Udlevering af bogføring fra tidligere bogholder - Side 1 - Amino.dk
i debat
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Bogføring, regnskab, moms, skat m.m. "

Udlevering af bogføring fra tidligere bogholder

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
Amino-karma 23
Tilmeldt 22. okt 11
Indlæg ialt: 4

Skrevet 23-03-2012 kl. 12:56

Hvordan er man stillet ved skift af bogholder?

Hvad SKAL tidligere bogholder udlevere af materiale? Her tænker jeg på kontospecifikationer og balancer.

Amino-karma 144
Fra København N
Tilmeldt 17. mar 10
Indlæg ialt: 38

Christian Cannon
Skrevet 23-03-2012 kl. 13:02

Hej 

Umiddelbart tænker jeg de skal udleverer alt materiale til dig, da det jo i princippet et dit.
Det skal jo gemmes i 5 år jvf. Årsregnskabs Loven, så det kan vel kun være interesserede i at komme af med bilag m.m. hvis du ikke længere er kunde hos dem?

Mvh
Christian 

barbiksen.dk - NY Webshop med billigt barudstyr til hele danmark

Amino-karma 48.831
Fra Egernsund
Tilmeldt 3. sep 05
Indlæg ialt: 11.903

Inner Circle Regnskabsservice
Skrevet 23-03-2012 kl. 14:39

Alt det...den nye bogholder skal bruge, såfremt du har betalt alt til din gamle bogholder.

MvH

Peter

Amino-karma 23
Tilmeldt 22. okt 11
Indlæg ialt: 4

AutoTeknik
Skrevet 23-03-2012 kl. 14:57

Hvad gør man så når det ikke bliver udleveret trods gentagne henvendelser??

Alt er betalt og bilag er udleveret

Amino-karma 48.831
Fra Egernsund
Tilmeldt 3. sep 05
Indlæg ialt: 11.903

Inner Circle Regnskabsservice
Skrevet 23-03-2012 kl. 14:59

Så må du have fogeden til at hjælpe dig.

MvH

Peter

Amino-karma 7
Tilmeldt 21. feb 10
Indlæg ialt: 2

Birgitte Hoppe
Skrevet 31-03-2012 kl. 20:11

Hej Autoteknik.

Umiddelbart vil jeg synes, at du kan få alle dine bilag selvfølgelig, samt en balance / åbningstal.

Derudover vil de fleste også aflevere en pdf med posteringer.

Det er i hvert fald sådan vi får overdraget regnskaber, i det bogholderfirma, hvor jeg er ansat.

Med venlig hilsen

Birgitte

Amino-karma 98
Tilmeldt 21. mar 12
Indlæg ialt: 23

Advokat Michael Wallin  
Skrevet 31-03-2012 kl. 20:25

Kære AutoTeknik

Du kan, som Peter er inde på, anmode fogedretten om at lave en umiddelbar fogedforretning, hvor fogeden eventuelt sammen med politi og låsesmed afhenter materialet.

Det forudsætter, at der ikke er en tvist mellem jer. Såfremt der er en tvist mellem jer, vil du kun få udleveret dine originale bilag mv., da bogholderen som følge af tvisten efter en konkret vurdering kan være berettiget til at tilbageholde eget arbejde, noter mv.

Men bogholderen vil som udgangspunkt aldrig være berettiget til at tilbageholde originalt materiale.

Der skal i forbindelse med anmodningen til fogedretten om bistand med indsættelse i besiddelse af materialet betales en afgift til Staten på kr.400.

Med venlig hilsen
Advokat Michael Wallin

Amino-karma 2.052
Tilmeldt 19. feb 09
Indlæg ialt: 392

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk
Fra Danish Law
Skrevet 31-03-2012 kl. 20:29

AutoTeknik:

Hvad SKAL tidligere bogholder udlevere af materiale? Her tænker jeg på kontospecifikationer og balancer.

Kunden har krav på at få udleveret originalbilag, for de er kundens ejendom.

Bogholderen har tilbageholdsret til sikkerhed for ubetalte tilgodehavender.

Kundens krav er et besiddelseskrav. Sådan et kan gennemføres ved en umiddelbar fogedforretning.

Amino-karma 28.793
Fra København S
Tilmeldt 1. jun 06
Indlæg ialt: 5.719
Amino Plus
Mikkel Mikjær Christensen
Fra Mikjaer ApS
Skrevet 31-03-2012 kl. 20:52

Det kommer vel fuldstændig an på hvilken aftale du har med din tidligere bogholder, det er jo ikke en reguleret branche som sådan - alle og enhver kan kalde sig bogholder og du har ikke andet og ha det i end den troværdighed du selv lægger på manden.

Mht. udlevering af originalbilag kunne det jo tænke sig at de var digitaliseret og kasseret? Det kunne også være at bogholderen ikke har forpligtet sig til at opbevare materialet efter regnskabsåret er omme (givet ja ... det ville være en underlig forordning) ... min pointe er at der er aftale frihed, så med mindre du delagtiggør os i jeres aftale er det svært at hjælpe dig :-)

Jeg arbejder med professionelle hosting løsninger, min virksomhed https://www.mikjaer.com, leverer rådgivning og løsninger inden for både high-performance-computing og high-availibility med udgangspunkt i Danmarks to vigtigste og mest centrale hostingcentre og en række internationale. Derudover blogger jeg om mit fag på http://www.specialhosting.dk og om mit personlige BodyHacking projekt på http://www.bodyhacking.dk

Amino-karma 2.052
Tilmeldt 19. feb 09
Indlæg ialt: 392

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk
Fra Danish Law
Skrevet 01-04-2012 kl. 12:29

Advokat Michael Wallin:
Der skal i forbindelse med anmodningen til fogedretten om bistand med indsættelse i besiddelse af materialet betales en afgift til Staten på kr.400.

Retsafgiftslovens § 17. For følgende forretninger svares en grundafgift på 300 kr.:

"2) indsættelses- og udsættelsesforretninger uden sædvanligt eksekutionsgrundlag,"

Der skal altså betales en retsafgift på kr. 300 for at få fogedretten til at behandle en sag, hvor kunde beder fogedretten om at pålægge revisor at udlevere regnskabsmateriale.

Dertil kommer en tillægsafgift efter § 17 a på kr. 400, hvis der skal foretages en udkørende fogedforretning på revisors kontor. Det kommer kun på tale, hvis fogedretten pålægger revisor at udlevere materialet, og revisor så ikke gør det frivilligt.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)

RSS-feed

Administration & Finansiering er venligst sponseret af: