Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny virksomhed. Hvilken virksomhedsform skal man vælge?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er igang med at starte en sportsbar hvor jeg agere som eventkoordinator & bindeled mv. samt er jeg ved at starte en internetbaseret virksomhed hvor jeg står for det danske marked. I begge firmaer regner jeg med at få en løn på 20-25.000+ pr. måned. Herudover har jeg nogle forskellige enkeltstående events/fester jeg arrangere hvor der ligeledes kommer en indtægt.

Da jeg ønsker at investere en god sjat af min løn, tænker jeg derfor det ville være klogt at starte en virksomhed, så jeg kan nøjes med at betale selskabsskat, og ikke skal betale topskat af hele beløbet.

  • Hertil kommer mine spørgsmål:

1. Hvilken virksomhedsform er klogest at vælge? Umiddelbart tænker jeg at starte en enkeltmandsvirksomhed og så senere lave den om til en ApS når først pengene er begyndt at komme ind og jeg gør mig mere klar over hvor mine investeringer skal ligge.

Min umiddelbare tanke er at have et overskyggende firma som ejer flere mindre firmaer, så min økonomi ikke bliver rodet fra de forskellige indtægter. Det er vel dybest set en form for holding selskab jeg tænker på, som blot skal opspare kapital2. Hvordan er det klogest at gøre dette?

3. Er der en helt anden måde det ville være klogest at gøre det? Regner med at udbetale ml. 25-30% af mine indtægter som løn og beholde resten i selskabet/selskaberne.

Mange venlige hilsner,

Stephen

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil sagtens kunne beholde pengene i selskabet til 25% og udbetale til topskat i en enkeltmandsvirksomhed.

Hvis du vælger at oprette flere selskaber vil jeg råde dig til at have et holdingselskab af samme grund som du selv skriver.

 

Tilmeldt 5. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. 

Jeg fik dog ikke særlig meget ud af det, da det du siger allerede er noget jeg ved. Jeg er usikker om det er en enkeltmandsvirksomhed jeg skal starte eller om der er andre virksomhedsformer jeg skal vælge. 

Derudover er jeg ikke fortrolig med hvad det vil sige at have et holdingsselskab. Hvilken selskabsform er det? Og må man kun opspare kapital i et holdingselskab?

Min tanke er at have et holdingselskab der ejer flere mindre selskaber hvor de respektive firmaer er repræsenteret. Vil det så være klogest at have et eller flere firmaer?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du skal gøre dig klart, at du hæfter personligt i et enkeltmandsfirma.

Aps hæfter du kun med indskudskapitalen.

Du kunne overveje et SMBA, dog kræver det to aktive stiftere.

 

MvH

Peter

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har kapitalen ville jeg i dit tilfælde vælge et ApS, da jeg antager der er en del risici forbundet med din virksomhed.

Et holdingselskab er et slags forvaltningselskab (moderselskab), som typisk ejer de andre selskaber og resultaterne fra de andre selskaber flyttes så derop, så formuen kan forvaltes (investeres).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Stephen Shine:

Jeg fik dog ikke særlig meget ud af det, da det du siger allerede er noget jeg ved. Jeg er usikker om det er en enkeltmandsvirksomhed jeg skal starte eller om der er andre virksomhedsformer jeg skal vælge. 

Derudover er jeg ikke fortrolig med hvad det vil sige at have et holdingsselskab. Hvilken selskabsform er det? Og må man kun opspare kapital i et holdingselskab?

Min tanke er at have et holdingselskab der ejer flere mindre selskaber hvor de respektive firmaer er repræsenteret. Vil det så være klogest at have et eller flere firmaer?

Ja som udgangspunkt er det du leder efter et holdingselskab som ejer de to andre og ja det er så financielt og ejer kapital/overskud og har ikke egen drift. Det er f.eks et ApS eller et A/S og det er som kapitalselskab uden moms. Du kan så flytte overskud fra et selskab og underskud fra et andet op sammen i holding.

Det vil kræve to anpartsselskaber som jeg ser det - og så holding, men holding kræver ikke ekstra kapital, da det jo har ejerskabet i datterselskaberne som kapital. Det vil sige noget med 2 x 80.000 kr hvis det er som du beskriver det, to driftsselskaber som ApS du behøver ejet af et Holding ApS som du ejer

Ved at flytte overskud op i holding beskytter du også datterselskabers overskud, da du kan rykke det op MEN du skal ha fat i en revisor eller advokat der lige styrer dit sikkert igennem frem for bare at lytte til mig her, jeg prøver bare som bedst jeg kanSmile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne også lave 3 SMBA....2 drift og 1 holding.

Der er ikke revisionspligt i nogen af disse.

 

MvH

Peter

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med Cookie.

Jeg er også enig med Peter, man skal dog tage med i overvejelsen at ikke alle ser lige godt på SMBA.

Får du brug for revisor og advokat kan du bare skrive en PM.

Mange hilsner.

Tilmeldt 5. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er klar over man hæfter personligt i en enkeltmandsvirksomhed. Der er ingen risici forbundet med nogle af firmaerne, så derfor tænker jeg at starte dem som enkeltmandsvirksomheder og så bygge dem om til ApS selskaber når kapitalen er der, hvilket den ikke er nu.

Der er også en anden faktor i det, hvilket er at jeg har 1 partner i det ene projekt og 2 partnere i det andet projekt. Det projekt hvor jeg kun har 1 partner, kommer jeg med tiden til at lave nogle flere ting med. Men ville det så ikke være klogest at fusionere vores firmaer sammen, når vi begge har et/flere ApS firmaer?

Det skal dog siges at jeg ikke ejer de andre firmaer eller noget af de projekter jeg arbejder for Jeg agere som en slags Regional Manager i det ene og som chef i det andet, hvor jeg har en procentdel af omsætningen i løn.

Jeg er ikke så meget for at skulle lave SMBA. Jeg kender godt til virksomhedsformen, men i og med at jeg er alene om netop disse firmaer er det både ikke muligt og ville ikke give mening. Lige så snart jeg fusionere med min partner, burde jeg have kapital nok til at lave et ApS firma.

Iværksætter Revisoren > Tak for det. Jeg vil tage kontakt hvis det bliver nødvendigt :-)

Cookie > Tak for det fine indlæg. Jeg tror det er præcis sådan der jeg har tænkt mig at gøre. Men bliver mit holdingselskab så automatisk et ApS firma hvis det ejer 2 x ApS firmaer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Stephen Shine:
Men bliver mit holdingselskab så automatisk et ApS firma hvis det ejer 2 x ApS firmaer?
Uh her må eksperterne vel på banen - om det absolut altid er sådan. Et A/S kan jo også optræde som holding for ApS virksomheder (eller andre) - men hvis dine ApS består af minimumskapitalen på 80.000 kr , og du måske laver dem en af gangen - så har du jo bare de første 80.000 som aps kapital i drift 1 - og det er så 80.000 i kapital i holding hvis de ejer dem, og det indikerer jo i alle fald ApS. 

Det skal så stiftes som et ApS med financielle formål, som holding selskab, og gør du det i ET hug så stifter du det med dig som ejer, og holding som ejer af det nystiftede drifts ApS med kapitalen på 80.000 i det nystiftede drifts ApS

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)