Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opdeling af lejlighed til 2 lejemål?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man opdele en lejlighed til 2 lejemål uden videre eller skal der registreres/gennemses først?

Eksempel:

Der er nu 1 tv. og 1. th, hvoraf den ene faktisk er stor nok til at dele op i 2.

Kan man lave 1. mf? Eller skal dette registreres nogen steder? Skal det godkendes?

Der er naturligvis 3 døre til indgang på etagen, så hvert lejemål vil få hver deres indgang

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en række betingelser, som skal være opfyldt førend du må foretage denne opdeling. 

Se ejerlejlighedslovens §§ 10 a og 10 b for betingelser.

Vil du have opdelt din lejlighed, skal du kontakte en landinspektør med beskikkelse, da du ikke selv kan foretage opdelingen.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Fra Middelfart
Tilmeldt 11. Aug 07
Indlæg ialt: 35
Fra  TekstXpressen Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er hverken advokat eller byggesagkyndig, men jeg har selv udlejningsejendomme, så jeg er 95% sikker på at:

* Hvis den ene lejlighed skal deles i to - og altså hver have egen indgang, hver sit toilet/køkken mf. - så skal du have en byggetilladelelse hos kommunen, der også registrerer den nye lejlighed/nye adresse.

Det kræver på den anden siden ingen tilladelse og registrering at leje én stor lejlighed til to eller flere. Det kan ske via flere navne på samme lejekontrakt, flere lejekontrakter med specifik opdeling, eller ved at én person stor på lejekontrakten og dermed har det fulde ansvar for lejligheden for de øvrige beboere også.

Joan

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er 96% sikkerSmile

Fra Middelfart
Tilmeldt 11. Aug 07
Indlæg ialt: 35
Fra  TekstXpressen Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Joan Grønning:

Hejsa

Jeg er hverken advokat eller byggesagkyndig, men jeg har selv udlejningsejendomme, så jeg er 95% sikker på at:

* Hvis den ene lejlighed skal deles i to - og altså hver have egen indgang, hver sit toilet/køkken mf. - så skal du have en byggetilladelelse hos kommunen, der også registrerer den nye lejlighed/nye adresse.

Det kræver på den anden siden ingen tilladelse og registrering at leje én stor lejlighed til to eller flere. Det kan ske via flere navne på samme lejekontrakt, flere lejekontrakter med specifik opdeling, eller ved at én person stor på lejekontrakten og dermed har det fulde ansvar for lejligheden for de øvrige beboere også.

Joan

 

 

Kan så evt. leje en del ud til en lejer, og den anden del ud til denne lejers firma? Eller det er måske omsonst..?

Fra København NV
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian

Det helt korte svar er som i mange andre lignende tilfælde "at det kommer an på" :) - Med andre ord, hvor lejemålet ligger, hvad det præcis er du har i tankerne, og der er ombygninger i forbindelse med ændringen, om du vil sælge det ene lejemål, om lejligheden ligger i en ejendom hvor nogle vedtægter indeholde bestemmelser for hvad man må eller ikke må.

Hvis lejligheden ligger her i det storkøbenhavnske området, er du meget velkommen til at maile til mig, så kan jeg slå ejendommen op, og give dig et bedre svar.

Mvh
Lars Anton Jensen (beskikket praktiserende landinspektør ;)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)