Hej alle Vi bliver i min afdeling bedt om at komme op med en strategi for brug af Facebook som kommunikationskanal. Vi er en større virksomhed med datterselskaber eller importører i det meste af verden. Det med sine fordele og ulemper i denne sammenhæng. Et land som Frankrig vil ikke være interesserede i at dele en Facebook side med hovedkvarteret her i DK eller andre selskaber da man vil holde dette på Fransk. Problematikken ligger derfor i om vi skal lave en global Side som på den ene eller anden måde kan deles op så de andre lande kan henvende sig til deres egen målgruppe med udgangspunkt i Australien da det er dem der har ytret ønske om en Facebook side, eller om vi skal oprette separate sider for hvert land. Problemerne som vi ser dem nu er så hvordan denne opdeling af en global side skulle foregå hvis de forskellige lande gerne vil lave konkurrencer osv. rettet mod deres egen befolkning - kan man segmentere i væggen på Facebook for at løse dette? Problemet med at have en side for hvert land er hovedsagelig ressourcer, her er det stort set kun Australien der har kapaciteten til at holde en sådan side opdateret. Så opsummeret kunne jeg godt tænke mig nogle tanker om: Skal vi oprette flere sider - 1 til hvert marked Håber nogen kan give et par gode råd enten her, på min mail (dennis(A)danziger.dk) eller på tlf. 21926525. Mange hilsner |
Hej Dennis.
Mit navn er Casper, og jeg arbejder med social media marketing, hos Just-Search.
Jeg kan sagtens følge din udfordring, og har også arbejdet med den et par gange. I de andre opgaver, der har vi endt med at konkludere, at der skal oprettes en FB-side for hvert marked. Hvis I ikke vil have en stor FB side og så kommunikere på engelsk, som fx. Coca Cola, så bliver I nødt til at oprette flere små lokale sider.
Et eksempel på et firma der har lokale sider for hvert land, med succes, må være Just-eat:
De har klaret det rigtig godt, synes jeg. Det giver også brugeren en mere personlig oplevelse, når alt foregår på deres sprog.
Konklusionen er altså at jeg vil anbefale jer, at have en side, for hvert land som I opererer i.
At give et bud på hvor mange ressourcer der skal ligges i dette, er umuligt. Det kommer helt an på udbyttet som I ønsker at få fra Facebook. Det svarer til at spørge hvor mange ressourcer en hjemmeside kræver - det varierer også meget.
Så derfor synes jeg nærmere I skal kigge på hvor mange ressourcer I har til rådighed. Prøv at sæt et par timer af hver uge i starten, og se om det giver noget for jeres forretning. Hvis det gør, så prøv at skrug op. Hvis I kan vise chefen at I får noget ud af det, så er de jo også interesseret i at I bruger mere tid på det. Og så på den måde bare lad udbyttet bestemme hvor mange ressourcer, der skal bruges på det.
Held og lykke med det :-)