JULETILBUD! Amino Power Bank 5000 mAh m. solceller + 3 måneders Amino PLUS, kun 297,- ekskl. moms Læs mere
X
i debat
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Alt det andet..

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Cafe og hygge "

Hjælp.. Overvejer køb af andelsbolig

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
Amino-karma 58
Fra Hillerød
Tilmeldt 18. nov 09
Indlæg ialt: 14

Skrevet 23-04-2012 kl. 23:09

Hej alle aminobrugere.

Jeg er en ung knægt på 20 år der starter på uddannelse (finansbachelor) her til sommer. Jeg overvejer på nuværende tidspunkt at investere i en andelsbolig, for at bo for mig selv, og have følelsen af at "eje" og prøve at investere. 

Jeg vil gerne høre jeres erfaringer omkring køb af andelsbolig, og jeres mening til min situation, om jeg overhovedet er godt nok stillet økonomisk til at investere i en andel. 

Jeg kommer til at være på udeboende SU + 2 jobs. dvs. omtrent 20 timers arbejde om ugen i gennemsnit. Jeg har ikke det store forbrug, kan godt lide at gå i byen, men dyre tøjvaner og lignende har jeg ikke brug for. Bil har jeg ikke brug for, kan sagtens klare mig med det offentlige som man får tilskud til via uddannelsen. 

Fakta: 

Lejligheden er sat til 495.000 på 60 kvm i centrum af helsingør. ydelsen er 2200 om måneden mens boligafgiften ligger på 500

Hvordan er jeres syn på andelsboligmarkedet i fremtiden? ser i det stadig faldende, eller stigende inden for de næste 3 år (da jeg skal studere i 3 år). Ville selvfølgelig gerne se at den steg i pris med årene, og have en mulighed for at istandsætte den og derfor gøre den mere værd.

Jeg er ikke interesseret i at miste en  masse penge selvfølgelig, men boligen fangede mig på den lave ydelse om måneden.

Selvfølgelig har jeg ikke taget højde for lånet endnu, men det ville i mine øjne være den mest gunstige metode at tage et studielån og bruge lånet hver måned(ca 2000), på at afdrage på lånet og derfor være rentefri indtil studiet er ovre, hvor jeg går stærkt ud fra at få et fint betalt job.. 

Håber i kan se min situation for jer og komme med nogle kvalificerede bud og tanker på hvad i synes om min ide. 

på forhånd tak  Smile

Amino-karma 959
Tilmeldt 21. dec 09
Indlæg ialt: 221

Folmand
Skrevet 24-04-2012 kl. 02:03

For mig at se, så lyder det lidt som om du forsøger at legitimere dit køb.  "lavt forbrug - SU + 2 jobs m.m."    For det første så er en andelsbolig ikke din! når du har købt den, og for det andet, så skal vi + 10 år tilbage for at der var fidus over at købe andelsbolig.

Find en billig lejlighed, og i stedet for at bruge de næste 3 år på at afdrage, så brug de 3 næste år, på at spare op - Evt. øremærke opsparingen til udbetaling på lejlighed/ hus. Umiddelbart så er der ingen fare for at boligpriserne kommer til at stige de næste 3½ år - Både på grund af konjunkturerne, men også grundet det faktum, at vores land har være udsat for et marxistisk kup, der på ingen måde kunne drømme om at begunstige nettobidragydere eller boligejere.

Amino-karma 22.384
Fra Bredsten
Tilmeldt 16. maj 09
Indlæg ialt: 2.575
Amino Plus
Thomas Frost
Fra WebCoders.dk
Skrevet 24-04-2012 kl. 05:53

Søren Blom:
Jeg overvejer på nuværende tidspunkt at investere i en andelsbolig, for at bo for mig selv, og have følelsen af at "eje" og prøve at investere. 

Det er umiddelbart den dummeste begrundelse for at købe bolig overhovedet. Man skal købe en bolig hvis man har en LANG tidshorisont og har brug for boligen. Et grundlag som en følelse + "at prøve at investere" er efter min mening helt ekstremt dumt at begrunde sit boligkøb med.

Søren Blom:

Lejligheden er sat til 495.000 på 60 kvm i centrum af helsingør. ydelsen er 2200 om måneden mens boligafgiften ligger på 500

Hvordan er jeres syn på andelsboligmarkedet i fremtiden? ser i det stadig faldende, eller stigende inden for de næste 3 år (da jeg skal studere i 3 år).

Andelsmarkedet er delt op i et godt og et meget råddent marked. Det gode er de foreninger der har lav gæld hvor der betales afdrag. De rådne foreninger kører afdragsfrit, swaps og trappelån m.m.. Der er naturligvis nuancer, men overordnet kan de godt deles op således.

Derfor siger dine tal absolut intet omkring foreningen. Inden du sætter en underskrift skal du have fat i referat fra de sidste års generalforsamlinger + regnskaber så du kan tjekke om det er en sund forening eller en gældsfælde du køber dig ind i. Jeg har set regnskaber fra foreninger, der har sat sig så dumt at huslejen risikerer at stige til mere end det dobbelt, netop fordi der på et tidspunkt skal afdrages på gælden, der ikke bliver sparet løbende op til vedligeholdelse osv osv.

At købe en andelsbolig kan være ganske kompliceret hvis man vil være sikker på sit køb.

Omkring forbedringer, så er det de færreste forbedringer der gør boligen mere værd end de penge og den tid du har brugt på forbedringerne, med mindre du selv er håndværker og kan lave forbedringer almindelige mennesker ikke kan.

Omkring de 3 år din horisont er, så forstår jeg slet ikke du overvejer at investere i en bolig med den korte tidshorisont. Forestil dig at du er heldig i dette stagnerende marked at din bolig bliver 4% mere værd om året. Så tjener du rundt regnet 60.000. Fratræk udgifter til køb og salg, fratræk betalte renter og løbende istandsættelse og vurder om det er en profit du synes står mål med risikoen for at markedet jo også kan falde yderligere.

For mig at se ønsker du at købe andelsbolig af alle de forkerte grunde med alt for kort horisont og jeg tror ikke du overhovedet har lavet et samlet regnestykke på den "investering" du ønsker at lave.

Amino-karma 1.516
Tilmeldt 27. feb 12
Indlæg ialt: 290

Banditten
Skrevet 24-04-2012 kl. 08:59

Enig i meget af det allerede skrevne, men med det aberdabei at en bolig efter min mening først og fremmest skal tjene det formål den købes til - nemlig at være bolig. Om det så går lidt op eller ned betyder ikke så meget da boligen aldrig for mig har været et investeringsobjekt. Hvis man samtidig sørger for at afdrage lidt på gælde undervejs kan du altid komme ud af det med skindet på næsen.

Hvis du vil investere i ejendomme for investeringens skyld så kig dig om efter noget andet.

/Banditten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)

RSS-feed

Cafe og hygge
Emner Svar
Deluxelife - svindel
Nyeste indlæg af stephan , i dag kl. 02:32
0
Apple Developer konto
Nyeste indlæg af JonasBirk , i går kl. 22:17
2
Ewire lukket.