Vi, Hanson Sounddesign, har nu oprettet vores FB site og vi har svært ved at finde hen til vejen til flere likes. Vi skriver, indspiller og producere originale musikalbums for luksus hotelkæder og vil gerne køre hotelkæderne op på et plan som minder om Budhabar konceptet og hotel costes konceptet med den originale musik vi skriver til dem. Se evt vores FB side på følgende link. Meningen er også at få folk generelt til at købe musikken på iTunes som vi levere på for hotellerne. En anden idé er at få flere hotelkæde kunder til Hanson Sounddesign FB siden. Er der nogen der har nogle effektive råd omkring dette? http://www.facebook.com/HansonSounddesignApS Michael |
Som pianist bliver jeg blød i knæene, når jeg ser et så smukt coverbillede :)
Facebook kan være svært at bruge B2B, men det er ikke umuligt. Opstarten er dog altid den sværeste, for så snart i har en fanbase på et par hundrede mennesker, har i nogle at kommunikere ud til, og såfremt de mennesker er "ægte fans" med interesse i jeres produkt, vil jeres Facebook Side løbende blive eksponeret i deres netværk.
Der er nogle ting, som I bør tænke igennem inden I laver en plan for Facebook:
1. Formål - Hvorfor vil I på Facebook?
Hvis svaret er "øget salg" eller "gratis reklame", så drop alle planer om Facebook med det samme. Facebook er nemlig ikke beregnet til at sprede salgsbudskaber som gylle men derimod en platform, som er super god, hvis man ønsker at skabe relationer til sine kunder. Hvis jeres opdateringer en gang imellem popper frem på min forside, når jeg logger på Facebook, så vil jeg blive mindet om jeres brand - nemlig firmanavn og det lille profilbillede, hvor I bør indsætte jeres logo (eller andet, som øger genkendelsen).
Formålet med Facebook Siden bør efter min mening være, at bruge den som showroom for jeres produkter. Fortæl hvilke tanker I har haft omkring udarbejdelsen af et stykke musik, og slå et link op på jeres Facebook Side sammen med et billede, som beskriver stemningen (for at øge opmærksomheden omkring opslaget). Selvom der ikke er ret mange af jeres fans, som i første omgang "Synes godt om" eller kommenterer på jeres opslag, så vil mange af dem helt klart klikke sig ind på linket, hvilket Facebook ser positivt på - og dermed vil relationen til jeres fans blive holdt vedlige.
2. Giv folk en gulerod.
Som sagt er opstarten svær, men det er vigtigt, at I får opbygget en base af fans. Jeg foreslår, at I tilbyder folk et stykke musik gratis, som incitament til at synes godt om jeres Facebook Side. Lav f.eks. en underside til jeres Facebook Side, hvor folk skal "Synes Godt Om" for at komme til download-siden.
Hvis ikke-fans klikker sig ind på denne side, vil de blive mødt af en musikafspiller som giver et lille "sneak-peak" af det stykke musik, som de vil kunne downloade gratis, hvis de "Synes Godt Om". Så snart de klikker på "Synes Godt Om" knappen, bliver de smidt videre til en download side, hvor de vil kunne downloade det lovede stykke musik.
På denne side kunne man også placere endnu en download-knap, hvor man skal dele Facebook Siden for at aktivere denne. Dermed får folk også mulighed for, at downloade endnu et stykke musik til gengæld for at dele på deres vægge, at man kan få et gratis stykke musik - giver det mening?
3. Engager jeres fanbase
Herefter handler det om, at engagere jeres fanbase. Sørg for, at:
- udskrive opslag jævnligt
- svare på eventuelle spørgsmål med det samme
- stille spørgsmål
- menneskeliggøre jeres virksomhed i det hele taget
Held og lykke med siden