Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Alle kan i dag kalde sig for coach :o/

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 13. Aug 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender en, der har taget en coach-uddannelse via internettet dvs., det er online. Der står bl.a. på deres web-site følgende "Master coach uddannelsen foregår online—du kan læse når og hvor du vil og der er ingen tidsfrist for hvornår du skal være færdig. Du kan færdiggøre uddannelsen på 6-8 uger og opefter—alt efter hvor meget du læser.".

Nu spørger jeg så i dette forum, om det ikke er skræmmende, at man kalde sig for Master coach ved at tage et kursus på blot 6 uger og herefter tale professionelt med mennesker omkring deres udfordringer i livet. Disse udfordringer kan jo være temmelig alvorlige, og vi taler jo om mennesker, som vitterlig har behov for sparring eller hjælp.

Det kan da godt gøre mig utryg ved, at hvis man har behov for at tale med en coach og googler på internettet, og så finder frem til en person, der har skrevet nogle gode ting på sit web-site, men vedkommende har dog ikke erfaring nok til at coache andre mennesker, men alligevel tager penge for det. Måske er det bare mig, som ikke har forstået meningen med at blive coach, og hvordan man kommer dertil.

Jeg kender i hvert fald to, som har taget en lang uddannelse for at blive coach-uddannet plus de har taget en NLP-uddannelse ved siden af. Når man googler efter en coach, kan man jo ikke vide på forhånd, om man kontakter en, der har meget lidt erfaring via et 6 ugers kursus eller en med en flere årig uddannelse bag sig.

Er det mon virkelig lovligt at uddanne folk så hurtigt med lige netop det felt, for jeg kan da godt blive utryg ved sådan noget? Jeg tænker blot, at f.eks. en psykolog-uddannelse tager jo flere år plus det løse med overbygning, kurser osv.

Jeg skriver det herinde, da jeg ved, at også herinde er der folk, som tilbyder coaching, og nogle vil sikkert som jeg også blive forargede, at man kan arbejde med menneskers skæbne ved blot at tage et kursus på 6 uger, men måske er det blot mig, som ikke har forstået, hvad det vil sige at arbejde som coach.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg giver dig fuldstændig ret. Et 6 ugers kursus kvalificerer overhovedet ikke en person til at kunne coache på forsvarlig vis. Det kræver, som alt andet, øvelse, uddannelse og erfaring.

Desværre er coach ikke en beskyttet titel og alle kan derfor kalde sig det. Det ser vi, efter min mening desværre, alt for ofte, med titler som sundheds-coach, style-coach, løbe-coach, fitness-coach, salgs-coach osv. osv. Det udvander begrebet coaching og gør det svært for alle at se og forstå hvad en coach (i rendyrket forstand) er.

Et godt råd der kan indikere om det er en "smart i en fart" coach eller en reel uddannet og erfaren coach, er at spørge til et konkret forløb hos coachen. Hvad skal jeg som kunde gennemgå? Hvilke emner vil vi berøre? Hvad er dit bud, som coach, på en løsning af mit problem/udfordring?

Bliver der hakket, stammet og snakket udenom, så spar din tid og penge. For en coach SKAL kunne spotte din udfordring i løbet af en kort telefon samtale.

Så skal der ryddes op i coaching branchens mange tilbud, så kræver det at kunderne stiller krav til den brede vifte af coaches. Det er for mig at se den eneste måde der sikres kvalitet i branchen. Til gavn for kunderne!

/Henrik

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Birita á Heygum:
Nu spørger jeg så i dette forum, om det ikke er skræmmende, at man kalde sig for Master coach ved at tage et kursus på blot 6 uger og herefter tale professionelt med mennesker omkring deres udfordringer i livet. Disse udfordringer kan jo være temmelig alvorlige, og vi taler jo om mennesker, som vitterlig har behov for sparring eller hjælp.

Jeg er egentlig ikke skræmt.
Jeg har aldrig taget ordet coach alvorligt i sig selv, for der er masser af såkaldte coaches, der - i min oplevelse - i virkeligheden blot er opmærksomhedstrængende mennsker, der har fået en dosis positiv opmærksomhed hos én der kaldte sig coach og efterfølgende tænkte: "Sådan én vil jeg også være."

Jeg har endnu ikke oplevet en coach, som kom ind under huden på mig og virkelig flyttede med min oplevelsesverden. Jeg siger ikke der ikke findes coaches, som kan gøre det - jeg har bare ikke oplevet det ved de coaches, jeg har prøvet. Jeg har oplevet forskellige grader af "Det ved jeg ikke - hvad synes du?" og i særligt elendige tilfælde: "Se på mig, gør som jeg!".

Derimod har jeg oplevet psykologer, som på få minutter i telefonen kunne scanne sig direkte ind til dér hvor det gjordet ondt og anvise, hvordan jeg kunne vende mine tankesæt og få det til at gøre godt i stedet.
Og jeg har oplevet kompetente vejledere og mentorer, som med deres egne erfaringer kunne vise vejen frem og hjælpe mig videre med mine udfordringer.

Det er da selvfølgelig lidt skræmmende, at nogen vil tage penge for at lade folk kalde sig coaches. Jeg gør det gerne ganske gratis: Kære alle: Kald jer bare coaches. Det er helt OK.

Venlig hilsen

Hans

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke engang at du behøver et 6 ugers brevkursus for at kalde dig coach - og det samme gælder også for en clairvoyant :-)

Men heldigvis er lægetitlen beskyttet... 

Det er folk selv der vælger at finde, en for dem, egnet løsning på deres små og stor problemer i tilværelsen - nogle går til en coach, andre en clairvoyant, mens andre igen kommer så lang ud at de bliver indlagt og tilset af en læge i form af psykiater - og så er det samfundets problem.

Jeg ser ikke 'coach' begrebet som en lægeligdisciplin og tror heller ikke man skal forsøge at gøre det til mere end det er. Personligt så jeg gerne at der kom regler for hvem der må tilbyde psykologiske metoder.

/Søren 

 

Fra Købenahvn
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 04:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Titlen coach er ikke beskyttet og du kan derfor frit kalde dig for Coach, heraf også Master Coach.

Synes bestemt ikke der er skræmmende.. Coach siger jo ikke specielt meget, betyder jo bare træner eller underviser....

Danmarks fedeste Macbook sleeves og Covers.

Fra Vejle
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 538
Fra  Androiderne.dk Skrevet kl. 06:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel lidt det samme som mange af de "alternative behandlere ", jeg er da stødt på nogle stykker som havde en "medfødt gave", men ikke noget dokumentation.

Tilmeldt 3. Mar 12
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Coach er netop ikke en beskyttet titel, og derfor kan enhver kalde sig det - ligesom det gælder for mange andre erhverv. Men hvis man har brug for en coach, kan man f.eks. undersøge vedkommendes erfaring og referencer. Det er det bedste bud i mange fag.

Business coach

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3636
Fra  Online Marketing Bureauet ApS Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Coaching og psykologi er heller ikke det samme, eller har samme mål. I ordet coach ligger der jo betydning af at man træner nogen, man ser fremad. I psykologi handler det mere om at få afklaret noget.

Begge fag bruger selvfølgelig teknikker fra hinanden, og ser både frem og tilbage.

Jeg har prøvet begge dele, og min egen erfaring er at man ikke kan bruge en coach som substitut for en psykolog ( det har de simpelthen ikke nogen viden om personlighedsforstyrrelser osv til at kunne rådgive om). Brug en coach når du føler dig afklaret, og du er parat til at se frem ad. 

Men ja der er utroligt mange plattenslagere, men der er nu også en del der er certificerede coaches, og som tilbyder certificerede coachuddannelser ( som for eksempel en af mine venner her : coachuddannelse certificeret )

Jeg mener vidst også at man kan tage en uddannelse som psykolog via brevkursus ( sikkert i USA ). Og psykologer er jo heller anerkendt på samme måde som psykiatere. Det menneskelig sind, er svært at finde at definere, helbrede og finde beviser for helbredelse af. Ikke desto mindre finder det sted, altså helbredelse.

Jeg er ikke selv coach, og har ikke sat mig ind i deres uddannelse, så jeg ved ikke hvad der er rimeligt. Men det lyder af meget lidt, det du nævner.

Jeg ved dog at der , internt, blandt coaches er stor frustration over folk der kalder sig alt muligt, uden at kunne underbygge det.

Billige anmeldelser til dit firma her: https://onlinemarketingbureauet.dk/anmeldelser-firma/

Fra Aarhus C
Tilmeldt 15. Mar 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Coaching er et nyt fag på godt og ondt. 

Det gode ved et nyt fag er, at vi får lejlighed til at ryste posen og se, hvad der kan komme ud af at tænke en ny branche frem. I coaching branchen er der rigtigt mange gode tiltag af meget høj kvalitet. Ingen nævnt, ingen glemt. Kernen i coaching er at hjælpe andre til at skabe afklaring omkring deres ønsker og hvordan de vil nå i mål. 

Kvaliteten af coaches kan måske måles på, hvor store og komplekse mål, de har succes med at hjælpe deres kunder med. Men det er sikkert bare min fikse idé.

Det 'onde' ved et nyt fag er, at der er utroligt mange aktører med hver sine meninger om, hvordan tingene skal og kan gøres. Samtidig er det ikke alle, der har noget belæg for hvorfor de mener som de gør. Endnu mangler vi et stort forskningsmateriale, der kan skabe klarhed over, hvordan og hvorfor coaching virker - og i hvilke former. 

Det får mig tilbage til min pointe: kvaliteten af coaches kan måske måles på, deres kunders mål og succes.

Uddannelsens længde skræmmer mig mindre. Du kan blive certificeret i forskellige personlighedstest på tre dage og efterfølgende gå ud og fortælle folk, hvilken type de inderst inde er. Det er da skræmmende!

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimi Hove:
Jeg mener vidst også at man kan tage en uddannelse som psykolog via brevkursus ( sikkert i USA ). Og psykologer er jo heller anerkendt på samme måde som psykiatere.

Æhhh altså bortset fra at du har læst en del år på universitet og skal du være autoriseret så kræver det en hel del mere end bare det - en psykiater er en læge og det skal ikke sammenlignes med en psykolog.

Det lyder jo nærmest som om du mener at psykologer er numerologer med den store tabel i asidanten ;-)

Godt Seo link der til din vens certificerede coach uddannelse men alle kan jo certificere løs det er der jo heller ikke nogen beskyttelse af.

Jeg giver dig helt ret i at det menneskelige sind er svært at blive klog på :-)

/Søren

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)