Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed, betalt nogle regning med privat konto hvordan bogfører man det?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er

Jeg står i den situation, at jeg har købt noget og vil trække momsen fra og betalt med mit private kort. 

Hvordan bogfører man det, kan godt vælge den rigtigte konto, men kan jo ikke vælge den bank konto jeg har opgivet på profilen, da den er til min erhvervskonto og pengene er taget fra privat konto? Bruger billysbilling.dk 

Mvh Lasse 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du enkeltmands virksomhed, har firmakonto, og privat konto - men har ikke noget kort tilknyttet firma konto, og køber derfor alting med privat konto?

Sådan gør jeg også... 

Betaler f.eks. 120,45 på mit kort, så kopierer jeg teksten fra kortets overførsel og flytter pengene fra firma kontoen til privat. 

Det er jo bare et privat udlæg, og fakturaen har du jo.

Min revisor klager sig ikke... Men er det rigtige at gøre? Det kunne jeg godt tænke mig at vide egentlig.

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du ikke bare lave en bankoverførsel fra din erhvervskonto til din privatkonto, pålydende det præcise beløb, og skrive privat udlæg til kvittering xyz"?

Det har jeg vidst nok gjort et par gange, og min revisor har ikke brokket sig (endnu) :)

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Rent regnskabsmæssigt over for SKAT har det ingen betydning.

Du kan sagtens bogføre på bankkontoen i systemet, og så bare overføre pengene fra din firmakonto til din privatkonto som almindelig bankoverførsel.

Skattemæssigt er du og selskabet samme juridiske person, og derfor kommer du ikke ud i noget "snavs" mht. beskatning af midler, der flyttes fra virksomheden til dig eller omvendt.

Hvis du vil gøre det mere teknisk korrekt, kan du bogføre det på egenkapitalen under mellemregning i stedet for bankkontoen. Men det giver efter min mening bare noget mere bøvl at gøre det andet. Det er sådan jeg selv gør - så hvis det er forkert, er du ikke den eneste, der ryger i fælden :)

Mvh
Morten 

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det! :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korrekte er, at private udlæg eller indskud skal bogføres under egenkapitalen under posten, som kan have flere navn, "Privat indskud", "Udlæg" eller "Mellemregning".

Undgå enhver form for indblanding af andre bankkonti, da dette kan medføre en uoverskuelig bankkonto, som ved en afstemning kan blive en større opgave.

Tonny

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man har et forholdsvist lille forbrug på den måde, og hele tiden sørger for, at overføre penge fra sin egen konto til firmakontoen, så ser jeg ingen problemer med at vælge den pragmatiske løsning.

Det er klart, at hvis man ikke kan godtgøre for de bevægelser, der er på firmakontoen og glemmer at afstemme ind i mellem, så kan det blive noget værre noget - og meget uoverskueligt.

Jeg mener i øvrigt også, at mellemregningskontoen (eller et af de andre navne) med jævne mellemrum skal "tømmes" - altså nulstilles, således den ikke bare vokser og vokser, men det kan være jeg husker forkert.

Mvh
Morten 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Madsen:
Jeg mener i øvrigt også, at mellemregningskontoen (eller et af de andre navne) med jævne mellemrum skal "tømmes" - altså nulstilles, således den ikke bare vokser og vokser, men det kan være jeg husker forkert.

Hvorfor det?

Denne konto kunne faktisk blive rimelig interessant, hvis man på sigt vælger eks. beskatning efter Virksomhedsskatteordningen eller skal dokumentere sine hævning/indskud overfor et pengeinstitut m.fl.

Tonny

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Som sagt er jeg ikke sikker...

Men nu hvor jeg tænker mig om, så er det nok mellemregningskontoen "den anden vej" jeg tænker på skal "nulstilles"... Og det er jo kun interessant, hvis det ikke er et personlig ejet selskab uden for VSO. Min pointe med at nulstille mellemregningskontoen var netop, at ellers har firmaet jo reelt købt en masse ting for dig som privatperson, som firmaet egentlig ikke burde... Er sikker på at min skatteretsforelæser sagde, at man ikke bare kunne lade den vokse og vokse.

Men det var efter grundig omtanke jo også den anden vej og ikke hvor man har købt ting for egne midler som reelt burde være købt af firmaet.

Håber ikke det var for rodet :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Så er vi enige så langt, at i tilfælde af at der er tale om en saldo i debet, så skal den overføres til primokapitalen året efter.

Hvis den derimod står i kredit, så indgår den stadig i egenkapitalen, men kan udskilles om nødvendigt.

OBS! Man kan ikke have både private hævninger og indskud i samme regnskab, hvorfor de skal udlignes.

Tonny

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)