Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kære virksomhed. Bliv væk fra sociale medier - du er ikke fed nok til at få succes!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jeg gider ikke mere tom snak om, at alle virksomheder skal på sociale medier og Facebook. Glem det! 

Jeg gider ikke mere tom snak om, at alle virksomheder skal på sociale medier og Facebook. Glem det! 
Størstedelen af danske virksomheder vil med deres nuværende tankegang og ressourceforbrug ikke have en jordisk chance for at genere ROI gennem sociale medier. Små og mellemstore virksomheder kan ikke se meningen med galskaben – og det med rette, I er jo reelt set dødsyge brands, der ikke har forstået en meter af det kilometerlange potentiale sociale medier egentlig har!
(Mærsk er et af de brand, der vil få meget medvind og mange likes ved deres blotte tilstedeværelse på sociale medier.)
 
Lad mig starte med 3 hårde facts, der er komplet misforstået i snakken omkring sociale medier.
 
  • Det er ikke designet på din velkomstside på Facebook eller din nye mobilapplikation, der kommer til, at give din virksomhed succes på sociale medier!
  • De store danske virksomheder, der i øjeblikket tror de har succes på sociale medier tager fejl! Det gør de ikke, den trafik og mersalg de muligvis skaber er ikke grundet en god strategi og potentialet er kun en % del forløst. Danske virksomheder generer udelukkende naturlige likes og engagement pga. værdien i deres brand. Det er ikke god strategi, men virksomhedernes brandværdi og markedsføringsføringsbudget, der i øjeblikket former fællesskabet på Facebook - grundlæggende agerer slagteren på hjørnet, bageren fra Nordsjælland og Bilka i øjeblikket ens ( nogle vil kalde det omtrent lige talentløs)
  • A.P Møller Mærsk har netop investeret stort i sociale medier og har på to uger generet 117.000 likes på Facebook, offentligheden er imponeret over deres kampagnestrategi og forretningsverdenen er blevet sulten på det samme. Det sjove er, at Jonas på 14 år, der er en smule teknisk anlagt og som har brugt fem minutter på, at observere udenlandske virksomheders FB kampagner kunne ’udtænke’ samme social mediastrategi. ( Strategien er set over 10.000 gange før og så er det i øvrigt en halvsløj teknisk eksekvering Mærk’s har fået lavet, men lad nu det ligge) - Jonas ville, uden én eneste markedsføringskrone kunne have generet over 100.000 likes på Facebook på to uger – det endda uden, at integrere Twitter, Instagram og Youtube!
 
Mærsk kunne have sparet en mindre formue, hvis de havde haft den fornødne indsigt i, hvordan sociale medier egentlig virker. Så ville de vide, at Mærsk ved blot at være tilstede ville have trukket over 100.000 likes i dag. (Mærsk startede for 2 uger siden, så det er med garanti IKKE de 29 opslag, der indtil videre er postet, der har gjort forskellen.)
 
 
Det er klart, at den sneboldseffekt medierne har skabt har sparket til udviklingen. Men det kræver ikke de store PR kompetencer at skabe dette. Sociale medier er hot, og når Danmarks største virksomhed entrerer på ’den sociale scene’, skaber det røre i andedammen. Inden såkaldte social media eksperter bliver rigtig røde i kinderne, så vil jeg også gerne rose lidt– jeres arbejde er ikke spildt, I har skabt rammerne for succes og sikkert også oprettet de forskellige profiler og i gangsat dem med et par stærke billeder fra Instagram ( for at vise at I som bureau er helt fremme i skoene) og leveret nogle dybe, involverende spørgsmål, som har fået rigtig god respons. Men glansen ryger af, når jeg nu fortæller dig, at det ikke er strategien, der har gjort forskellen – Bageren og Bilka stillede i sommers lignende spørgsmål inden for deres branche og der var effekten besvimende lille!
 
 
Hvordan kan det være ? - og hvorfor drager jeg disse tre statements ind i historien omkring forståelse af ROI’en på sociale medier.
 
 
Det gør jeg af den simple grund, at forklaringen på succes skal findes et helt andet sted end i designet på jeres velkomstside på Facebook, jeres nye mobilapplikation eller om I har generet 100.000 likes på to uger.
 
 
Hemmeligheden til den egentlige succes på sociale medier og dermed ROI’en skal findes i begrebet social proof. Social proof bliver defineret på følgende måde af Wikipedia, som jeg mener rammer spot on:
 
 
” Social proof, også kendt som informative social indflydelse, er et psykologisk fænomen, der opstår i flertydige sociale situationer, når folk ikke er i stand til at bestemme den passende form for adfærd. Antagelse om, at andre mennesker besidder mere viden om en given situationen gør, at vi ser andres adfærd, som mere passende eller bedre informeret.”
 
 
Folk har en tendens til at følge mængden uden at vurdere de sande fordele for sig selv, især når fordelene er tvetydige.
 
 
Realiteten er, at INGEN naturligt ’liker’ en side på Facebook for virksomhedens skyld!
 
 
Du kan ikke løbe fra dit brand i dag!
 
 
Mennesker på sociale medier forhandler konstant deres egen identitet gennem sociale medier. Det afspejler sig blandt andet i folks profilbilleder, de virksomheder de vælger at ’like’, de billeder de ’synes godt om’ og de tråde de vælger at kommentere i. Ja, sågar i det musik de vælger at lytte til gennem Spotify, så deres netværk kan se det og det musik de streamer under dynen på Youtube.
 
 
Den rigtige strategi, det identitetsskabende indhold, aktualiteten, virksomhedens brand og ikke mindst ’social proof’ er alle områder, som virksomheder bør have tænkt over inden de entrerede den ’sociale scene’. Hvis ikke dette er gennemtænkt, får du den ærlige og kontante dom over dit brand. Er du en landskendt virksomhed og derfor har relative store budgetter, kan du gøre som alle de andre og få tusindevis af likes, grundet åndsvage konkurrencer, likes der vitterligt er ligegyldige i det lange løb. Mængden af naturlige likes afhænger af, hvor ’cool’ du i virkeligheden er blandt folket.
 
Er du en lille virksomhed, hvis produkt ikke differentierer sig væsentlig fra markedet og din tilgang til mediet i øvrigt er den samme som alle de andre, så vil du få en dom, der for det fleste ikke tillader over 250 naturlige likes. Erkendelse af, at være knap så fed ude blandt folket, kan gøre ondt på selvopfattelsen og derfor er mange virksomheder i en startfase tilbøjelige til at smide penge i konkurrencer og andre unaturlige måder at generere likes på. Andre opgiver simpelthen og stiller sig selv det naturlige spørgsmål, ”Hvad fanden er meningen med galskaben, og hvad er ROI’en af sociale medier anyway?”
 
 
Se på Ilva og Børsen. (https://www.facebook.com/ILVADanmark 400 likes) og (https://www.facebook.com/borsen.dk 700 likes) De har været i gang i mange måneder nu og begge brands har ikke brugt alverdens kroner på at ligge strategi, puste til unaturlige likes, men agere grundlæggende ens med både mærsk, bilka og slagteren på hjørnet, og dommen er reel. ’Ilva og Børsen, – Hvad giver I mig ? I var fine nok før sociale medier, men nu har spillereglerne ændret sig’ Det samme ville mange store virksomheder opleve, hvis de ikke havde pustet sit fællesskab unaturligt op.
 
 
 
En ærlighed herfra til virksomheder der lige nu tvivler på sociale medier:
 
 
At folk ikke ’liker’ jeres produkt eller virksomhed på de sociale medier er ikke sociale mediers skyld – gør jeres arbejde godt nok og få succes! Dommen er hård, og grænsen har aldrig været så hårdt tegnet op mellem de stærke og svage brands. I tiden før de sociale medier, kunne svage brands uden egentlige værdier godt fungere. Dem der råbte højest (betalte flest kroner i de envejskommunikeret medier) ville blive lyttet til og den vej igennem generere trafik og omsætning. År 2012 og mange år frem bliver forbrugerens samfund. Folk lytter ikke længere på den støj og derfor skal fremtidens virksomheder sikre deres eksistens gennem et stærkt brand, og de online og offline fælleskaber virksomheden formår at få skabt med dens interessenter.
 
 
”jamen Casper, jeg er jo bare en lille håndværker forretning, der gerne vil øge trafikken til hjemmesiden via Facebook”
 
 
Tillykke med det kære håndværker, men fortæl mig lige, hvad får jeg ud af at ’like’ dig? Hvad tilfører du til min identitet? Hvem af mine venner ( vel og mærket de fede af slagsen) ’liker’ dig? Og hvis jeg skal være den første skal du dæleme have et fedt produkt, da jeg sætter min identitet til forhandling ved at ’like’ dig!
 
 
Har du ikke det, bliver situationen til en forhandling om, hvor stor en værdi din næste konkurrence har før jeg ønsker, at indgå i dit fællesskab – vel og mærket som en relation uden egentlig substans!
 
Hvis ikke vi kan blive enige, er din sidste chance at få klassens 3 fedeste drenge, til at ’like’ dit produkt, så har du igen min interesse.
 
Lykkes det dig heller ikke, er dine ressourcer spildte, og du må indse, at du ikke besidder tilstrækkeligt med social intelligens til at knytte folk til dig og at din forretning ikke har den nødvendige X faktor til at få succes i 2012!
 
 
1-1 markedsføring, dine fællesskaber og dit brand bliver fremtiden. Tjek https://www.facebook.com/LeFix , 7000 loyale kunder, altid udsolgt og et brand, der omhyggeligt er bygget op omkring klare værdier og identitetsafspejlende parametre. Der er social proof og det er fremtidens virksomhed!
 
 
På det døgn jeg har skrevet det her indlæg er Mærsk gået fra 117.000 – til 150.000 relationer – uden en eneste opdatering.
Vi ses til mere debat på http://on.fb.me/zX4zQC
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Super godt indlæg, Yes

Med venlig hilsen
Bastian 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Bastian:
Super godt indlæg, Yes

Mange tak Bastian - no more empty talk , virksomhederne må vågne op og tage mediet seriøst, hvis de vil have en chance for succes.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Så har jeg lige læst dit indlæg, og må erkende at jeg er klassens tykke stille dreng, ingen gider lege med. Pis det er nederen at erkende :(

Enten ændre jeg tingenes tilstand, eller acceptere det jeg er :)

PS. GODT INDLÆG

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Boysen:
Enten ændre jeg tingenes tilstand, eller acceptere det jeg er :)

Spot on - og jeg vil lade det være helt op til dig selv, at bestemme hvilken vej du vil gå :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Supergodt indlæg. Mange tak Yes

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Supergodt indlæg. Mange tak Yes

Selv tak Brian. Håber du kan bruge lidt af det i dit daglige arbejde.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Henningsen:

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Supergodt indlæg. Mange tak Yes

Selv tak Brian. Håber du kan bruge lidt af det i dit daglige arbejde.

Helt sikkert. Og vil nok læse dit indlæg igen. Dejligt at få et "spark i r..." en gang imellem...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Helt sikkert. Og vil nok læse dit indlæg igen. Dejligt at få et "spark i r..." en gang imellem...

Ja, det kan være opvækkende, selv på en højhellig søndag :)

Fra Århus
Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fra starten haft den tilgang til min Facebook-side, at hvis bare jeg udgiver noget ordentligt og læseværdigt indhold på min blog, så skal folk nok "synes godt om". Jeg har hverken en velkomstside eller afholder ugentlige konkurrencer.

At der så kun er 18, der synes godt om, det må jo så være fordi bloggen alligevel ikke er interessant nok, skiller sig nok ud fra mængden eller hvad ved jeg.

For mig personligt er det ikke markedsføringsindsatsen bag de enkelte FB-sider, der får mig til at synes godt om dem, men udelukkende kvaliteten af det indhold (artikler og blog-indlæg), de linker til. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)