Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor findes den bedste markedsføring? Er erhvervsportalerne spild af penge?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har i en årrække holdt øje med, hvor mange besøgende mine kunders websites får fra erhvervsportalerne dgs.dk, eniro.dk, krak.dk m.fl. i forhold til besøgstal fra Google (organisk).

Det drejer sig om knap 500 websites (ikke webshops), som jeg har studeret analytics data for.

I gennemsnit ligger besøgstallet fra erhvervsportalerne tilsammen på under 10% i forhold til organisk Google trafik, og det selvom langt flertallet af annoncørerne har optegnelser, som de giver mange tusinde kroner for årligt.

Erhvervsportalernes argument for at kunden skal have en optegnelse - selvom den genererer meget begrænset trafik - er at forbrugeren skulle ringe til kunden uden at besøge den pågældende annoncørs hjemmeside først. Om den teori holder tvivler jeg på.

Min skepsis om ovenstående teori begrundes i at mange af annoncørerne benytter målenumre, som dokumenterer antal opkald, der har været til måletelefonnummeret, som udelukkende benyttes i netop den optegnelse, som annoncøren har hos den pågældende udbyder.
Disse opkald viser sig desuden at være overraskende få, og de opkald der så har været, er ofte foretaget af telemarketingbureauer, som bruger erhvervsportalerne til at finde kundeemner.

Jeg ved ikke om dette billede kun er gældende for det kundesegment jeg primært arbejder med (typisk små og mellemstore virksomheder fra håndværksbranchen).
Såfremt du også arbejder med online markedsføring, har du så samme opfattelse og erfaring som jeg?

I mine øjne vil kundens årlige markedsføringsbudget give en væsentlig bedre ROI, ved at råde kunden til at flytte annoncekronerne fra erhvervsportalerne over på SEO, SEM o.lign.

Det skulle ikke undre mig, at erhvervsportalerne om få år er mere eller mindre forsvundet som relevant online medie, når der skal lægges markedsføringsstrategier.

Oplever du det samme, som jeg her skitserer? Hvad er din erfaring med erhvervsportalerne?

Kan det svare sig at annoncere på erhvervsportalerne (dgs.dk, krak.dk, eniro.dk m.fl.)?

  • Ja (13,3%)
  • Nej (73,3%)
  • Det er svært at måle (0%)
  • Ingen erfaring med det (13,3%)
  • Totalt antal stemmer: 15

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Har stemt nej, det er ligesom med avisannoncer et mindre attraktivt marked.

Det skal dog ikke udelukkes at NOGLE ville have gavn af disse annoncer.

Men hvad ville du selv gøre hvis du skulle finde en tømre? Ville du :

a) Søge direkte i google
b) Gå til dgs.dk og søge
c) Finde en avis frem og lede efter en annoncør

Næsten alle der er opvokset med en computer, eller bruger den til dagligt ville benytte google. Med andre ord, uden at have testet det, så vil DGS, telefonbøger aviser etc. kun kunne betale sig for dem der har en ældre målgruppe som rent faktisk gemmer telefonbøgerne, læser aviserne etc. 

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg benytter altid selv udelukkende Google, når jeg feks skal finde en håndværker, men jeg er nok også farvet i kraft af mit arbejde med online markedsføring.

Jeg tror at det er forholdsvist sjældent at forbrugeren går ind på feks dgs.dk og taster tømrer i 'hvad feltet' og bynavn i 'hvor feltet'. Til gengæld er der sikkert mange der bruger portalerne til opslag af ubesvarede opkald, og evt til søgning efter en allerede kendt leverandør - altså søgning på firmanavn, og ikke produkt/service/ydelse.

Mala:
Næsten alle der er opvokset med en computer, eller bruger den til dagligt ville benytte google. Med andre ord, uden at have testet det, så vil DGS, telefonbøger aviser etc. kun kunne betale sig for dem der har en ældre målgruppe som rent faktisk gemmer telefonbøgerne, læser aviserne etc. 
>

Jeg tror stadig at tlf-bøgerne vil have sin berettigelse i visse områder, og i visse brancher - og så alligevel - flere undersøgelser beviser at brugernes adfærd ikke er så forskellig fra hinanden, selvom de demografiske forhold er meget forskellige.

Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias Thaastrup-Leth:

Jeg tror stadig at tlf-bøgerne vil have sin berettigelse i visse områder, og i visse brancher - og så alligevel - flere undersøgelser beviser at brugernes adfærd ikke er så forskellig fra hinanden, selvom de demografiske forhold er meget forskellige.

Annoncer i telefonbøger, lokalaviser o. lign. har bestemt stadig en berettigelse - der er stadig et sted mellem 200.000 og 300.000 husstande, som ikke er på internettet.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

vis de passer til sin mål gruppe , er krak.dk bedre end google , dog vis skulle vælge en af dem bliver det altid google , den er simpelthen bedre , derved har jeg svaret ,ja da den er brugbar for visse folk

har stedet ikke internet område du kan tænke i et sommerhus område og folk kun har deres mobil telefon med der er det lettere slå op i telefon bogen

gamle mennesker færre der har internet

nogle kender meste krak og de gulesider kan vis lige hurtigt skal finde noget lettere at bruge overskue vis kun har mobil telefon det er svært på telefon overskue google.dk der synes jeg de andre sider nemmere overskue

de fleste har vil dog bruge meste google når de har en computer og internet forbindelse , vil jeg mene de gør efter min overbevisning

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Min seneste berøring med erhvervsportalerne er en let specialiseret håndværkerkunde, der betalte i dyre domme til både Krak og dgs.dk for at være synlig på kombinationer af hans ydelser og alle byer i hans potentielle opland. (Hvilket var en ret pæn geografisk udvidelse af det område, hvor han hidtil typisk havde hentet kunder).

Et hurtigt kig i Analytics vs. hans omkostninger til annoncerne viste, at han havde betalt over tusind kroner pr. besøgende. Adspurgt mente han heller ikke at kunne huske mange telefoniske henvendelser fra nogle af de "ekstra" områder.

Så jeg ser præcis samme billede som dig på online-delen.

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Frank Hellerup Madsen:
Et hurtigt kig i Analytics vs. hans omkostninger til annoncerne viste, at han havde betalt over tusind kroner pr. besøgende. Adspurgt mente han heller ikke at kunne huske mange telefoniske henvendelser fra nogle af de "ekstra" områder.

Spot on - det er lige præcis dén konklusion, som jeg også gang på gang må lave, når jeg forholder mig til facts fra Analytics.

Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen tvivl om at pengene er bedst brugt på markedsføring via google, sociale medier osv i stedet for i online telefonbøger. Som andre allerede har nævnt, så kan jeg også konkludere ud fra statisikkerne at det er nogle meget dyre klik man køber sig i online tlfbøger.

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser ud til at der generelt er enighed om at ONLINE telefonbøger ikke er den bedste investering.

Men hvad med de trykte telefonbøger, tror du at pengene er givet bedre ud dér, end til online udgaver af telefonbøgerne?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)