Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Retsindkaldelse ang. selskabs tvangsopløsning - hvad gør man ?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 25. Oct 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort fortalt så er regnskabsmaterialet færdigt og klart til revision og færdiggørelse af regnskab, men blev ikke afleveret til revisor. Kun grundet ( indrømmet - først snøl, der var jo god tid ) fejl kommunikation og udlandsrejser. Nu er der modtaget alm. brev fra skifteretten om anmodning fra selskabsstyrelsen om tvangsopløsning - retsmøde om 8 dage. Selskabet er sundt driftsmæssigt og i alle andre henseender, med flere ansatte. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at kontakte ESS , skifteretten samt selskabets revisor for at høre om hvad der kan gøres på kort sigt. Men kunne godt tænke mig at høre om der er nogle kvalifiserede bud på hvad jeg bør gøre, hvilke regler der eksisterer iht. både krav fra EHS / Skifteretten samt selskabets "rettigheder" ( hvis nogle ) i denne situation. Er klar over at der kan anmodes om "genoptagelse". Hvad er proceduren fra hhv ESS / skifteretten ? Kan selskabet fortsætte driften i mellemtiden at en revisor bekræfter af lave regnskabet ? Og hvordan bør jeg forholde mig som direktør og ansvarlig for selskabet ?

På forhånd tak for hjælp og info

 

Torben 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Har selskabet egenkapital i dag der overstiger selskabskapitalen?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor dumt at bringe et tilsyneladende sundt firma i denne situation. Som selskabsejer har du et ansvar for både selskabet men også for de ansatte. EHS sender ikke et selskab til tvangsopløsning uden varsel og ikke uden at der er rykket.

Det værste du kan gøre nu er at ignorere din indkaldelse til skifteretten.  Jeg har i et enkelt tilfælde oplevet at skifteretten har forlænget en frist og givet selskabet mere tid til at få afsluttet et regnskab. Dette er mere undtagelsen end reglen.

Selskabet kan godt fortsætte driften - men du risikrer nu at have en kurator hængende  over hovedet i mellem tiden indtil selskabet genoptages.

Jeg er s.. forarget på de ansattes vegne.....

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Torben

Du er nu underlagt genoptagels for selskaber

http://www.eogs.dk/graphics/_ny%20eogs/Love%20og%20Regler/Selskaber/Aktieselskaber/Vejledninger/Vejledning%20om%20genoptagelse%20af%20aktie-%20og%20anpartsselskaber%20%28kapitalselskaber%29%20under%20tvangsopl%F8sning.pdf

Imidlertid kan dette undgås, hvis der udarbejdes et revideret årsregnskab inden mødet i skiftreretten, hvor egenkapitalen er intakt, og der kan afgives en revisionspåtegning uden forbehold.

Herved kan Erhvervsstyrelsen nå at stoppe mødet i skifteretten, men der skal handles meget hurtigt ligesom du skal forvente en væsentlig meromkostning til revisionen.

Tonny

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Hvor dumt at bringe et tilsyneladende sundt firma i denne situation. Som selskabsejer har du et ansvar for både selskabet men også for de ansatte. EHS sender ikke et selskab til tvangsopløsning uden varsel og ikke uden at der er rykket.

Det værste du kan gøre nu er at ignorere din indkaldelse til skifteretten.  Jeg har i et enkelt tilfælde oplevet at skifteretten har forlænget en frist og givet selskabet mere tid til at få afsluttet et regnskab. Dette er mere undtagelsen end reglen.

Selskabet kan godt fortsætte driften - men du risikrer nu at have en kurator hængende  over hovedet i mellem tiden indtil selskabet genoptages.

Jeg er s.. forarget på de ansattes vegne.....

/Henrik

Helt enig Henrik

Derfor må der også i videst muligt omfang søges at undgå skifteretten, således selskabet kan fortsætte.

En udpegning af en kurator eller likvidator vil gøre hele processen meget vanskelig ligesom omkostningstung.

Tonny

 

Tilmeldt 25. Oct 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, indskudskapitalen er intakt og der er et overskud på første driftsår i tillæg.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Så er det om at få udarbejdet et revideret årsregnskab asap, og medbringe det til mødet.

Forvent, som omtalt af de andre, en ekstraomkostning til revisor.

Du må finde en i morgen der kan udarbejde dit regnskab. Det er ikke sikkert at din sædvanlige revisor har mulighed for at smide alt fra sig for at udarbejde dit regnskab. Så er du forberedt.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Torben:

Ja, indskudskapitalen er intakt og der er et overskud på første driftsår i tillæg.

Så bør det ikke give anledning til problemer, udover de som allerede er til stede.

Få en aftale i stand nu, eller straks i morgen tidlig, så skulle det være muligt at få afsluttet revisionen inden mødet i skifteretten.

Hvis din nuværende revisor ikke kan give dig en garanti for fristen, så findes der andre. Men få aftalerne på plads allerede i morgen. Det er kun tiden, der er afgørende nu.

Tonny

 

Tilmeldt 25. Oct 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Gør dig ikke til dommer uden at kende præmisserne du dømmer på baggrund af Henrik. Hvis du kendte dem ville du ikke være forarget. Jeg er fuldt ud klar over mit ansvar, derfor skriver jeg også at jeg har tænkt mig at reagere prompte - også overfor EHS. Hvad lagde i det ene tilfælde til grund at skifteretten forlængede fristen ? Kan jeg få indflydelse på valg af kurator - hvis den ender der ? Tak for dine svar Henrik. MVH Torben 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis selskabet ender i skifteretten, hvor der udpeges en kurator eller likvidator, så bliver det meget dyrt under hensyntagen til selskabets aktiviteter og ansatte m.v.

Eks. koster en opløsning af et selskab med en kurator, hvor selskabet er insolvent (uden midler) ca. kr. 30.000, som staten så indestår for ved selskabets opløsning. Så kan du selv fortsætte regnestykket.

Tonny

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)