Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr.: Krænkelse af registrerede varemærke "4hotdogs.com"

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Charly, ingen tvivl om, at du har det bedste navn! Dit navn fortæller nemlig, hvad det drejer sig om, mens din konkurrents navn mere symboliseres med en pølsevogn i mit hovede....

Nå, det er jo slet ikke det sagen handler om! Varemærkerettigheder er noget mærkeligt noget. Du kan sagtens krænke et varemærke ved at have et varemærke som udtales næsten på samme måde som din konkurrent, næsten ligner din konkurrent eller næsten staves som din konkurrent. Jeg har tidligere ansøgt om et varemærke, og jeg blev ret overrasket over, hvor mange potentielle varemærker de fandt, som jeg måske ville komme til at krænke.

Sagen er dog, at man altid kan registrere et varemærke, og så er det op til konkurrenterne selv at holde øje med, om det bliver krænket. I Danmark har vi egentlig ret gode varemærkerettigheder, for så snart man tager navnet i brug, så har man rettigheden til navnet.

Du er nu blevet kontaktet af en advokat fra din konkurrent. At det er en advokat som sender brevet betyder, at de mener det alvorligt! Jeg kan derfor ikke anbefale, at du bare overhører denne henvendelse. Det er altid sådan i sager, at hvis der er en part, som ikke svarer så vil denne part automatisk stå svagere i en retssag.

I første omgang synes jeg, at du skal sende dem et brev tilbage, hvor du skriver, at du ikke mener, at du krænker deres navn, men at du nu efter deres henvendelse vil undersøge sagen. Du udbeder dig tid på 45 dage til at kontakte Varemærkestyrelsen og rådføre dig med din advokat.

Herefter kontakter du begge!

Du har nu vist din vilje til at undersøge sagen, og har fået et pusterum til at undersøge den. Du bliver dog nødt til at kontakte en advokat, som kan hjælpe dig videre. Det koster måske i første omgang 5-10.000 kr., men det er nødvendigt, når din konkurrent har fået en advokat til at sende sit brev.

Bemærk, at ovenstående er min indgangsvinkel til sagen, og ikke nødvendigvis den rigtige måde at håndtere sagen på!

Fra Århus
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 381
Fra  BiipBiip.dk Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :
jeg syntes det er helt hen i vejret med den massive varemærke beskyttelse af dagligdags ord.

mener bare ikke det holder stik for så er der hvis det skulle holde stik kun 1 cola producent, andre der kalder sin læskedrik noget med cola har overtrådt varemærke beskyttelsen??? 
eller kunne der kun være en webshop? for de ligner sgu da alle hinanden.
jeg kunne komme med mange eks. men syntes bare at folk skal gøre det de gør og er der andre der gør det bedre ja så synd, prøv en anden branche (DETTE GÆLDER FOR ONLINE AKTIVITETER)

Derimod har jeg dyb respekt for materielle opfindelser, klaphatten, isposen. og især medicin. der skal der strengere regler og større straffe for dem der kopiere: tøj, tasker, parfume, film.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Jens, du kan jo mene hvad du mener om Varemærkeloven, men den kan altså ikke ignoreres - den er der, og sager vindes på baggrund af den. Det er fakta.

Varemærkelov er i høj grad til for at beskytte forbrugerne. Hvis jeg køber et varemærker skal jeg være sikker på at det faktisk er det jeg tror det er. Og hvis nogle smarte typer så finder på et mærke der kan skabe forvirring hos mig, og andre forbrugere, så er det ikke godt. Det er forbrugerforvirring sådanne love beskytter imod.

Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Og tak for alle jeres svar.

Jeg har nu været rundt omkring en Jurist, samt  Patent og Varemærkestyrelsen. For at få en afgørelse i sagen har jeg valgt at ansøge om at registrere varemærket its4dogs. På den måde vil det blive afgjort om jeg krænker andre varemærker, der i blandt 4hotdogs.

For ret skal være ret. Hvis jeg krænker deres varemærke, vil jeg da selvfølgelig foretage de nødvendige ændringer.

Jeg har skrevet et brev til 4hotdogs.com Aps, samt til deres advokat. I brevet informerer jeg dem om ansøgningen og at jeg vil lade denne afgørelse ligge til grund for om jeg vil efterkomme deres krav. Jeg informere dem ligeledes om at jeg har fået oplyst at Patent og Varemærkestyrelsen behandler ansøgningen som en fremskyndet sag, men at det kan tage op til 2 mdr. inden der foreligger et svar og at jeg ikke har tænkt mig at foretage mig yderligere før dette svar foreligger.

/Charly

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Charly,

Jeg har netop søgt på 4hotdogs og kan se, at varemærket endnu ikke er endeligt registreret! Dvs. der kan stadig komme indvendinger mod registreringen. Hvornår har du taget dit navn i brug? Det kan i høj grad komme til at betyde noget, i det tilfælde, at du har taget navnet i brug først.

Rent lovmæssigt vil du ikke stå stærkere ved at registrere varemærket its4dogs nu, men det kan jo være en "billig retssag" at lade Varemærkestyrelsen bestemme udfaldet. Dog vil jeg mene, at du på den måde lader andre styre din argumentation, og derved nemmere kan stå i en uretfærdig situationen, at du bliver nødt til at ændre på dit gode navn.

Se i øvrigt sagens (4hotdogs) status her:


Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Selvom de andres måske ikke har registreret deres varemærke endeligt endnu kan de muligvis dokumentere at de ''kom først'' - læs evt. hér: http://www.amino.dk/view.asp?topicID=16064og henvisningen i nederste indlæg til Varemærkeloven, Lovbekendtgørelse nr 782 af 30/08/2001.

glem heller ikke pølsemanden MacAllan der tabte til McDonald i en sag der så vidt jeg husker blev ført til tops i systemet (landsretten?) - og selvom de 2 navne ikke ligner hinanden og MCDs logo er unikt, så vandt de alligevel...

Jeg symes nu ikke Jeres navnetræk/logo/site ligner hinanden, men jeg ville alligevel rådføre mig med en advokat. eller prøv evt. dit lokale/offentlige erhvervscenter, DKTPO eller anden gratis rådgivning..........

Martin
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Så fik jeg Patent- og Varemærkestyrelsens ord på skrift, for at "its4dogs" ikke krænker andre registrerede varemærker..



Så de fant det altså hverken identisk eller sammenligneligt med 4hotdogs..

De kunne imidlertid ikke registrere its4dogs uden videre, da det mangler særpræg. Dog kan jeg måske dokumentere at varemærket er "indkørt" i min virksomhed og på den måde få lov til at registrere det..

Men fik da det svar jeg gerne ville have..

/Charly 



Side 2 ud af 2 (17 indlæg)