Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Intern søgemaskine til webshop

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Min webshop er bygget fra bunden, og jeg står derfor med en udfordring omkring den interne søgemaskine. Egentlig kunne jeg udvikle den selv, men velvidende omkring vigtigheden af den, tror jeg det for hurtigt, bliver alt for dyrt.

Derfor vil jeg hører om nogle af Jer, har bruger et produkt i syntes er pengene værd?

Jeg forestiller mig funktioner som

- stavekonstrol, forslag til korrekt ord
- forslag mens man taster (drop down)
- Hammer god søgemaskine :)
- Egnet til dansk webshop
- Mulighed for at vise andre produkter hvis intet passer på søgningen.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kenneth

Kig på Solr det er en open source søgemotor som man kan bygge ovenpå og så vil det kunne lade sig gøre at nå at opfylde alle dine krav.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Peter, den vil jeg da lige kikke nærmere på. Ser ud til at være et godt fundament!.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Alternativt kan du altid implementere google søgemaskine. Dette syntes jeg egentligt er en rimelig fornuftig løsning.

Men hvis du f.eks kun skal søge efter produkter på siden, så kan det sagtens sagtens lade sig gøre at opbygge en søgemaskine fra bunden, som måske ofte bliver lidt mere elegant, men her kan ting som stavekontrol være lidt mere tricky at implementere, selvom det selvfølgeligt er muligt.

Solr er opbygget i Java (server-side) hvilket ikke altid er så optimalt i forhold til support af webservere, blandt andet vil det jo ikke virke på en hel normalt Apache web-server så med mindre du har en VPS eller egen server kan det måske blive problematisk.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit indspark Jacob, godt med forskellige muligheder!.

Mit problem med google søgemaskine er at den ikke nødvendigvis viser produkt billeder.... så det er helt no go, når det ikke er muligt.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I så fald syntes jeg, du skal skrive den fra bunden af.

Du kan bruger jQuery UI til nemt at give forslag som der skrives, og angåede stavekontrol, syntes jeg du skal overveje følgende:

Bogstav udskiftning - For alle bogstaverne i ordet - prøv at indsæt alle andre bogstaver og se om ordet så vil matche et ord i din database

Bogstav sletning - Prøv at slet alle bogstaverne i ordet (altså først slet det første bogstav, så det andet - husk at bruge det oprentlige ord hver gang)

Bogstav indsætning - Prøv at indsæt a-z på alle positioner i ordet og se om det så giver mening

Bogstav skiftning - Byt om på alle bogstaverne i ordet.

Dette er en simpel stavekontrol, som vil virke noglelunde. Husk at du altid skal arbejde med det oprentlige ord når du laver en ændring. Eg for bogstav udskiftning så tag det første bogstav, først udskift det med a, så b, så c, etc. Så tager du det orignale ord (altså du ignorere at du prøvede at lave ændringer på det første bogstav) også gør du det samme for det andet bogstav. Det er pænt mange loops, så måske skal du lave et view i databasen med alle ord du vil søge på, evt loade dem ind i en hashdictionary i starten for at gøre søgningen hurtigere.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cool Jacob, tak for det!.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Hansen:
I så fald syntes jeg, du skal skrive den fra bunden af.

Puha, det er en dårlig ide, jeg har gjort det et par gange, med noget blandede resultater. Den mængde arbejde der skal til at få bare et nogenlunde resultat er mange gange større end hvor lang tid det tager at finde en måde at hoste Solr på.

Faktisk forstår jeg ikke hvorfor det skulle være specielt svært at hoste Solr på egen server, vi har gjort det i noget tid. Teknisk er setupet relativt simpelt det kører på en Apache med en Tomcat oven på. Det kører stabilt på Windows og sikkert endnu bedre på Linux.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Puha, det er en dårlig ide, jeg har gjort det et par gange, med noget blandede resultater. Den mængde arbejde der skal til at få bare et nogenlunde resultat er mange gange større end hvor lang tid det tager at finde en måde at hoste Solr på.


Faktisk forstår jeg ikke hvorfor det skulle være specielt svært at hoste Solr på egen server, vi har gjort det i noget tid. Teknisk er setupet relativt simpelt det kører på en Apache med en Tomcat oven på. Det kører stabilt på Windows og sikkert endnu bedre på Linux.

Man skal holde tungen lige i munden, og være en kompetent programmør helt enig. Men nu er den anbefaling så os bundet ud i at det virker til at trådstarter godt kan lide at lave løsninger selv når han har skrevet webshoppen fra bunden også. Selvom tråden jo egentligt bunder ud i at han leder efter noget nemmere.

Og ja, har trådstarter sin egen server, jammen så er det da sikkert en god løsning, men nu tjekkede jeg lige hans site, og det så ikke sådan ud, og hvis han ikke har erfaring med f.eks. at opsætte en VPS server så kan det jo blive rimeligt dyrt i form af at der nok også skal noget mangement af en VPS oven i samt prisen for en VPS allerede er dyrre end et helt normalt webhotel. Kan dog godt være man kan finde nogle udbydere der hoster solr for en billig penge, det ved jeg selvfølgelig ikke, har ikke videre tjek på løsningen.

Uden at have erfaring med det kan det være at Sphider (http://www.sphider.eu/) er en mere passende løsning? Den er skrevet i php, open source og har os indbygget auto-completion og stavekontrol i. Der er så os en crawler, men det kan man vel slå fra, skal nok lave nogle rettelser i det.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Hansen:
Man skal holde tungen lige i munden, og være en kompetent programmør helt enig. Men nu er den anbefaling så os bundet ud i at det virker til at trådstarter godt kan lide at lave løsninger selv når han har skrevet webshoppen fra bunden også.

Det er bare basis forudsætninger, søgning er et område med et rimeligt stort teori apparat, som man enten skal ignorer og få en dårligere løsning, eller man skal sætte sig ind i det, og det er væsentligt sværer end det at bygge en webshop fra bunden (og det ville iøvrigt undre mig hvis Kenneth havde gjort det selv)

Men det sagt, så selvom man har alle forudsætninger så er det at bygge en ordentlig søgemotor en 100+ timers opgave, mens det at installerer Solr f.eks. på en virtual maskine, det er en maks. 10 timers opgave for en med bare middelmådige tekniske kompetencer.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)