i debat
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Alt det andet..

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Jante-Tæskeren"

Skattetryk, jantelov og dårligt vejr – vi ses, Danmark!

Side 6 ud af 6 (57 indlæg) « Første ... < Forrige 2 3 4 5 6
Amino-karma 47.673
Tilmeldt 29. nov 10
Indlæg ialt: 0

Slettet Bruger
Skrevet 22-04-2012 kl. 09:49

Tillykke med det :)

Der hvor jeg selv kan se det skulle være nemmere i udlandet er de mindre leveomkostninger i nogen lande.

Driver man f.eks virksomhed i Thailand og har kunder i Danmark, tager man jo stadig de danske priser, men man lever for meget få kroner i sådan et land, ergo skal der tjenes mindre for at holde samme levestandard og det tiltaler mange inkl mig selv, dog kan jeg ikke så godt med solen over længere perioder..

Men kunne man bo i land der krævede mindre omsætning for at leve ville jeg smutte så snart det var muligt

Amino-karma 1.516
Tilmeldt 27. feb 12
Indlæg ialt: 290

Banditten
Skrevet 22-04-2012 kl. 10:06

Ejler Ottesen:

Toke Kruse:
Se hele artiklen her. Så kan du se, hvorfor vi valgte at flytte til Californien. 

Glimrende artikel. 

Men der kan vaere ganske koldt og blaesende i SF.
Den danske sommer er heller ikke saa tosset.

Toke Kruse:
Hvad synes du om de danske forhold for iværksættere?

De KAN ikke blivet meget vaerre for smaa virksomheder.

Men Danmark KAN vaere et godt land at leve for de store virksomheder.

Et eksempel herpaa er tonnagebeskatningsloven, hvor de mindre og smaa virksomheder 
er ekskluderet fra denne fordel.  

Men hvis et selskab ejer hvad der KAN kaldes en lystbaad er det aarlige tillaeg
til din personlige indkomst 105% af anskaffelsesprisen. DVS den Skat skoenner 
har raadighed/adgang til baaden.

Sammenligningen med tonnageskatteordnignen er ikke særlig velvalgt synes jeg. Tonnageskatteordningen er en ordning der tillader rederier at blive beskattet (eo lempeligt) på baggund af tonnage til rådighed. De rederier der beskattes efter tonnageordningen beskattes så også i dårlige tider, dvs. i de år siden finanskrisens hærgen hvor rederier kører med kæmpeunderskud beskattes de stadigvæk. Tonnageskatteordningen accepteres af EU-kommissionen og er nødvendigt for at undgå at EU rederier udflager deres flåde til andre lande, eks. Singspore og Panama.

Den skat du betaler fordi dit selskab ejer en lystyacht er en skat for rådigheden over båden og det finder jeg personligt ikke specielt krænkende. Hvis man har et selskab der handler værdipapirer og ønsker en lystyacht så må man selvfølgelig hæve pengene i selskabet og betale indkomstskat deraf før man køber båden. Det giver god mening i min optik at selskabet ikke kan købe båden, hive momsen og så stille den til rådighed for sin eneaktionær. Det samme gælder med sommerhuse oma.

Når det er sagt så er der myriader af særlige regler i DK som man som iværksætter og nystartet virksomhed kan have svært ved at kapere, og det er dem der skal ændres. Om skatteprocenten er 24 eller 26 gør nok ikke den store forskel i starten.

/Banditten

Amino-karma 2.912
Fra København
Tilmeldt 10. mar 09
Indlæg ialt: 696

Alexander Langhede Andersen  
Fra Slipsefyr.dk
Skrevet 22-04-2012 kl. 11:10

Jeg har ikke læst alle de mange indlæg i tråden, men jeg vil dog lige sende et par rosende ord med på vejen til Toke.

Jeg er meget imponeret af dit drive, og jeg går selv med planer om at tage springet til USA i løbet af de næste par år. Alt held og lykke med jeres projekt!

P.S. Jeg bruger faktisk selv Billy's Billing i min virksomhed, og det er jeg meget tilfreds med.

Jeg er en ung iværksætter på 21 år, der bl.a. sælger slips på Slipsefyr.dk!

Amino-karma 3.584
Fra San Francisco
Tilmeldt 22. jun 09
Indlæg ialt: 561
Amino Plus Amino Ekspert
Toke Kruse
Fra Billy's Billing ApS
Skrevet 22-04-2012 kl. 17:55

@alle - tusind tak alle sammen for jeres store opbakning. Den sætter jeg stor pris på! Det er spændende at være her i San Francisco og for mig USA det helt rigtige sted at være. For en kort opsamling - så man ikke behøver at læse alle 53 indlæg: For mig personligt, er jeg her pga. 2 årsager: 1) vi kunne ikke rejse penge i Danmark, og vi tror på vores idé, så vi tog konsekvensen og flyttede til USA, hvor investeringsmulighederne er langt bedre. 2) prøve noget nyt - jeg har været iværksætter i 11 år, så jeg synes det var på sin plads at give udlandet en chance. Danmark har selvfølgelig sine fordele, men lige nu er USA stedet :)

Husk, at Billy's Billing holder gratis fredagsbar på fredag, så kom hvis du har lyst - smid bare en "post" her: http://www.amino.dk/forums/t/159220.aspx

@ Mikael - ja du har helt ret. Der er fordele i Danmark, som udlandet ikke kan hamle op med. Miljøet her er super fedt, så det har bestemt også en betydning for, hvorfor vi valgte San Francisco

@ Cookie - tak og ja, nu må tiden vise, hvad der sker. Men mon ikke vi bliver her i nogle år.

@Banditten - tak - og ja, den danske sommer kan noget (hvis det ikke regner), så mon ikke om vi lægger vejen forbi :-)

@ Alexander - tak, jeg håber, at du kan bruge mit drive som inspiration og sende din egen virksomhed til skyerne. Og tak for roserne til vores regnskabsprogram :-)

Amino-karma 43.451
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. apr 05
Indlæg ialt: 7.786
Amino Plus Amino Ekspert
Hans Stokholm Kjer
Fra Kajaktrip.dk, Kjers Kommunikation
Skrevet 22-04-2012 kl. 21:29

Ejler Ottesen:

Han har engang truet mig med politianmeldelse efter at jeg 
efter hans egen opfordring sendte ham en e-mail.

Det var dog en morsom omgang med sandheden, Ejler.
Jeg foreslår, at vi holder den ude af mandens tråd.

Men jeg kan da heller ikke se, hvordan jeg slukker Tokes lys.
Jeg ønsker ham netop al mulig held og lykke.
Jeg anfører bare, at han selv bruger Jantelovsargumenter over for os, der ikke rejser ud, når han siger, at man ikke kan drive seriøs virksomhed i Danmark.
Toke bringer altså Janteloven i anvendelse og fordømmer den samtidig.

Jeg tror, at Toke i virkeligheden blot forfølger sine mål med de bedste midler, han kan finde - og det er rigtigt fint.

Venlig hilsen

Hans

Danmarks bedste hold af freelanceskribenter - Tekstspot.dk
Ingen rabat - kun kvalitet

28 14 84 03

Amino-karma 332
Fra København
Tilmeldt 22. mar 10
Indlæg ialt: 81

Dan Nielsen
Fra Create Copenhagen
Skrevet 23-04-2012 kl. 18:09

Tillykke til Toke for at have taget afsted til Silicon. Du har altid været for dygtig til dette lille utaknemlige land.

For folk der har lyst til at følge i Toke's fodspor og finde ud af hvad Silicon Valley er for en størrelse, vil jeg varmt anbefale at tjekke SCALEit programmet ud på www.scaleit.us (Skamløs skamløs reklame. :) )

Vi holder bl.a. en række events på tværs af Danmark i næste uge - kom forbi og se om programmet og Silicon Valley er noget for dig og din virksomhed: http://scaleitinspiration.eventbrite.com/

Vil du have success med dit digitale projekt?

http://createcopenhagen.com/

Amino-karma 3.182
Tilmeldt 17. dec 07
Indlæg ialt: 709

BroncofanDK
Skrevet 24-04-2012 kl. 12:22

Toke Kruse:

Overskriften siger meget sig selv. Vi er smuttet væk fra forårskulden og til varmere himmelstrøg. Dette har skabt god debat omkring de danske forhold. Jeg elsker at der bliver lagt mere fokus på iværksætteri, skattetrykket og den danske jantelov. Business.dk har tager historien op og det opfordrer derfor til dialog. 

Se hele artiklen her. Så kan du se, hvorfor vi valgte at flytte til Californien. 

Hvad synes du om de danske forhold for iværksættere? Hvad ville du have lavet om, hvis du kunne? 

Det er en fantastisk oplevelse at bo udenfor Danmark og fordybe sig i andre kulturer. Glem ikke at Danmark har 3 ting (nej 4) som vi gør bedre end alle andre. Det fedeste ved Danmarr er;

1. Cykelstier - børn kan transportere sig selv frit

2. SU/Uddannelsessystemet der gør at alle uanset forældre har mulighed for en lang uddannelse

3. Sportsklubber som er et fantastisk anker i vore sociale liv/muligheder

(4.) Dovne arbejdere der selv tænker på at lette deres hverdag - meget innovation kommer fra at en maskinarbejder vil fortæller en ingeniør at han tager fejl.

Jeg bor udelukkende i Danmark pga familiemæssige relationer, og holdt meget mere af USA og Malaysia, end at være i DK. Når det er sagt så er de ting vi i Danmark gør som underminere iværksættere (sammenlignet med USA/Asien)

1. Skat og administration af alle "flueknepperreglerne" ex. representationsfradrag, kørepenge mv hvor dokumentationskravene,  og skatteregler der gør at det tager ½ arbejdsdag at afrapportere 1 uges rejse. 

2. Omkostningsniveauet - det er stortset umuligt at starte en virksomhed hvis ikke lønomkostningerne initielt er variable med indtjeningen. Det er ultralet at starte noget hvor du udvikler/slæger eget arbejde men der er langt til de stor brød

3. Progressionen i skattesystemet er et kæmpe problem for vækst. I andre lande med mindre agressive skattesystemer kan ejerne bruge 70% af et års overskud til at sikre sig selv - i danmark er det 35%. Det betyder at et dansk selskab - som i forvejen konkurrencemæssigt er meget hæmmet i - skal tjene dobbelt så meget for at klar skatten, og ca. 3 ½ gang så meget hvis du tager leveomkostningerne med.

Problemet med punkt 3. er at der i modsætning til eks. USA  er at det i Danmark ofte tager et 20 år gammelt firma at skabe de friheder som et 3-5 år gammelt amerikansk firma har.

Vi mangler flere virksomheder ala Trane & Trane - det er virkeligt få af den slags virksomheder vi har fået skabt de seneste 40 år. Alt andet er stortset mode, design og IT. Det er godt nok men virksomheder ala Danfoss, Grundfos, Lego, Novo... er det der virkelig batter og de er rigtig gamle - fra lang tid før vi fik den "fantastiske" socialdemokratiske økonomiske model. De er alle skabt da Danmark havde en rate af privatansatte på ca 15-1 og ikke som nu 2-1 (og 2 på overførsel)

Kort skal det offentlige lade være med at presse omkostningerne i vejret - både via overenskomster og lovgivning. 

Side 6 ud af 6 (57 indlæg) « Første ... < Forrige 2 3 4 5 6

RSS-feed