Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er ved at bygge et nyt koncept! - Jeg har brug for at vide om det er en god ide! -

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København V
Tilmeldt 28. Dec 10
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Aminovenner

Alle iværksættere har ret til en superfed og repræsentativ hjemmeside!  

Kapital og tid er ofte en mangelvarer for iværksættere og enkeltmandsvirksomheder.  Derfor tyer vi til de nemme løsninger og går på kompromis med kvalitet og funktionalitet.   Det vil jeg gerne finde en løsning på Smile

Tanken er, at jeg snakker med en masse iværksættere om problemstillingen og derefter begynder at lave en forretningsplan.

Jeg håber I har tid til at hjælpe.    

Men før jeg kan komme i gang med forretningsplanen vil jeg rigtig gerne høre om dine oplevelser med dét, som nystartet virksomhed at bygge en online profil

Der er 30 spørgsmål i skemaet.  Jeg håber på rigtig konstruktiv og meget feedback.   Skriv endelig hvis du har brug for at vide mere.  Send gerne spørgeskemaet videre til venner og bekendte der er iværksættere eller forholdsvis nystartet! 

På forhånd tak - Andreas  

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGVsbGlZUXdTbGhiT2pyTGdqRklIUXc6MQ

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 6 person

Du falder nok desværre i samme fælde som mange har gjort før dig.

De fleste iværksættere har ingen penge, de vil have det hele, det skal helst være gratis eller skal kunne betale med ydelser de selv leverer. Medmindre du kan leve og betale regninger af ting du har byttet dig til, for sent betalte regninger, tabte projekter hvor der ikke alligevel var penge til ambitionerne, så vil jeg anbefale dig at fundere din virksomhed på en bredere kundegruppe end iværksættere. Man kan sagtens sælge til iværksættere, men det er fandens svært at plukke fjererne af en skaldet høne, som de fleste er når de starter op.

Websites er det mest fortærskede it-marked der eksisterer i øjeblikket. Der er så mange udbud og kunderne er ekstremt dårlige til at vide hvad de vil og hvad ordentlig service koster. Det er derfor næsten umuligt at sælge kvalitet til det lavere segment og tjene på det, hvis man har planer om at ens virksomhed skal vækste til mere en en enkeltmandsvirksomhed. De fleste forlanger en herregård men vil betale for et haveskur.

De fleste iværksættere er på website fronten meget bedre tjent med et gør det selv system hvor de måske er begrænset til en række simple funktioner, men tilgengæld koster det næsten gratis, end en masse konsulent og skræddersyede ting. Dvs services som f.eks. squarespace.com wordpress.com osv. Alle sammen gigantiske løsninger der er vanvittig svære at konkurrere med i stabilitet, support og funktionalitet (dedikerede mobile apps til opdatering etc) for en "standard" dansk webdesign shop, der ofte sammensætter løsninger via f.eks. CSM'er, et par templates og et par modificeringer. I de fleste tilfælde når kunden aldrig at lære sit system af kende og ender med at betale for en masse standardfunktionalitet som vedkommende ikke har brug for, eller kunne få bedre i som en dedikeret web-applikations-service efter behov.

Det de fleste iværksættere tilgengæld ofte kunne have glæde af det er en til at varetage og producere billeder og visuel identitet, da de fleste mennesker ikke er ret gode til forme og farve, til at finde billeder der illustrerer deres budskab på websites, nyhedsbreve, brochurer etc. Men i stedet for at købe det hos en webdesigner ville de fleste få mere for pengene og bedre resultater hos en dedikeret grafiker, da de fleste webdesignere i virkeligheden mest er webprogrammører der synes det er sjovt at pille med systemer om aftenen når dagens faste opgaver er løst så hurtigt som muligt, og ikke lave tone stil øvelser, tema-plancher, medieplaner og holde kundemøder om budskaber, identitet etc.

Der er så mange teknisk simple måder at lave og publisere et website på i dag, at den "gamle" forretningsmodel med at give mindre-bemidlede adgang til teknologi som de store firmaer betaler kassen for (website, databaser, webapplikationer etc) at få lavet via bureauer osv, efterhånden har udspillet sin rolle hvis man vil starte noget nyt. Det er ikke længere en teknologibegrænsning eller forståelse der skille det store firma eller det lille firma, det er derimod ressourcerne der bliver brugt på de bløde værdier så som branding, look'n'feel, tone og stil, planlægning osv. Det er ting der ikke ret godt lader sig proppe ned i et computerprogram, men kræver timer, research, talent m.v. og derfor svært at skalere ned på et "discount"-niveau som de små og nye firmaer kan udnytte. I øjeblikket er trenden at man prøver at løse den slags på via de klassiske "skabeloner" hvor det meste af arbejdet er gjort og man så retter lidt til så det ser "unikt" ud, men i sidste bliver den slags altid ødelagt af at virksomhedens websiteansvarlige 3 måneder senere begynder at oploade virkelig dårlig kvalitetsbilleder taget med en mobiltelefon til en eller anden firmaevent, eller lægger et word-dokument, med pinlige rettelser indlejret i filen, til download som en pressemeddelelse eller et whitepaper osv.

Kort fortalt. De fleste iværksættere har ikke problemer med at etablere et website der kan en masse. De har problemer med at bruge det. Primært fordi det koster penge at have dygtige folk der ved noget om visuel og tekst kommunikation ansat til at lave det for dem. Ikke fordi de mangler endnu et CMS, eller en WYSIWYG-editor der i virkeligheden bare er et nyt skin på en tiny-MCE instans. :-)

Fra København V
Tilmeldt 28. Dec 10
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Oscar.  Tusind tak for din indsigt og dit perspektiv.  Fantastisk uddybet svar. Smile1
 Det vil blive taget med i den samlede vurdering når jeg skal til at sammensætte konceptet.   Hvad siger i andre til Oscars indlæg råd og vejledning.  Er dette også jeres oplevelse af situationen/markedet.  Det kunne være super fedt med flere perspektiver.  

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Andreas Walther:

Hej Oscar.  Tusind tak for din indsigt og dit perspektiv.  Fantastisk uddybet svar. Smile1
 Det vil blive taget med i den samlede vurdering når jeg skal til at sammensætte konceptet.   Hvad siger i andre til Oscars indlæg råd og vejledning.  Er dette også jeres oplevelse af situationen/markedet.  Det kunne være super fedt med flere perspektiver.  

Velbekomme :-)

Hvis du vil have "videnskabelig" dokumentation for at iværksættere som regel altid tror de kan undgå at betale for ting, men alligevel tror at man kan få en luksusliner for 3 x personlig coaching i bytte og lignende, så skal du bare surfe rundt et par dage i diverse tråde her på amino og kigge efter tråde med overskrifter som: "Jeg søger....", "Billig [indsæt webshop, hjemmeside, program etc] søges" osv.
Det er det samme mønster hele tiden. Programmering og udvikling er i de flestes hoveder gratis eller kan byttes billigt med en modydelse fordi de fleste ikke kan forstå det kan være svært, når naboens søn eller deres bedste ven fra fodbold sidder og leger med det i sin fritid. Det skyldes som regel den udbredte misforståelse at alt softwareudvikling er den samme discipling og det jo bare handler om at taste nogen koder. Så hvis man kender koderne, så kan man bygge et website. De fleste ignorer ting som drift, stabilitet, peak performance, recovery, acceptabel nedetid, versions-planlægning osv. For mange er det heller ikke så vigtigt fordi deres butik ikke dør hvis websitet lige er nede et par timer pga opdatering eller har lidt forkerte informationer m.v. men det kommer altid bag på dem den dag det ikke længere er acceptabelt fordi websitet er blevet en vigtig del af deres forretning og koster dem penge ved fejl. På det tidspunkt har de bare endnu ikke valgt at afsætte tid til at lære disciplinerne og så bliver det en dyr fornøjelse at begynde at lære dem.
For en iværksætter er tid som regel ikke noget de prissætter og de har derfor alt den tid i verden de skal bruge. Dermed bliver det også vanskeligere at sælge produkter som skal frigive deres tid til de vigtige ting, uanset hvor meget man forsøger at gøre opmærksom på at det giver mening.
De fleste nystartede bruger de første par år på at lave alting selv og lære hvad der kan betale sig at gøre selv og hvad man skal købe ude i byen. Dvs dem du skal have fat i er ikke nystarterne, men derimod dem der har lært at det ikke kan betale sig at gøre alting selv. Ellers render du panden mod en mur af argumenter som "hvorfor kan jeg ikke bare bruge wordpress", "hvorfor kan jeg ikke bare selv lave det med frontpage", "Det virker alt for dyrt, det kan jeg gøre selv, men hvis du sænker prisen til det halve så vil jeg overveje det".
Hvad angår den sidste så er det en klassiker som får de fleste der har lavet en biks målrettet nystartede og iværksættere til at lukke ned igen et par år senere i afmagt over ikke at kunne få det til at løbe rundt.
Den får de fleste og efter nok af dem fra deres potentielle kunder, så går de hjem og sænker prisen til det halve i håbet om at kunder så vil komme. Problemet er bare at kundernes svar stadigvæk er det samme. Det skyldes at for en iværksætter så kan man altid lave alting selv eller finde en bedre pris på det og alting er for dyrt, for som iværksætter har man lært at alt for mange tager en mega høj avance på alt så det må du også gøre og så skal prisen presses og du skal bruge usansynlig lang tid på at argumentere overfor en iværksætter hvorfor dit produkt er noget værd.
Hvis dit produkt koster 3000 kr, så gå efter kunder for hvem 3000 kr er 1% af budgettet, i stedet for dem hvor 3000 kr er 80-90% af budgettet, siger en gammel læresætning. Det er en langt mindre investering for den første end for den sidste og du vil få langt mindre besvær med kunden da man ikke er ansvarlig for 80-90% af kundes budget og dermed 80-90% af kundens success.
Problemet med iværksættere og nystartede når man tager den læresætning i hu, er at deres budget altid er 0,- kr og du risikerer i høj grad at blive skydeskive for deres beskyldninger om at det er dine ting der er årsagen til at deres forretning/projekt ikke er en success for nu har de jo satset alle pengene på din rådgivning og dit produkt. Det kan man lidt lettere holde til hvis gevinsten er i millionklassen når projektet er afsluttet, men det er super demotiverende hvis man i forvejen har givet "iværksættervenlige priser", "opstartsrabat" etc. :-)
Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej oscar.

kanon svar og pisse godt skrevet.

Hej Dorte

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Super gode indlæg, Oscar! Hvor er det Spot On! 

Mvh Carsten

Fra København V
Tilmeldt 28. Dec 10
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

igen, tusind tak for din indsigt. Det er meget værdifuldt og der er god karma :)  Du er inde over mange af de emner jeg skal have fat i og testet af. 

En af mine hypoteser er ; at iværksættere er interesseret i den bedste/flotteste/repræsentative osv osv hjemmeside men har ikke råd og derfor vælger den billige eller nemme løsning.  Præcis som du oplever i diverse fora.  

Men kan det ikke være fordi, at der ikke findes mediebureauer der tilbyder en alternativ finansiel løsning? Værende leje af hjemmeside eller afdragsordning.   

Derved udgør udgiften til en solid velkodet og professionel onlineløsning ikke 80% af opstartsbudgettet men 10 %.  Derved kommer jeg uden om den grimme og meget plausible "skydeskive" situation du beskriver.   

Firmaer som Leasy der laver afbetalingsløsninger åbner op for helt nye muligheder for folk der ikke har kapital til at lægge 20.000 k på bordet for der er en hel del mennesker der hellere vil betale en sum penge over lang tid fremfor ét stort engangsbeløb.  

Med hensyn til tid.  Jeg har en ide om, at mange enkeltmandsfirmaer/nystartede der ikke opererer inden for IT branchen - og som i øvrigt har indset, at de skal have en hjemmeside, hellere vil bruge deres tid på det de er dygtige til fremfor at bruge deres tid på noget de ikke ved noget om.  Det er også noget af det jeg glæder mig til at få svar på i undersøgelsen/spørgeskemaet.  Ind til videre vil 7 ud af 13 helst være fri for at engagere sig i noget med hjemmesideopbygning/markedsføring/visuel identitet.  Mon det er forskelligt fra branche til branche. 
   




 

 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Personligt ville jeg aldrig sælge en løsning til en kunde, som kun ville købe den fordi den kunne købes gennem en afbetalingsordning. Jeg ville langt hellere gå efter de kunder som har råd.

Det giver kun problemer at skulle kratte penge ind hver måned. Det optager gode ressourcer at skulle holde øje med om de betaler, og rykke dem der ikke gør. For dem VIL der være nogle af når man sælger til dem der reelt ikke har råd.

Det er ihvertfald min erfaring - og holdning.

Mvh Carsten


Fra København V
Tilmeldt 28. Dec 10
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt klart Carsten.

 Jeg er helt enig i, at det sandsynligvis er voldsomt resource-krævende at krasse penge ind hver måned. Og frustrationerne der følger med!  puha..  

 Men det er i og for sig et administrativt problem og afdragsordning-firmaerne har fundet en løsning der tilsyneladende virker.  

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad Leasy ect. præcist gør hvis ikke pengene kommer ind men jeg forestiller mig, at de har gennemarbejdede processer for den slags situationer.  Det kunne være super hvis der er nogle herinde der har viden på området.





 

Fra København V
Tilmeldt 28. Dec 10
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 3 (23 indlæg)