Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-Conomic kan ikke udregne korrekt moms. Hvordan retter jeg det?

Side 5 ud af 5 (44 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 07:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Friis:

Jeg har lige prøvet at lave et eksempel i e-conomic på præcis det du beskriver. Se nedestående.

Som jeg forstår det kommer e-conomic og dig frem til det samme?

Hej Peter,

Nej, e-conomic (hos mig) kommer nemlig ikke frem til det rigtige resultat, men jeg kan af dit skærmbillede se, at versionen hos dig rent faktisk regnede rigtigt.

Derfor begyndte jeg at lege lidt med det... Stick out tongue

Jeg fandt ud af, at selvom der under "Indstillinger >> Momskonti" kun skrives 5,26 ved satsen for repræsentation, så kan der faktisk indtastes og gemmes flere decimaler end to efter kommaet.

E-conomic registrerer altså alle decimalerne, selvom brugeren ikke får hele tallet at se, og kun får vist de 5,26.

Jeg har nu indtastet tallet "5,263157895" i stedet for 5,26 og nu kan e-conomic også regne korrekt moms på repræsentation hos mig, og jeg slipper for at korrigere momsen manuelt.

Mere skulle der ikke til... Big Smile Yes

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 07:30
Hvor mange stjerner giver du? :

skal man spot on skal der flere decimaler til - men det er en afvigelse ingen formentlig hverken vil gø over eller dø af - men ja - det er ikke på ører før vi altså har så urimeligt mange decimaler med - hvilket programmet da godt burde kunne - så jeg forstår ønsket om præcision

Ja, det er nemlig ønsket om præcision, som driver mig.

Som du siger, så er det jo ikke noget, som flytter det helt store i sidste ende, og det er primært fordi, at jeg har en kunde, som ofte har store udgifter til repræsentation, at jeg har oplevet de store differencer i e-conomic.

Fordi e-conomic kun viser de 5,26 for os brugere, så antog jeg, at man ikke kunne indtaste flere decimaler end 2, men det viser sig rent faktisk, at man kan indtaste nok decimaler til, at programmet regner rigtigt.

Tallet som jeg har indtastet er 5,263157895, og nu kører det uden problemer. Vel at bemærke præcist på ører... Wink

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Claus Møller:

Moms afregnes jo i hele kr så medmindre i har kolonormt store beløb på denne konto så betyder det intet. Regn din timeløn ud i forhold til disse små beløb så kan du se at det ikke er værd at tale om.

Alternativt kan du bruge et andet system som kan regne bedre.

Hej Claus,

Vi er helt enige om, at det ikke er det store problem, med mindre, at man har store udgifter til repræsentation.

Men faktisk har jeg en kunde, som har store udgifter til repræsentation, og det er netop i denne henseende, at det generede min forfængelighed som en præcis bogholder, at programmet ikke kunne regne momsen på repræsentation korrekt.

Det er derfor heller ikke noget jeg har brugt timer på at gøre noget ved, men har nærmere været et oplæg til morskab. Smile

 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 04:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Agerskov/AgerCon:
I systemer hvor momssatsen skal angives er det henholdsvis 5,26% og 11,11% - eller så mange decimaler det er muligt af henholdvis 1/19 og 1/9.

Nu har jeg aldrig arbejdet med E-conomic men det fik mig til at undersøge sagen og se om det måske var noget med opsætningen der var forkert. Men jeg fandt så ud af at man ikke (i hvert fald ikke nemt) kan hente en brugervejledning til systemet.

De systemer jeg har arbejdet med har alle tilladt ”brutto” metoden hvor man så kan angive % satsen ud fra brutto beløbet og dermed undgå ”svæve” procenter da man ikke behøver at regne i tal som 1/9 eller 1/19 som  jo altid vil give afvigelser.

Igen bekræfter det som jeg har sagt flere gange på Amino at man skal være omhyggelig med at vælge sit økonomisystem for det er ikke nemt at skifte senere når man finder ud af at man har et forkert system.

Jeg er ikke farvet af noget som helst system, men er tilhænger af at man analyserer sine behov. Når vi nu har afdækket en hvad man må kalde skavank hos e-conomic så må vi jo håbe at de ændrer deres programmering så man har valget om brutto eller netto i dette tilfælde.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 5 ud af 5 (44 indlæg)