Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af virksomhedsandel.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er nogle venner som er i gang med at forberede oprettelse af firma. I den forbindelse er vi stødt ind i nogle udfordringer. Pga. Personlige omstændigheder kan den ene ikke indtræde i virksomheden fra start. Hvis han nu indtræder i virksomheden efter 1 år, vil det så være lovligt at prissætte hans andel til 0 kr.? Så det ingen omkostninger har for nogen parter at lave denne omstrukturering af ejerskab?

Må man det skattemæssigt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er det et selskab?

normalt gælder indre værdi..men kræver langt flere oplysninger fra dig.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske fik jeg ikke formuleret mig godt nok. Der findes intet firma endnu. Det vil vi oprette, enten I/S, ApS eller SmbA. Problemet er så, at en af parterne ikke kan stå som ejer på nuværende tidspunkt. Vi kunne jo så sælge en andel til ham for 0 kr. Om f.eks. 12 måneder. Vi ved jo så af gode grunde ikke endnu om denne virksomhed er noget værd. Tager det længere tid at om at generere en omsætning (og overskud) er værdien måske intet. Men hvis det bliver en succes så vil der måske være værdi i form af cash flow.

Der vil højst sandsynlig ikke være aktiver i form af varelager etc.

Jeg ved ikke om det giver mening?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jamen det kan der ikke svares entydigt på, idet beskatningen er forskellig afhængig af, hvilken

virksomhedsform i vælger.

Jeg vil anbefale jer, at søge proff. rådgivning, idet der findes utrolig mange facetter, der skal med i

jeres overvejelser.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår at der ikke er et entydigt svar, og uanset hvad så får vi professionel hjælp. Det var også mere for at få en indikation om det overhovedet er tilladt.

Jeg går ud fra at det ikke er tilladt hvis det er et ApS, da denne virksomhedsform altid vil have en værdi af minimum 80.000 kr.?

Eller, ikke fordi det ikke er tilladt. Det jeg mener er at det vel ikke kan undgås at blive beskattet, for det er vel enten et salg eller en gave?

Og tak for svar løvrigt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jamen op til 80k i et ApS er der jo ingen skat, idet de 80k er tilvejebragt via beskattede kr., og

dermed ikke udløser skat.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)