Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Solgt før jeg har købt?

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jeppe Deele:
kan jeg så godt sælge de 100 par videre på min egen shop?

 

Som 14 årig kan du intet lovligt foretage dig uden dine værger. Det er først som 15 årig at du må disponere over egne tjente midler. Du kan lave nok så mange "hvad hvis'er", men intet vil være lovligt før dit fyldte 15. år.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej 

Jeppe Deele:
Og nu hvor jeg kun er 14, så har jeg altså ikke fattet.. må jeg eller må jeg ikke?

åbne en webshop?

Nej, du må ikke drive virksomhed, når du kun er 14 år.

For lovligt at kunne drive virksomhed i Danmark skal man være 18 år (myndig), men der er dog en mulighed for at begynde tidligere, nemlig når du er 15 år, men det kræver, at du får en dispensation fra Statsforvaltningen. Dette kan du bl.a. læse mere om i Bekendtgørelse af værgemålsloven, §43, hvor der står:

§ 43. Værgen for en umyndig, der er fyldt 15 år, kan med statsforvaltningens godkendelse tillade, at denne på egen hånd udøver næring eller anden virksomhed.

Stk. 2. En umyndig, der har tilladelse til at udøve næring eller virksomhed, kan på egen hånd indgå de retshandler, som falder inden for virksomhedens område.

Så hvis du ønsker, at gå i gang med en webshop nu, så vil jeg anbefale, at du sammen med dine forældre kontakter Statsforvaltningen med henblik på at få den nødvendige dispensation.

Mvh. 

Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ole Schelde:
For lovligt at kunne drive virksomhed i Danmark skal man være 18 år (myndig),

Eller som 15 årig, hvor du må disponere over egne tjente penge. Den 15 årige må dog stadigvæk ikke indgå i gældsforpligtigelser.

Du kan ikke læse § 43 alene men må søge støtte i lovens forarbejder og i den praksis som er opstået. Hvis du tager turen gennem værgemålsloven, aftaleretten mv. vil du opdage at § 43 i praksis bruges til at forhindre at unge mellem 15 og 18 år ikke risikerer en gældsforpligtigelse.

Begrebet næring og virksomhed er heller ikke så  strigent som lovens ord. Eksempelvis vil en 15 til 18 årig således ikke kunne have reklamer på sin hjemmeside, ikke kunne lave hjemmesider mv. Sådan er det altså ikke i dag.

Grænsen for hvad man må og ikke må har heldigvis flyttet sig. Det er værd at bemærke at paragraffen er fra før internettets tid. Lige såvel som som når man ser på den skatteretlige  definition af selvstændig virksomhed må man også her se om detr er tale om næring og virksomhed i forhold til begrebet hobbyvirksomhed. Man kan næppe påstå at en 15 årig skoleelev opfylder disse betingelser og derfor falder uden for næringsbegrebet.

Jeg vil overveje at skrive et blogindlæg om problemstillingen i de kommende uger.

/Henrik
 

Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 1355
Fra  Bull Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du godt, men så kan man ikke kalde det dropshipping mere..

Danmarks eneste officielle Prestashop Webbureau

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Jeg vil overveje at skrive et blogindlæg om problemstillingen i de kommende uger.

Det ville være rigtigt godt, da der er stor tvivl om dette

Fra Stege, Sydsjælland
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Ole, Og Tak Henrik!

Jeg vil bare lige sige tak ;-).

Så venter jeg til jeg er 15 år. så er jeg nok klogere, (må vi da håbe..).

Så ved jeg også hvad jeg vil, så kan jeg snakke med forældre (igen)..

også kan jeg forhåbenligt finde ud af noget..

Men jeg må først åbne en når jeg er fyldt 15 :).

Mange tak i to :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
som 15 årig, hvor du må disponere over egne tjente penge.

Ja, det står i §42 i samme bekendtgørelse, men har intet med sagen at gøre.

Henrik Koudahl:
Du kan ikke læse § 43 alene

Jeg er ikke enig i dine betragtninger, og dette spørgsmål hvor unge under 18 år ønsker at starte virksomhed, dukker jævnligt op har på amino.dk, og af samme grund ringede jeg selv til Statsforvaltningen for et par uger siden, hvor jeg fik bekræftet den holdning og fortolkning af spørgsmålet, som jeg her har formidlet.

Det vigtige forhold her er §43, stk. 2, som giver unge under 18 år mulighed for at træffe de juridiske handlinger, som er nødvendige for at drive virksomhed, og som er indbefattet i at man sælger en vare, og derved er omfattet af bl.a. købeloven m.m. 

Henrik Koudahl:
Grænsen for hvad man må og ikke må har heldigvis flyttet sig.

Nej, lovgivningen er ikke ændret. 

Henrik Koudahl:
i den praksis som er opstået.

Det er tydeligt, at der er en opstået en praksis omkring oprettelse og drift af en webshop, fordi det jo er så nemt, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er lovligt.

Når jeg skriver her på amino.dk, så prøver jeg at informerer om hvorledes lovgivningen er i relation til spørgsmålet og jeg forholder mig i øvrigt ikke til hvad der så bliver gjort i praksis. 

Mvh.

Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeppe Deele:
Så venter jeg til jeg er 15 år. så er jeg nok klogere, (må vi da håbe..).

Så ved jeg også hvad jeg vil, så kan jeg snakke med forældre (igen)..

også kan jeg forhåbenligt finde ud af noget..

I en anden tråd (http://www.amino.dk/forums/t/153301.aspx), der handler om en 14 årig, der ønsker at åbne en webshop, har jeg lige stillet det forslag, at virksomheden bliver oprettet af en af hans forældre, og du bliver så ansat i denne virksomhed og står for alt det praktiske omkring den daglige drift.

Et eventuelt overskud vil så blive beskattet hos den, der juridisk står for virksomheden, men hvis du får det meste i løn, så kan det jo blive til et meget lille overskud. Big Smile

Så dette kan være en løsning på, hvordan du forhåbentligt kan komme i gang.

Mvh.
Ole 

Fra Stege, Sydsjælland
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, ja, mange tak.

Men min mor er flex-jobber, hvillket vil sige at hun ikke må. o.o - har jeg fået af vide..

Og min far har jeg ikke rigtigt snakket med om det :-)..

Men det er endnu en mulighed, tak :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Schelde:
Så dette kan være en løsning på, hvordan du forhåbentligt kan komme i gang.

Har du tænkt på om arbejdsmiljøloven tillader denne form for arbejde for 14 årige. Loven er meget restriktiv for hvilket arbejde en 14 årig må udføre.

/Henrik

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)