Hejsa Aminovenner Alle iværksættere har ret til en superfed og repræsentativ hjemmeside! Tanken er, at jeg snakker med en masse iværksættere om problemstillingen og derefter begynder at lave en forretningsplan. Jeg håber I har tid til at hjælpe. Men før jeg kan komme i gang med forretningsplanen vil jeg rigtig gerne høre om dine oplevelser med dét, som nystartet virksomhed at bygge en online profil Der er 30 spørgsmål i skemaet. Jeg håber på rigtig konstruktiv og meget feedback. Skriv endelig hvis du har brug for at vide mere. Send gerne spørgeskemaet videre til venner og bekendte der er iværksættere eller forholdsvis nystartet! https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGVsbGlZUXdTbGhiT2pyTGdqRklIUXc6MQ |
Du falder nok desværre i samme fælde som mange har gjort før dig.
De fleste iværksættere har ingen penge, de vil have det hele, det skal helst være gratis eller skal kunne betale med ydelser de selv leverer. Medmindre du kan leve og betale regninger af ting du har byttet dig til, for sent betalte regninger, tabte projekter hvor der ikke alligevel var penge til ambitionerne, så vil jeg anbefale dig at fundere din virksomhed på en bredere kundegruppe end iværksættere. Man kan sagtens sælge til iværksættere, men det er fandens svært at plukke fjererne af en skaldet høne, som de fleste er når de starter op.
Websites er det mest fortærskede it-marked der eksisterer i øjeblikket. Der er så mange udbud og kunderne er ekstremt dårlige til at vide hvad de vil og hvad ordentlig service koster. Det er derfor næsten umuligt at sælge kvalitet til det lavere segment og tjene på det, hvis man har planer om at ens virksomhed skal vækste til mere en en enkeltmandsvirksomhed. De fleste forlanger en herregård men vil betale for et haveskur.
De fleste iværksættere er på website fronten meget bedre tjent med et gør det selv system hvor de måske er begrænset til en række simple funktioner, men tilgengæld koster det næsten gratis, end en masse konsulent og skræddersyede ting. Dvs services som f.eks. squarespace.com wordpress.com osv. Alle sammen gigantiske løsninger der er vanvittig svære at konkurrere med i stabilitet, support og funktionalitet (dedikerede mobile apps til opdatering etc) for en "standard" dansk webdesign shop, der ofte sammensætter løsninger via f.eks. CSM'er, et par templates og et par modificeringer. I de fleste tilfælde når kunden aldrig at lære sit system af kende og ender med at betale for en masse standardfunktionalitet som vedkommende ikke har brug for, eller kunne få bedre i som en dedikeret web-applikations-service efter behov.
Det de fleste iværksættere tilgengæld ofte kunne have glæde af det er en til at varetage og producere billeder og visuel identitet, da de fleste mennesker ikke er ret gode til forme og farve, til at finde billeder der illustrerer deres budskab på websites, nyhedsbreve, brochurer etc. Men i stedet for at købe det hos en webdesigner ville de fleste få mere for pengene og bedre resultater hos en dedikeret grafiker, da de fleste webdesignere i virkeligheden mest er webprogrammører der synes det er sjovt at pille med systemer om aftenen når dagens faste opgaver er løst så hurtigt som muligt, og ikke lave tone stil øvelser, tema-plancher, medieplaner og holde kundemøder om budskaber, identitet etc.
Der er så mange teknisk simple måder at lave og publisere et website på i dag, at den "gamle" forretningsmodel med at give mindre-bemidlede adgang til teknologi som de store firmaer betaler kassen for (website, databaser, webapplikationer etc) at få lavet via bureauer osv, efterhånden har udspillet sin rolle hvis man vil starte noget nyt. Det er ikke længere en teknologibegrænsning eller forståelse der skille det store firma eller det lille firma, det er derimod ressourcerne der bliver brugt på de bløde værdier så som branding, look'n'feel, tone og stil, planlægning osv. Det er ting der ikke ret godt lader sig proppe ned i et computerprogram, men kræver timer, research, talent m.v. og derfor svært at skalere ned på et "discount"-niveau som de små og nye firmaer kan udnytte. I øjeblikket er trenden at man prøver at løse den slags på via de klassiske "skabeloner" hvor det meste af arbejdet er gjort og man så retter lidt til så det ser "unikt" ud, men i sidste bliver den slags altid ødelagt af at virksomhedens websiteansvarlige 3 måneder senere begynder at oploade virkelig dårlig kvalitetsbilleder taget med en mobiltelefon til en eller anden firmaevent, eller lægger et word-dokument, med pinlige rettelser indlejret i filen, til download som en pressemeddelelse eller et whitepaper osv.
Kort fortalt. De fleste iværksættere har ikke problemer med at etablere et website der kan en masse. De har problemer med at bruge det. Primært fordi det koster penge at have dygtige folk der ved noget om visuel og tekst kommunikation ansat til at lave det for dem. Ikke fordi de mangler endnu et CMS, eller en WYSIWYG-editor der i virkeligheden bare er et nyt skin på en tiny-MCE instans. :-)