Er ophavsretten sikker før værket er vist frem? - Amino.dk
i debat
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Innovation & Vækst

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Opfindelser, patent & intellektuelle rettigheder (IP)"

Er ophavsretten sikker før værket er vist frem?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
Amino-karma 7
Tilmeldt 5. jan 12
Indlæg ialt: 2

Skrevet 27-02-2012 kl. 12:07

Er mit designværk beskyttet af ophavsretten det øjeblik, det er skabt? Sådan siger teksten på Kulturministeriets Webside OPHAVSRET.DK. Kan jeg uden at vise det til nogen gå i gang med udviklingen og være sikker på at værket er beskyttet. Jeg mener at der hører en eller anden form for offentliggørelse eller tilgængelighed til, for at noget kan betragtes som kopi. Og hvad skal til for at et evt. tilgængelighedskrav er opfyldt. At offentliggøre kan jo også være invitation til kopiering for den magtfulde producent overfor den lille iværksætter, som stadig tumler med iværksættelsen af sin ide. Jeg mener at kunne dokumentere tidspunktet for min oprettelse af "poor man's copyright" ved at sende dokumenterne til mig selv anbefalet.

Venligs John

Amino-karma 90.069
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 18.236
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 27-02-2012 kl. 13:12

Det er et lidt indviklet spørgsmøl. Samme sag/historie - kan jo opfindes af to mennesker samtidigt rent teoretisk, og det kan du jo aldrig forhindre, og du vil ha svært ved at påvise det i mange fald, specielt hvis du ikke har offentliggjort noget som helst om det, for hvordan i al verden skulle andre så kunne kopiere det.

Du må derfor være bekymret i forhold til at du rent faktisk offentliggør dele af værket, for ellers kan det helt enkelt ikke kopieres som jeg ser det. I så fald må du bare sikre dig, at modtager er klart over at det jo i sagens natur er dit produkt. For at du i det hele taget skal være beskyttet, skal værket ha en vis "højde" i den form, at det skal være klart at det er din selvstændige frembringelse.

Den med at sende anbefalet har jeg ikke hørt om, men det ville da være en let sag at sende sig selv et tomt anbefalet brev og siden hævde ret til alle ideer der opstod i hele verden, så jeg tror ikke det er løsningen. I så fald må det rigtige være, at sende brevet til en ven du kan stole på - men så tror jeg som ikke at det anbefalede er så afgørende, for det vil være ham der i så fald skal vidne om, at han ved du har udviklet de tanker. Det kan sikkert række med en e-mail med kvittering, hvor du beder vennen være opmærksom på, at du har de tanker som er dine.

Taler vi om foto eller bo0g/film ide f.eks. kan du umuligt komme videre uden at fortælle dem der skal finansiere - om din ide, og de vil så givet være klare over, at loven om ophavsret gælder.

vh

Masse af iværksætter-artikler og råd - gratis på WWW.JOHNHANNOVER.COM

Bloggen om investering og økonomiPRIVATØKONOMI    

Eksterne links for iværksættere, løbende updated: LINKGUIDE 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)

RSS-feed