Jeg gider ikke mere tom snak om, at alle virksomheder skal på sociale medier og Facebook. Glem det!Jeg gider ikke mere tom snak om, at alle virksomheder skal på sociale medier og Facebook. Glem det!
Størstedelen af danske virksomheder vil med deres nuværende tankegang og ressourceforbrug ikke have en jordisk chance for at genere ROI gennem sociale medier. Små og mellemstore virksomheder kan ikke se meningen med galskaben – og det med rette, I er jo reelt set dødsyge brands, der ikke har forstået en meter af det kilometerlange potentiale sociale medier egentlig har!
(Mærsk er et af de brand, der vil få meget medvind og mange likes ved deres blotte tilstedeværelse på sociale medier.)
Lad mig starte med 3 hårde facts, der er komplet misforstået i snakken omkring sociale medier.
Mærsk kunne have sparet en mindre formue, hvis de havde haft den fornødne indsigt i, hvordan sociale medier egentlig virker. Så ville de vide, at Mærsk ved blot at være tilstede ville have trukket over 100.000 likes i dag. (Mærsk startede for 2 uger siden, så det er med garanti IKKE de 29 opslag, der indtil videre er postet, der har gjort forskellen.)
Det er klart, at den sneboldseffekt medierne har skabt har sparket til udviklingen. Men det kræver ikke de store PR kompetencer at skabe dette. Sociale medier er hot, og når Danmarks største virksomhed entrerer på ’den sociale scene’, skaber det røre i andedammen. Inden såkaldte social media eksperter bliver rigtig røde i kinderne, så vil jeg også gerne rose lidt– jeres arbejde er ikke spildt, I har skabt rammerne for succes og sikkert også oprettet de forskellige profiler og i gangsat dem med et par stærke billeder fra Instagram ( for at vise at I som bureau er helt fremme i skoene) og leveret nogle dybe, involverende spørgsmål, som har fået rigtig god respons. Men glansen ryger af, når jeg nu fortæller dig, at det ikke er strategien, der har gjort forskellen – Bageren og Bilka stillede i sommers lignende spørgsmål inden for deres branche og der var effekten besvimende lille!
Hvordan kan det være ? - og hvorfor drager jeg disse tre statements ind i historien omkring forståelse af ROI’en på sociale medier.
Det gør jeg af den simple grund, at forklaringen på succes skal findes et helt andet sted end i designet på jeres velkomstside på Facebook, jeres nye mobilapplikation eller om I har generet 100.000 likes på to uger.
Hemmeligheden til den egentlige succes på sociale medier og dermed ROI’en skal findes i begrebet social proof. Social proof bliver defineret på følgende måde af Wikipedia, som jeg mener rammer spot on:
” Social proof, også kendt som informative social indflydelse, er et psykologisk fænomen, der opstår i flertydige sociale situationer, når folk ikke er i stand til at bestemme den passende form for adfærd. Antagelse om, at andre mennesker besidder mere viden om en given situationen gør, at vi ser andres adfærd, som mere passende eller bedre informeret.”
Folk har en tendens til at følge mængden uden at vurdere de sande fordele for sig selv, især når fordelene er tvetydige.
Realiteten er, at INGEN naturligt ’liker’ en side på Facebook for virksomhedens skyld!
Du kan ikke løbe fra dit brand i dag!
Mennesker på sociale medier forhandler konstant deres egen identitet gennem sociale medier. Det afspejler sig blandt andet i folks profilbilleder, de virksomheder de vælger at ’like’, de billeder de ’synes godt om’ og de tråde de vælger at kommentere i. Ja, sågar i det musik de vælger at lytte til gennem Spotify, så deres netværk kan se det og det musik de streamer under dynen på Youtube.
Den rigtige strategi, det identitetsskabende indhold, aktualiteten, virksomhedens brand og ikke mindst ’social proof’ er alle områder, som virksomheder bør have tænkt over inden de entrerede den ’sociale scene’. Hvis ikke dette er gennemtænkt, får du den ærlige og kontante dom over dit brand. Er du en landskendt virksomhed og derfor har relative store budgetter, kan du gøre som alle de andre og få tusindevis af likes, grundet åndsvage konkurrencer, likes der vitterligt er ligegyldige i det lange løb. Mængden af naturlige likes afhænger af, hvor ’cool’ du i virkeligheden er blandt folket.
Er du en lille virksomhed, hvis produkt ikke differentierer sig væsentlig fra markedet og din tilgang til mediet i øvrigt er den samme som alle de andre, så vil du få en dom, der for det fleste ikke tillader over 250 naturlige likes. Erkendelse af, at være knap så fed ude blandt folket, kan gøre ondt på selvopfattelsen og derfor er mange virksomheder i en startfase tilbøjelige til at smide penge i konkurrencer og andre unaturlige måder at generere likes på. Andre opgiver simpelthen og stiller sig selv det naturlige spørgsmål, ”Hvad fanden er meningen med galskaben, og hvad er ROI’en af sociale medier anyway?”
Se på Ilva og Børsen. (https://www.facebook.com/ILVADanmark 400 likes) og (https://www.facebook.com/borsen.dk 700 likes) De har været i gang i mange måneder nu og begge brands har ikke brugt alverdens kroner på at ligge strategi, puste til unaturlige likes, men agere grundlæggende ens med både mærsk, bilka og slagteren på hjørnet, og dommen er reel. ’Ilva og Børsen, – Hvad giver I mig ? I var fine nok før sociale medier, men nu har spillereglerne ændret sig’ Det samme ville mange store virksomheder opleve, hvis de ikke havde pustet sit fællesskab unaturligt op.
En ærlighed herfra til virksomheder der lige nu tvivler på sociale medier:
At folk ikke ’liker’ jeres produkt eller virksomhed på de sociale medier er ikke sociale mediers skyld – gør jeres arbejde godt nok og få succes! Dommen er hård, og grænsen har aldrig været så hårdt tegnet op mellem de stærke og svage brands. I tiden før de sociale medier, kunne svage brands uden egentlige værdier godt fungere. Dem der råbte højest (betalte flest kroner i de envejskommunikeret medier) ville blive lyttet til og den vej igennem generere trafik og omsætning. År 2012 og mange år frem bliver forbrugerens samfund. Folk lytter ikke længere på den støj og derfor skal fremtidens virksomheder sikre deres eksistens gennem et stærkt brand, og de online og offline fælleskaber virksomheden formår at få skabt med dens interessenter.
”jamen Casper, jeg er jo bare en lille håndværker forretning, der gerne vil øge trafikken til hjemmesiden via Facebook”
Tillykke med det kære håndværker, men fortæl mig lige, hvad får jeg ud af at ’like’ dig? Hvad tilfører du til min identitet? Hvem af mine venner ( vel og mærket de fede af slagsen) ’liker’ dig? Og hvis jeg skal være den første skal du dæleme have et fedt produkt, da jeg sætter min identitet til forhandling ved at ’like’ dig!
Har du ikke det, bliver situationen til en forhandling om, hvor stor en værdi din næste konkurrence har før jeg ønsker, at indgå i dit fællesskab – vel og mærket som en relation uden egentlig substans!
Hvis ikke vi kan blive enige, er din sidste chance at få klassens 3 fedeste drenge, til at ’like’ dit produkt, så har du igen min interesse.
Lykkes det dig heller ikke, er dine ressourcer spildte, og du må indse, at du ikke besidder tilstrækkeligt med social intelligens til at knytte folk til dig og at din forretning ikke har den nødvendige X faktor til at få succes i 2012!
1-1 markedsføring, dine fællesskaber og dit brand bliver fremtiden. Tjek https://www.facebook.com/LeFix , 7000 loyale kunder, altid udsolgt og et brand, der omhyggeligt er bygget op omkring klare værdier og identitetsafspejlende parametre. Der er social proof og det er fremtidens virksomhed!
På det døgn jeg har skrevet det her indlæg er Mærsk gået fra 117.000 – til 150.000 relationer – uden en eneste opdatering.
Vi ses til mere debat på http://on.fb.me/zX4zQC
|
Super godt indlæg,
Med venlig hilsen
Bastian