Hejsa. Jeg vil lige høre om I kan hjælpe med min hovedpine omkring sagen med manglende bilag for trækninger på bankkontoen? Der er ikke beskrevet meget omkring dette - da det helst heller ikke skal forekomme for mange gange Her kommer så hvad jeg reelt har behov for hjælp til (bruger C5): 1: a) I min kontoplan skal jeg da oprette en konto til disse (17533 - udgifter uden bilag) og bogføre hhv bankkonto og denne? b) Og hvad med bilagsnr? Kassekladden vil have bilagsnummer på alle posteringer, men da det mangler vil jeg jo i så fald få et hul i mappen (hvilket der vist ikke må)... 2: a) Når/hvis bilaget så bliver fundet - posteres den så med hhv. 17533 og den korrekte konto ? b) Hvis bilaget fremkommer bogføres moms så som normalt ved hjælp af ovenstående omkontering? Eller er muligheden forpasset? Håber de beskriver udfordringen rimeligt - og at der er en med løsningen på denne Bedste fredagshilsner |
Hej Steen
Ved manglende bilag kan du passende tage et "blankt" papir og beskrive, hvad transaktionen omhandler, hvis det ikke klart fremgår af bankkontoudtoget.
Bilagsnr. bliver følgelig det næste i rækken og bogføres eks. som du beskriver under poster "Udgifter uden bilag".
Skulle du senere få fat i bilaget, så skal du følgelig tilbageføre den tidligere bogføring og herefter bogføre det korrekte bilag på de relevante konti.
Af hensyn til senere afstemninger/opslag vil jeg ligeledes anbefale, at du skriver så udførlig en tekst i bogføringsprogrammet som muligt.
Tonny