Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje af bil i enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en bil i mit enkeltmandsfirma, som jeg bruger privat og derfor bliver beskattet af værdien af fri bil af denne. Det er min kone der kører bilen (familiebil) i det daglige. Lige pt har jeg haft brug for en bil til at komme ud til en kunde. Kan jeg trække lejen af denne bil fra, selvom jeg har fri bil stillet til rådighed?

/Ali :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil sige nej.............................!

At konen bruger bilen, som du bliver beskattet af er jo ikke helt efter reglerne.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tak for dit svar, jeg bliver dog lidt forvirret over at du skriver "det ikke er helt efter reglerne" at min kone kører i bilen. Det er vel ikke et krav at bilen benyttes erhvervsmæssigt når man bliver beskattet af bilen? Desuden har jeg ikke andre steder set krav om at det kun er den beskattede der må køre bilen... ?

/Ali :-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

alradk:

Hej,

Jeg har en bil i mit enkeltmandsfirma, som jeg bruger privat og derfor bliver beskattet af værdien af fri bil af denne. Det er min kone der kører bilen (familiebil) i det daglige. Lige pt har jeg haft brug for en bil til at komme ud til en kunde. Kan jeg trække lejen af denne bil fra, selvom jeg har fri bil stillet til rådighed?

/Ali :-)

 

Hej Ali

Hvis lejen af bilen er udelukkende erhvervsmæssig, så har du følgelig fradrag herfor i din virksomhed.

Ydermere har du helt ret i, at en firmabil omfattet af beskatning af "Fri bil" ikke vedrører dette og det er i princippet ligegyldigt, hvem i husstanden eller andre, der anvender bilen.

Skulle du anskaffe dig en bil mere i virksomheden, kan denne også blive beskattet efter reglerne for "Fri bil", idet det ikke er dig selv, der anvender den første til privat kørsel.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes....sorry hvis fejlinfo. Er dog ikke overbevist.

Lyder jo ikke logisk, idet alle omkostninger vedr. konens kørsel bliver fratrukket i firmaet

 

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Yes....sorry hvis fejlinfo. Er dog ikke overbevist.

Lyder jo ikke logisk, idet alle omkostninger vedr. konens kørsel bliver fratrukket i firmaet

 

MvH

Peter

Peter, hvorvidt omkostningerne afholdes af konen eller ej er vel irrelevant.

Der er jo tale om en rådighedsbeskatning ved beskatningen af fri bil, som er endelig.

Tonny

Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny, tak for svaret, det var også sådan jeg mente det fungerede!

Peter, jeg kan ikke helt se hvorfor det er et issue at en anden fra hustanden kører bilen og firmaet afholder udgifter til benzin, forsikring, etc... Der bliver jo netop betalt skat af den værdi når man har "fri bil"... 

/Ali :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..det er muligt.

Men er aldeles ikke overbevist.

Når man har fri bil, bliver denne brugt til kundebesøg.

Der bliver betalt skat...ja.....men fradrag for leje af bil, selvom man har fri bil, lyder for mig

fuldstændig ulogisk.

 

MvH

Peter

Fra Limassol
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Der var en landsskatteretskendelse for nylig, som omhandlede tilsvarende problemstilling. Ud fra min hukommelse: Skatteyderen fik lov til at fratrække leje af bil, fordi den frie bil var på værksted i de pågældende dage. Skattevæsenets udgangspunkt var altså det samme som Peters, og kun fordi skatteyderen kunne bevise et konkret behov for lejebilen, blev fradraget godkendt.

Lars Greve Hansen

www.regnskabsmail.dk

Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Tak for dit input. Jeg kan ikke helt forstå logikken. Den afgørelse du henviser til vil jo i realiteten forhindre mig i at købe/lease en ny bil i firmaet som jeg kun bruger erhvervsmæssigt (udfylder kørebog). ?

/Ali :-)

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)