Min webshop snøre-bånd.dk har nu kørt i snart 3 måneder.
Spørgsmålet er om man må sende en venlig mail ud til de e-mails folk indtaster ved køb om at de skal lave anmeldelse på trustpilot, samt like på facebook.
Det skal selvfølgelig formuleres så det ikke er irriterende, men er det noget man må, og er det smart at gøre?
Det er helt sikkert smart! Men det kan godt være du bliver nødt til at lave en: "Lad fluebenet blive og abonner på vores nyhedsbrev" i dit check ud flow.
Det må du ikke, medmindre kunden har sagt ja til efterfølgende at modtage materiale fra dig. Men hvorfor ikke gøre kunden opmærksom på Trustpilot i samme mail som ordrebekræftelsen, eller hvis du sender en "nu er varen sendt" mail.
Så hvis de har sagt ja til nyhedsbrev må jeg godt ikke?
For god ordens skyld. Hvis der er problemer med deres ordre og f.eks levering af denne må vi vel godt skrive til dem med henblik på at hjælpe dem ikke?
Jeg er enig i Nicolajs vurdering, med mindre modtageren har accepteret at få nyhedsbreve, må du ikke sende en e-mail hvori du beder dem anmelde på Trustpilot og like på Facebook. Begge handlinger vil ses som et forsøg på at skabe øget indtjening, og dermed vil det kollidere med Markedsføringslovens §6.
Du må naturligvis altid kontakte kunden med henblik på at løse eventuelle problemer i forbindelse med behandling af deres ordre, men det er vigtigt, at du heller ikke i disse e-mails reklamerer for andre produkter o.l.