Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver man et website?

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej hej alle sammen.

Som overskriften så fint indikere går jeg selv og har lyst til at lærer og lave en hjemmeside fra bunden af. Ikke alle mulige færdigløsninger hvor designet er så kedeligt og ensformigt. Vil gerne lærer at kode samt designe, men mit spørgsmål ligger i hvad der skal bruges og hvordan? Altså hvad vil være det nemmeste at bruge til at kode og hvad er godt og brugervenligt til at designe med, samt kender i nogle guides til det hele? Synes jeg kan læse mig til CMS er en anden og nemmere måde at kode med end f.eks. html?

På forhånd mange tak!

Mvh. Jonas 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvilken platform du kommer til at arbejde med, så vil du have glæde af at have grundigt indblik i HTML, CSS og JavaScript. Med disse egenskaber vil du kunne sætte et website op i de fleste CMS systemer.

Start med det, og lave evt. din første hjemmeside som en "statisk" hjemmeside, da du på den måde får frontend-teknologierne mest ind under neglene.

Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis, mange tak skal du have. Men ved du hvor jeg eventuelt kan finde nogle "nye" guides dertil. Html.dk er lukket ned, er der et samlet sted der er lavet en udførlig guide?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Fornemt, takker. Nu kan jeg se der er et hav af forskellige kategorier. Er det blot at holde sig til de tre nævnte eller skal der senere bygges på med nogle af de andre hvis det blot er en hjemmeside med forum o.lign ? 

Igen, hvad mht. designdelen, er der et gratis program i vil foreslå hertil?

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2315
Fra  PITOT Watches Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.nemprogrammering.dk/ kan evt bruges hvis det skal være dansk, ellers findes der et hav af sider på engelsk, søg på engelsk.

Jonas Carlsen:
Synes jeg kan læse mig til CMS er en anden og nemmere måde at kode med end f.eks. html?

CMS er et backend system der allerede er skrevet i html/css/javascript og ikke et alternativ til html formatteringssprog, html er ikke et kode sprog men en måde at fortælle browseren hvordan den skal vise hjemmesiden i browseren.

CMS kan findes færdige som f.eks joomla eller wordpress, CMS bruges også i webshop for at kunne håndtere alle ordrer, lager  m.v.

Aviator ure inspireret af kampfly - pitotwatches.com

Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Aha, tak for forklaringen. I bund og grund skal jeg læse om html, css og javascript først for at få den grundlæggende viden. Er det hele noget der sættes sammen i et simpelt tekstdokument.html og så senere kan ligges op på ens webhotel? Når nu jeg kommer så langt at jeg skal til at bruge CMS, er det så noget der skal downloades og hvad vil du anbefale?

Fra Mern
Tilmeldt 21. Apr 08
Indlæg ialt: 144
Fra  bar-udlejning.dk Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jonas.

Først og fremmest skal du læse en fandens masse artikler, guides og tutorials. Jeg kan anbefale rowl.dk, hvor du kan lære om mange forskellige sprog.

Dernæst synes jeg du skal droppe WYSIWYG-programmer som Frontpage, iWeb, Dreamweaver m.m. Det er at springe over hvor gærdet er lavest - de producerer rigtig dårlig og uoverskuelig kode, og de bruger tit forældede "teknologier".

Istedet synes jeg du skal hente Notepad++, som er en opensouce pendant til Notesblok, dog en hel del mere avanceret.

Sæt dig ned, prøv dig frem og start med det rigtigt simple. Det er vigtigt at du forstår hvorfor og hvordan det fungerer :-)


Til at designe dine hjemmesider slipper du før eller siden nok ikke udenom Adobe Photoshop. Men det er et svinedyrt program, og det er mange penge at betale bare for at prøve det af. Istedet kan du downloade Gimp ganske kvit og frit, det har nogenlunde samme funktioner som Photoshop - desværre halter det lidt på brugervenligheden. Men det er en god start :-)

Håber du kan bruge det til noget..

Udlejning af bartendere til din fødselsdag, firmafest, julefrokost eller bryllup.

Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey, tak tak du. Jeg prøver at hente Notepad++ og så går jeg ellers i gang med at læse. Mht. design, så downloader jeg det bare når tid engang er. Der går nok forholdsvis længe før jeg er inde i det :)

Nu synes jeg det er en smule forvirrende med alle de forskellige ting der er. Altså, HTML, CSS, Javascript, SQL, XTHML, PHP osv osv. Er der noget af det jeg bare skal holde mig fra?

Igen, tak for indlægget :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2315
Fra  PITOT Watches Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Carlsen:
Aha, tak for forklaringen. I bund og grund skal jeg læse om html, css og javascript først for at få den grundlæggende viden. Er det hele noget der sættes sammen i et simpelt tekstdokument.html og så senere kan ligges op på ens webhotel? Når nu jeg kommer så langt at jeg skal til at bruge CMS, er det så noget der skal downloades og hvad vil du anbefale?

hvis du kigger på html og css først er du kommet langt

css ligger i sit eget dokument og fortæller hvordan alt med et div tag i html dokumentet skal opføre sig, hvor det skal ligge på siden og hvordan det skal se ud.

html kan med nemhed skrives i et tekst dokument og laves i f.eks notepad, du kan døbe det index.html, det er hvad der bliver vist når den ligger på dit webhotel/domæne og ligeledes dit css dokument skal ligge i roden også så er du kommet langt.

man kan godt lave det meste i et html dokument alene, men det smarte ved brug af css samtidig er at man kan ændre en detalje i css og det ændrer sig på alle undersider, så du ikke skal ind i hvert html dokument efterfølgende som er dine undersider på hjemmesiden/menuen

Aviator ure inspireret af kampfly - pitotwatches.com

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)