Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til hvordan udlejningsejendomme skal beskattes

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Jordrup
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har 2 ejerlejligheder og en ejendom med 3 lejemål som jeg idag udlejer. Det giver mig nogle rigtig grimme skatteregnskaber og igen idag har jeg fået en kedelig hilsen. Indtægten på ejendommene går op med mine faktiske udgifter ( lån, renter, ejendosskatter mv) så det er pt. kun en kæmpe udgift for mig.

Er der ideer til hvordan jeg smartest kan administrere dette. Jeg har kigget lidt på virksomhedsordningen - er der erfaringer og specielle opmærksomhedspunkter?

Peter

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter:
Indtægten på ejendommene går op med mine faktiske udgifter ( lån, renter, ejendosskatter mv) så det er pt. kun en kæmpe udgift for mig.

I princippet er det kun afdrag af lån du burde betale skat af. Har du en revisor til at hjælpe dig med regnskabet ?

Hvis ikke, burde du nok ofre udgiften til en. Et regnskab af denne størrelse vil hos en revisor nok koste ca. 6-8.000 kr. pr. år incl moms, incl. virksomhedsordning. (og kan trækkes fra)

Virksomhedsordningen er ikke så svær, men det er nemt nok for mig, eftersom jeg har brugt den siden 1987.

Det vigtige i det er, at økonomien i ejendomme er adskilt fra din private. så er det nemmest at styre for dig selv.

Virksomhedsskatteordningen er særdeles velegnet til udlejningsejendomme, p.g.a de ofte store lejeindtægter, de forholdsvis små direkte udgifter og de store renteudgifter. Man kan sige ved ikke at benytte virksomhedsordningen, mister du mellem kr. 15.000 - 30.000 i skat pr. år pr. kr. 100.000 i renteudgifter der samlet er på ejendommene, så det kan godt svare sig at have en erfaren revisor indover (efter min ringe mening:-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen

Steffen Grønborg:
I princippet er det kun afdrag af lån du burde betale skat af.

Det her mener du vel ikke?

Det er vel ret beset overskudet af udlejningsvirksomheden, der betales skat af!

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter:

Jeg har 2 ejerlejligheder og en ejendom med 3 lejemål som jeg idag udlejer. Det giver mig nogle rigtig grimme skatteregnskaber og igen idag har jeg fået en kedelig hilsen. Indtægten på ejendommene går op med mine faktiske udgifter ( lån, renter, ejendosskatter mv) så det er pt. kun en kæmpe udgift for mig.

Er der ideer til hvordan jeg smartest kan administrere dette. Jeg har kigget lidt på virksomhedsordningen - er der erfaringer og specielle opmærksomhedspunkter?

Peter

Hej Peter

Der er ingen tvivl om, at du med en skatteoptimering formentlig vil kunne spare en del skat i forbindelse med din udlejningsvirksomhed.

Hvorvidt du skal anvende Virksomhedsskatteordningen eller for den sags skyld Kapitalafkastordningen afhænger af dine særlige forhold, herunder eks. de pågældende ejendommes værdier samt ikke mindst dine øvrige indkomstforhold.

Derudover er det ofte meget vigtigt at have styr på den såkaldte "mellemregningskonto", som er et udtryk for de midler, som du gennem tiden måske har indskudt til dækning af underskud m.v. i virksomheden.

Endelig vil det også være muligt at omgøre dit valg af beskatningsform for indkomstårer 2010 inden den 30. juni 2012, hvis det skulle vise sig at være en fordel.

Derfor anbefaler jeg også, at du søger en kompetent og skattekyndig rådgiver til opgaven, idet omkostningen hertil hurtigt vil være indtjent igen.

Tonny

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Joda - han skriver indtægter og udgifter går lige op incl. ydelser på lån. Altså er overskud = afdrag ca. :-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Grønborg:

Joda - han skriver indtægter og udgifter går lige op incl. ydelser på lån. Altså er overskud = afdrag ca. :-)

Så må du undskylde, men svaret bliver alt andet lige kaudervælsk eller uforståeligt på denne måde.

Vi er så enige i, at det er overskudet, der skal beskattes.

Tonny

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Så må du undskylde, men svaret bliver alt andet lige kaudervælsk eller uforståeligt på denne måde.

tjah det er jo som man tolker det :-)

det skal jo ses i relation til at han ikke forstår han skal betale en masse skat, når alle indtægter og udgifter går lige op. Så kan vi som revisorer skrive lige så meget vi vil om overskud. efter hans opfattelse er der ikke overskud.

 

Fra Jordrup
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det som revisoren ikke oplyste om da vi købte ejendommene, var at vi ikke kan trække afdragene fra som udgift.

Det giver pludselig 100.000 ekstra til beskatning. Og som skrevet går regnstykket kun lige op incl. afdragene.

Jeg vil finde en revisor, som i foreslår. Vi har altid holdt det adskilt.

 

Peter

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Tonny også foreslår - få ændret til virksomhedsskatteordning. Her kan du jo f.eks. bruge opsparet overskud som beskattes med 25% - så bliver smerten kunb lidt mindre.

 

beklager du har haft dårlige revisorerfaringer. Der burde være lavet en kalkulation over indtægter og udgifter, herunder også hvad det vil koste i skat og altså en likviditetsmæssig opgørelse over hvad du skal have op af lommen. Måske havde du hvis muligt så valgt en anden finansieringsform med mindre afdrag ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Grønborg:

Tonny Skov Pedersen:
Så må du undskylde, men svaret bliver alt andet lige kaudervælsk eller uforståeligt på denne måde.

tjah det er jo som man tolker det :-)

det skal jo ses i relation til at han ikke forstår han skal betale en masse skat, når alle indtægter og udgifter går lige op. Så kan vi som revisorer skrive lige så meget vi vil om overskud. efter hans opfattelse er der ikke overskud.

 

Både og ...

Det er jo faktuelt forkert at skrive, at det er afdraget, der beskattes.

Der er jo rigtig mange læsere, der følger med i disse indlæg, hvorfor det kan give en forkert opfattelse eller forståelse, hvis man svarer ud fra nogle forudsætninger, der ikke klart fremgår i forbindelse med afgivelse af et svar.

Derfor er det nødvendigt at korrigere et forkert svar!

Trådstarter har desværre ikke fået en fornuftig forklaring på, hvordan og hvorledes overskud m.v. opgøres i sine ejendomme, hvilket så giver nogle uforudsete konsekvenser omkring beskatning m.v..

Derfor er jeg da også enig i, at der skal ses på alle aspekter i trådstarters virksomhed, herunder, som du også nævner, finansieringen af ejendommene incl. afviklingsprofil m.v.

Der kan muligvis findes andre muligheder og forslag, men det kræver et nærmere bekendtskab med hele virksomheden.

Tonny

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)