Christian nogen steder. Ingen glad stemme, som man, i Danmark, forbinder med Hummel. Han personlige facebook sprudler af gode historier og personlighed, men ikke hos Hummel. Christian Stadil kan dog slippe bedre fra det end de fleste, fordi han allerede havde etableret en stærk og god fortæller stemme, inden facebook virkeligt slog igennem. Han rygte skaber, i sig selv, en positiv fortællerkultur, og det ville være dejligt, hvis den sivede lidt mere ind hos Hummel online på et eller andet tidspunkt.

Den markante forskel mellem Christian Stadils personlige facebook og Hummels kedelige, hipster visit kort har så også gjort, at både Christian og Hummel har misset en god mulighed for, at fortælle en troværdig og sammenhængende historie, da han/Hummel trak sit engagement fra en fodboldklub i Tibet. Hans andre gode initiativer og store engagement, hans troværdige stemme drukner lidt på grund af det. Det er ærgerligt og unødvendigt.

Den fordel, som Christian Stadil trods alt har som en stærk fortæller, har nye virksomheder, organisationer og foreninger ikke. De skal først ud og skabe sig selv et rygte, som den gode fortæller. Så gør ligesom Christian, find din historie i dig selv og start der. Hold fast i den og sørg for at det hele hænger sammen - især online... og husk - det tager tid og skal planlægges med omtanke.

Se flere blog indlæg på; http://kunstenatsnakkeonline.wordpress.com/

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)

RSS-feed
 
E-handel, Internet & Online marketing er venligst sponseret af: