Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Internet geni hjælp Amino

Side 5 ud af 6 (55 indlæg)
Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 07:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:
Det hvor der er absolut mest at hente burde være ved caching. Fx er der ingen grund til at forsiden ikke kun genererer een gang per minut (ved ikke om det er tilfældet allerede).

Enig, få nu sat en Varnish cache op foran webserver(ne/en)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 03:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor meget nytter cache, når alle ser forskellige ting, jeg ved det nemlig ikke.

Brugere der ikke er logget ind, ser en version.
Brugere der er Amino Plus medlemmer ser en anden version.
Bruger der ikke er Plus, men logget ind ser en 3. version.

Oven i det, er der mange brugere der har udelukket en eller flere brugere, en eller flere debat emner etc.

Vi arbejder på flere mere personificerede udgaver af forsiden, hvor folk kan endnu mere individuelt.

Hvor meget hjælper cache så?

De bedste hilsner

Martin

 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 06:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Vi arbejder på flere mere personificerede udgaver af forsiden, hvor folk kan endnu mere individuelt.

Hvor meget hjælper cache så?

I så fald hjælper cache ikke ret meget.

Det man kan gøre er at cache hele databasen i rammen på serveren. Så gør man det at man læser det først og hvis der ikke findes data der så hentes de ind fra databasen.

Fordelen er at det går lynhurtigt at læse fra ram (cache) end fra database. Men problemet er at det skal laves hvor man læser fra databasen hvor der skal være en mulighed for at tjekke at data ligger i cachen.

.NET har indbygget cache kontrol.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Niels er inde på er der flere forskellige niveauer at cache på. Output cache (som det hedder i .net slang) er nok lidt svært i jeres situation. Men i kunne fx levere en output cachet version til alle anonyme brugere (og dermed få mere motorkraft til os andre).

Så er der også objekt cache som Niels rigtigt nok siger. Udviklerne kan kigge efter HttpRuntimeCache objektet men spørgsmålet er hvor meget i har adgang til i koden og hvor meget i vil ind i kernen og rumsterer.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:

Long shot, men jeg fornemmer at sitet blev en del langsommere efter den nye "debatter du deltager i" knap kom på. Især synes jeg det bliver sløvt når der markeres at der er nye beskeder i tråde jeg deltager i.

Måske er det bare hos mig, men det kan da også være det kan give et hint til udviklerne om et sted at kigge :-)

God weekend
/Brian 

Nøjagftig det samme her fra en ikke IT nørd. Men med de samme observationer.

"Debatter du har deltaget i", og specielt når der er nye bidrag, så er load tiden længe

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Behovet for caching er et symptom på noget andet. Det der først skal gøres er at starte fra bunden, få kigget på databasen, hvor mange forespørgsler kommer fra eet login og rammer de forespørgsler de rigtige indexes. Kan nogle af disse forespørgsler laves således at i stedet for eks. at ramme 5 forskellige tabeller via 8 forskellige joins, så laves der et view i stedet med disse informationer, så det er hurtigere at hente (mindre open/read/close operationer) .

Når den spiller max, burde der være sket en performance optimering allerede, database laget ville så være næste skridt, åbner og lukker det forbindelser hver gang, er der unødig meget læsning/skrivning/osv. Bruges der prepared statements/optimeret sql, læses der kun (KUN) det der er behov for eller sorteres der i hukommelsen etc. Kunne man  fx. lægge nogle af de tunge operationer ind som Stored Procedures i stedet? Kort sagt lad databasen om at lave så meget som muligt, det er det den er der for.

Allerede nu burde man kunne lave performancemålinger af hvor lang tid den kode man ikke har kilden til tager i forhold til "eget" kode. Det kan en almindelig profiling af den enkelte side vise. (eller bør kunne vise). Alternativt så smid nogle timere ind i testmiljøet og se hvor lang tid de enkelte request tager og så start med at optimere fra toppen af - dem der tager længst tid. 

Hvis man allerede nu kunne etablere et grundlag og sige at "det er hent artikler fra købe debatten der er problemet",så er man meget længere og kan arbejde med det in mente. Ellers famler man rundt i blinde.

At lave caching fra start er kun et symptom på at noget andet er galt, det burde ikke være nødvendigt med caching på dette indhold - og det er måske ikke muligt.

Inden man har kildekoden kan man eks se på databasens profiler om se det sql der sendes afsted og se de svartider og hvor "optimeret" det sql er og sammenholde det med indexes osv. 

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Beklager hvis der går for meget teknik i den, men da jeg sidst så på open source versionen af dette forum (inden det blev til et kommercielt produkt) så var det en temmelig kedelig arkitektur hvor det vil være ret svært at indskyde et centralt caching lag. Så hvis dette ikke har ændret sig så er det ikke en triviel opgave.

Derfor ville mit bedste bud være at slå output caching til for anonyme og så profile koden for at finde ud af hvor det største tidsforbrug er henne og fikse denne specifikke kodestump.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

måske er tiden i virkeligheden inde til at fordele ressourcerne på flere servere, og køre med load-balancing - ikke at jeg ved en dyt om det, andet end at de besøgstunge sites benytter sig af clusters til at fordele besøgene til flere servere/processorer....

Der er helt sikkert en der ved mere om dette end jeg, og som kan fortælle mere om disse lyksaligheder.

Måske noget Cloud-server, eller Huuuu?

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin Thorborg:
Vi arbejder på flere mere personificerede udgaver af forsiden, hvor folk kan endnu mere individuelt.

Hvor meget hjælper cache så?

Så bruger man en teknik, der kaldes post-sustitution caching, der basalt set går ud at man cacher en fælles version og så udskrifter de personligserede dele. Så caching kan sagtens være en god ide for Amino, men ingen det kan også være det modsatte.

Problemet med debatter som denne er at det bliver gæt og grimasser, der er kun en rigtig måde at løse performance problemer og det er at finde ud af hvor tiden går hen, og derefter vælge en af de teknikker der fikser det.

Jeg tidligere snakket med, en af Amino's udviklere på Aminotastic, der fortalte at I allerede bruger DotTrace som er en profiler, så her er I på rette spor hvad angår værktøjer. Men hvis problemet er periodisk, så kan det være svært at løse med en profiler, så måske bør I overveje at bruge et værktøj, som NewRelic, hvor man kan se hvor tiden går hen for hvert enkelt request.

Side 5 ud af 6 (55 indlæg)