Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skolelærer vil gerne starte bierhvev - ekstra uddannelse?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 11. Feb 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej med jer

Jeg har i flere år drømt om at blive selvstændig/iværksætter. Det, at kunne lave et stykke arbejde og så få et direkte økonomisk skulderklap ud af det, tiltaler mig. Jeg er uddannet skolelærer og arbejder pt som lærer på Færøerne i dansk, idræt og multimedie. Men til sommer flytter jeg til Dk. En skolelærer tjener efter 4 års anciennitet cirka 28.000 kr. (Sønderjylland) + pension. Dertil skal så lægges lange ferier, fri i weekenden osv., så jeg klager egentlig ikke, er også meget glad for at arbejde med unge mennesker samt det at der aldrig er én dag, som er ens. MEN jeg nærmer mig min "dødsløn" forstået på den måde, at når man er nået de 32.000 eller deromkring, så kan man ikke stige mere uanset hvor dygtig en lærer man er og det provokerer mig... Jeg vil gerne supplere min løn eller skifte branche...

For at gøre en lang historie kort - jeg vil gerne være selvstændig, men har ikke den store ide. Jeg er indstillet på at skulle uddanne mig (max 2 år) for at kunne kvalificere mig til at arbejde som selvstændig.

Det gode ved at jeg har min uddannelse som skolelærer er, at jeg evt. kunne arbejde fuld tid som lærer og så ved siden af evt. starte et lille bierhverv op (1-2 dage/aftenener om ugen), som så forhåbentlig med tiden evt. vil kunne blive stort nok til at kappe navlestrengen over som skolelærer.

Som iværksætter gælder det vel om at man identificerer sine spidskompetencer og udnytter dem til fulde ved at udvikle en idé, hvori man så kan anvende disse.

Hvad jeg brænder for:

- Jeg elsker projekter, hvor man skal brainstorme og udvikle noget fra bunden og følge det til dørs

- Fedt at købe ting på nettet/auktioner og sælge dem videre med fortjeneste (den direkte handel)

- Kreative opgaver der involverer computer

Jeg har desværre ikke de store kvalifikationer indenfor den naturvidenskabelige side (har fx kun matematik på C-niveau fra studentereksamen), så besidder ikke de nødvendige adgangskrav til de fleste videregående handels- og økonomistudier m.m.

Jeg har overvejet meget kraftigt at læse til multimediedesigner og via den vej styrke mine kompetencer til at blive selvstændig. Er det dumt? Føler bare at jeg på en eller anden måde skal kunne et håndværk for at kunne blive selvstændig... og da jeg er lidt usikker på hvor jeg skal bevæge mig henad, har jeg læst mig frem til at man her snuser til en del forskelligt, som evt. kunne give mig idéen til det selvstændige erhverv. Det tager 2 år og uddannelsen ligger bl.a. i Odense og Kolding tæt på Fredericia, hvor jeg kommer til at bo...

The million dollar question:

Hvad skal jeg gøre til sommer for at forfølge drømmen om at blive iværksætter?

- Videreuddannelse eller ransage mig selv for en idé (hvordan finder jeg den?) og starte noget op i det små ved siden af et fuldtidsjob som lærer? 

Undskylder for den lange "smøre" og håber der sidder et par venlige sjæle og har et par råd til en, som har snøret løbeskoene, men ikke helt ved hvad vej han skal gå...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Svaret er lige så klassisk som spørgsmålet:

Sluk hjernen og tænd hænderne.


Når du har din daglige privatøkonomi sikret, skal du bare bestemme dig for et beløb, som du vil satse på din virksomhed - og så se at komme i gang. De problemer, der opstår undervejs, skal nok fortælle dig om du behøver kurser og uddannelse.
Den største hindring for mange er angsten for springet, og den bliver ofte gemt væk og legitimeret i ønsket om liiiiige at blive lidt klogere, før man går i gang. Modspørgsmålet er: "Hvor klog skal du være, før du starter?"

God vind

Hans

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Er helt enig med Hans.

Hvad angår idéen, så er det de færreste iværksættere der får én idé, som bliver en kæmpe succes. De fleste starter med en idé, som de så udbygger undervejs, ændrer lidt eller meget - eller de får en helt ny idé, som de hellere vil forfølge - når først man har iværksættermuld under neglene, får man altid flere idéer.

Så start med den bedste idé du har - og så ud over stepperne ;)

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 09
Indlæg ialt: 202
Fra  Monbo Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne bruge din viden om børn og læring kombineret med multimediedesign og lave nogle DVDér, Videoer, Apps eller lign..

F.eks.

  1. kursus i DVD-menu og video
  2. kursus i at udvikle Apps http://www.jensens.dk/ipad-iphone-og-android-kurser/apps-til-iphone-og-android/
  3. lave e-bog med interaktiv undervisning
  4. el. andet hvor du bruger din eksisterende viden kombineret med ny tids læring

God fornøjelse Big Smile

 

Besøg webshop med unikke håndlavede smykker på Monbo.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  Mogenshoj.dk Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu da nu er skolelærer ville jeg også anbefale dig at arbejde videre derfra. Der er jo en masse snak i medierne om at lærere skal bruge mere tid på undervisningstimer, hvilket giver muligheder indenfor den verden.

Der må være et lang række interne processer i folkeskolen som kunne optimeres ved at bruge IT. F.eks. skemaplanlægning, forberedelse, møder mv., du har jo nogle unikke kompetencer til at spotte de ting og adgang til et netværk af personer du kan sparre med for at udvikle en sådan ide.

Jeg går ud fra du ikke selv har kompetencerne til rent praktisk at kunne udvikle sådan et produkt (pga. du overvejer multimediedesigner uddannelsen). Men her kunne du evt. lave en samarbejde med en programmør hvor i kunne dele overskuddet. Jeg vil dog anbefale dig først at finde ideen, gennemarbejde den, og se om du ikke kan få en hensigtserklæring fra din/en folkeskole at de gerne vil teste produktet når det er færdigt. Og først herefter begynde at lede efter en programmør der kan hjælpe dig. Det giver dig langt bedre kort på hånden til den tid, da udvikleren kan se at du er seriøs og at der formegentlig er penge i ideen. Der er ikke mange udviklerne der vil gå med på en ide hvis den ikke er gennemarbejdet, da gode udviklere får rigtig mange af den slags tilbud.

Fra Fredericia
Tilmeldt 11. Feb 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer!

@ Hans & Majbritt: Tusind tak for jeres input. Super motiverende indlæg I kommer med! Summa summarum er altså at brainstorme idéerne og så bare give den gas. Ka godt se det giver mening at vente med uddannelse før man egentlig ved om det overhovedet er påkrævet ift. de idéer man evt. ville kunne komme frem til. Det er nok bare mere det at jeg ikke helt har fået idéen endnu, men allerede ved at læse de inputs som Bo og Mads er kommet med, så kan jeg da allerede se muligheder - også en kæmpe tak til jer! ;-)

@ Mads: idéen med evt. at skabe et samarbejde med en programmør/udvikler lyder ikke helt dumt.

He he... Der er allerede spiret en lille evt. idé op i hovedet... Evt. at lave en portal med undervisningsmaterialer, hvor lærere selv lægger undervisningsmateriale ind. Siden skulle så være delt ind i fag og klassetrin, hvor lærere frit og gratis kunne downloade det folk lægger ud... Måske med et bonussystem, hvor jo mere du lægger ud, jo mere kan du selv hente ned.. Det ville kunne virke som inspiration og spare lærere for så meget forberedelse... Folk kunne evt. også rate/bedømme materialerne og derved ville de gode indlæg blive synlige. I min tid som lærer kender jeg kun til emu.dk samt interne undervisningssider. Men idéen med at lærere selv lægger ud, tror jeg kunne virke... Men ville der være penge i at lave sådan en webside?

Jeg ville nemt kunne skitsere hele opsætningen af sådan en side og hvad den skulle indeholde for at gøre den interessant for skolelærere, men kan selvfølgelig ikke finde ud af programmeringen. Jeg ligger også inde med en hulens masse undervisningsmateriale allerede og skolelærere er som oftest meget villige til at dele ud af deres materialer/erfaringer og tror derved på at siden hurtigt ville kunne vokse...

Hvad synes I umiddelbart om den idé - er den bæredygtig?

Tak for jeres svar - er meget påskønnet!

Vh. Anders 

Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager det sene svar:

Den med at dele undervisningsmaterialer har eksisteret siden 1998, så der skal nok tænkes en del alternativt hvad det angår.

Fra Dublin
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Jeg har selv gået på Multimediedesigneruddannelsen, og ved derfor en del om den (i hvert fald den i Slagelse)

Du lærer en del om markedsføring, kommunikation og om hvordan man starter en hjemmeside op fra bunden med HTML, CSS og en smule PHP. Du vil også lære at bruge en lille smule Photoshop, InDesign og Illustrator.

Generelt lærer man en masse forskellige ting på uddannelsen, men man går aldrig rigtig i dybden med emnerne. For mig virker det som om at uddannelsen prøver at klargøre eleverne til et job hos et internet eller reklamebureau.

Som sagt prøver uddannelsen at ramme bredt. Du vil altså kunne en masse forskellige ting, men ikke være rigtig dygtig til nogle af dem.

Jeg tror du vil have bedre af at gå i gang med nogle bøger om de emner du interesserer dig for, tage til konferencer og kurser og så ellers bare læne dig op af mange af de kloge hoveder der er her på Amino.

Mvh

Charlie

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Jeg har en ide, som  kombineres med din ide om en hjemmeside med opgaver/ matriale til lærer, så hvis du får gang i dit projekt, så kontakt mig på p.gundestrup@hotmail.com.

Har du evt nogle ideer til en pædagog, hvor min udd. ligeledes kan bruges som selvstændig??

Mvh

Peder

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)