Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er det med overskudet?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften Amino

Jeg synes ellers jeg har søgt disse fora tyndt, men er endnu ikke blevet helt klog. Med hensyn til opstart af enkeltmandsvirksomhed der mere eller mindre kun kræver en PC samt mandetimer - hvad er så den rigtige løsning.

Det jeg har sværest ved at forstå er hvordan der bliver beskattet af det egentlige overskud.

Som udgangspunkt bruger jeg min egen PC (det kan ingen vel forbyde mig). Dertil kommer de timer jeg selv lægger i projektet. Lad os så sige at jeg samtidigt opretter en bankkonto uden kassekredit og får gang i forretningen. I løbet af det næste år står der et sted mellem 40 - 60.000,- på firmakontoen.

Der er stadig ikke brugt noget nævneværdigt på udstyr eller andet og spørgsmålet er så. Bliver jeg beskattet personligt af de penge på firmakontoen eller står de bare som en opsparing til evt. ny PC og lignende.

Eller bliver jeg kun beskattet hvis jeg nu eks. hiver 30.000,- ud til mig selv?

Jeg er med på at der løbende skal betales moms af indtægterne.

Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa :-)

Skal du have pengene ud privat skal du betale skat.

Skal du opspare pengene i virksomheden kan du bruge virksomhedsordningen, så du betaler en foreløbig skat på 25%.

Håber det gav lidt hjælp :-)

Best Regards

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du betaler ikke skat af dine hævninger, men af virksomhedens resultat.

 

MvH

Peter

Fra København Ø
Tilmeldt 8. May 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis du i din virksomhed har laver et overskud på 40-60.000 kr. så skal du når året er omme betale skat af det tjente minus personligt fradrag og lignede. Fuldstændig som hvis du var lønmodtager og havde tjent 40-60.000 kr..

Du kan også oplyse skat hvad du forventer at komme til at tjene og så bliver den samlede skat delt op i 10 måneder og du betaler månedsvis (Hvis du selv kan styre det med at passe på pengene til skattefar er det en fordel at de står på din konto og trækker renter i stedet for hos skat).

Hvis du som du skriver gerne vil gemme pengene i din virksomhed til køb af PC og lignende kan du lave lave dit enkelmands til selskabsform og du kan så nøjes med at betale selskabsskat af de 40-60.000 kr. som du vil lade blive stående i firmaet. Tror nok at selskabsskat er 20%, men google det lige for en sikkerhedsskyld ellers er der nok nogle kloge aminoer der ved mere om selskabsform. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det må være virksomhedsskatteordningen, du tænker på.

Her er skatten 25% forlods af opsparingen.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene indtil videre. Det er vel firmaet der bliver beskattet af indtjeningen og derfor skal skatten betales fra firmakontoen, korrekt?

Bliver lidt i tvivl når i begynder at snakke om personligt fradrag :)

Der vil jo komme lidt udgifter til bl.a. telefoni men ellers burde der ikke være det store.

Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er firmaet der bliver beskattet af indtjeningen, men du gør også hvis du tager dem ud privat.

Men husk at du IKKE skal betale SKAT før du betaler din telefonregning til firmaet :-)

Fra København Ø
Tilmeldt 8. May 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep det var lige præcis det jeg tænkte på og så også at det var blevet nævnt mens jeg skrev - samt med den korrekt % sats :-)

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt så!

Planen er at holde alt hvad der hedder privat og erhverv for sig, så det er selvfølgelig en firmatelefon jeg nævnte tidligere. Så det burde jeg ikke blive beskattet af personligt :)

Kan vi blive enige om at skatten bliver vurderet ud fra indtjeningen og ikke hvad der reelt står på firmakontoen? 

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Og lige et bonus-spørgsmål til oraklerne...

Det her med moms. Der står alle stedet at momsregistreringen skal ske inden de momspligtige aktiviteter finder sted. Er det ved 50.000,- kroners grænsen eller er det fra start hvis jeg ved jeg allerede har en ordre på vej ind. Der kommer jo moms på :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)