Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Exel ark til regnskab ?

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Nu har jeg læst bemærkningerne omkring regnskabsprogrammer ctr. Excel eller andre regneark.

Lad os slå fats, at der hverken i Bogføringsloven, bogføringsbekendtgørelsen eller skattelovene stilles krav om anvendelse af et regnskabsprogram.

Det er således helt op til den enkelte virksomhedsindehaver, hvordan og hvorledes den daglige bogføring og regnskab tilrettelægges.

Vedrørende kontantsalg så er dette ikke et argument, der kan anvendes, se evt. dette link

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=108151&vId=205214&search=kasseregnskab*#108151

hvor der opereres med en indirekte opgørelse af dagens salg.

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Bekendtgørelse af bogføringslov

§ 6. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Stk. 2. Rettes regnskabsmaterialet, skal såvel det oprindelige indhold som indholdet af ændringen tydeligt fremgå af materialet.

Nøgleordene her må være: "... forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug."

Desuden er jeg lidt uforstående over hvorfor jeg skulle have en stjerne for mit forrige indlæg?

Online regnskabsprogram vinder af Iværksætterpris 2013

Dynaccount regnskabsprogram

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Clark Knøsen:

Bekendtgørelse af bogføringslov

§ 6. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Stk. 2. Rettes regnskabsmaterialet, skal såvel det oprindelige indhold som indholdet af ændringen tydeligt fremgå af materialet.

Nøgleordene her må være: "... forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug."

Desuden er jeg lidt uforstående over hvorfor jeg skulle have en stjerne for mit forrige indlæg?

Hmmm....

Som du selv har fundet frem, så står der absolut intet om et regnskabsprogram - Kontantsalg eller ej.

Dine såkaldte nøgleord er der jo taget højde for i §6 stk. 2.

Jeg gav dig 1 Star fordi, svaret er forkert.

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

forvanskes og misbrug er hvad der er muligt når man bruger excel...

hvis lovgivningen skal være så specifik som du argumenterer for (at den ikke er her i tilfældet) så vil der jo blive så mange kapitler, paragraffer og stykker at ikke engang vores jurister vil føle sig motiverede til at studere den

hvis man vil misbruge noget er det jo en overlagt handling.. ergo vil man jo ikke sætte fodnoter ved det

Online regnskabsprogram vinder af Iværksætterpris 2013

Dynaccount regnskabsprogram

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skal vi ikke starte en længere akademisk diskussion, men loven er netop tilrettelagt, således det er den enkelte virksomhedsejer, der suverænt bestemmer forretningsgangene i virksomheden, herunder også bogholderiet.

Clark Knøsen:
orvanskes og misbrug er hvad der er muligt når man bruger excel...

Dette postulat må nødvendigvis stå for egen regning - Iøvrigt vil brug af et Excel-ark eller regneark være omfattet af præcis de samme bestemmelser, som andre regnskabsprogrammer.

Herudover kan jeg ikke se forskellen, når der i mange regnskabsprogrammer kan simuleres på bogføringen inden den endelige godkendelse.

Clark Knøsen:
hvis lovgivningen skal være så specifik som du argumentere for (at den ikke er her i tilfældet) så vil der jo blive så mange kapitler, paragraffer og stykker at ikke engang vores jurister vil føle sig motiverede til at studere den

Lovgivningen kan næppe blive helt specifik, hvilket jo netop er kendetegnes ved, at der er plads til fortolkninger m.v.. Hvis det modsatte var tilfældet, så kunne vi måske helt undgå advokater og retssager, idet du så ville have en facitliste.

Clark Knøsen:
hvis man vil misbruge noget er det jo en overlagt handling.. ergo vil man jo ikke sætte fodnoter ved det

Ikke forstået...

Under alle omstændigheder tror jeg ikke man kan lovgive sig ud af, at der er nogle der vil overtræde lovgivningen.

Til orientering kan jeg da oplyse, at jeg stadig har en kunde, der styrer sit bogholderi kun med papir og pen, hvor han har et kontokort for regnskabspost, der så samles sammen til sidst og kan danne grundlag for et regnskab eller momsopgørelse.

Tonny

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)