Et logo designet i Photoshop kan man stort set ikke bruge til noget
Mal lige fanden på væggen der, Kenneth... Jeg har lavet masser af grafik i PS og trykt det på roll-ups, plakater m.m. uden at man kan se det er gået ud over kvaliteten.
Så sagen er altså ikke sort/hvid - start med min. 400dpi, CMYK i PS så kan det sagtens lade sig gøre :)
Et logo designet i Photoshop kan man stort set ikke bruge til noget
Mal lige fanden på væggen der, Kenneth... Jeg har lavet masser af grafik i PS og trykt det på roll-ups, plakater m.m. uden at man kan se det er gået ud over kvaliteten.
Så sagen er altså ikke sort/hvid - start med min. 400dpi, CMYK i PS så kan det sagtens lade sig gøre :)
Det er jo ikke pointen i denne tråd. Det er jo fint nok at lave noget i Photoshop til et specifikt formål, men et logo skal jo sandsynligvis bruges til alt muligt. Derfor er det mest optimale altid at levere det i vectoriserede filer.
Et logo designet i Photoshop kan man stort set ikke bruge til noget
Mal lige fanden på væggen der, Kenneth... Jeg har lavet masser af grafik i PS og trykt det på roll-ups, plakater m.m. uden at man kan se det er gået ud over kvaliteten.
Så sagen er altså ikke sort/hvid - start med min. 400dpi, CMYK i PS så kan det sagtens lade sig gøre :)
Ok, vi tager den lige forfra.
Han sidder ikke i en situation hvor han skal lave et logo til sin egen lille virksomhed. Han skal lave det til andre firmaer, som betaler penge for at få dette produkt.
Og JEG mener (og som stort set alle andre også mener), at man i denne situation IKKE kan sælge logoer fra Photoshop (i hvert fald ikke alene). Det er ikke fleksibelt og skalerbart nok, for han aner ikke hvad firmaerne skal bruge deres logoer til.
Super flot at du har lavet et lille fint logo i Photoshop, men prøv og skaler det op på en kæmpe banner. Jo, det kan godt være at der ikke er pixelfejl, men jeg er 100% sikker på at der er forskel! Lille som stor.
Lige nøjagtigt. Jeg oplever det rigtigt ofte, hvor vi så er nødt til at tegne det op til vektor. På den måde kan kunden jo komme til at betale for dennes logo 2 gange...
Brian og Kenneth, I læser ikke hvad jeg skriver.... :)
Ingen har nævnt et lille logo der skal skaleres op. I har ret, men ikke udfra det jeg skriver.
Øøh, tror nærmere det er dig der ikke læser indlæggene helt. Et logo skal som regel altid på et eller andet tidspunkt skaleres. Og trådstarter spørger jo om hvordan han skal levere et logo til en kunde. Og der er der altså kun et seriøst svar, uanset hvor meget du holder af PS, nemlig som vektor.
Et logo skal som regel altid på et eller andet tidspunkt skaleres.
Suk, og en eller anden uddeler 1 stjerne fordi at jeg siger nøjagtig det der er rigtigt og jeg har lavet i årevis...
Brian, hvis du starter stort grafisk er det altså ikke noget problem. Du kan skrive op og ned, men fakta er at det kan kan lade sig gøre...
Og der er ingen neddegradering af ILLUSTRATOR!
Kan fornemme, at vi ikke bliver enige. Og at du har lavet det sådan i årevis er jo ikke en argumentation. Det har jeg jo rent faktisk også, og arbejder med og leverer print og grafik hver eneste dag året rundt.
Et logo skal som regel altid på et eller andet tidspunkt skaleres.
Brian, hvis du starter stort grafisk er det altså ikke noget problem. Du kan skrive op og ned, men fakta er at det kan kan lade sig gøre...
Og der er ingen neddegradering af ILLUSTRATOR!
Kan fornemme, at vi ikke bliver enige....
Hej Brian og Steffen,
Jeg tror faktisk at I er enige, I snakker bare forbi hinanden.
Jeg vil da også mene at man sagtens kan lave logo i Photoshop, så længe du starter stort nok. Problemet med et logo i Photoshop imod et der er lavet i Illustrator, er jo bare at du ikke kan skalere op i Photoshop, som du kan i Illustrator - eller i hvert fald bitmap vs. vector.
Så det er jo rigtigt at hvis man som trådopretter spørger åbent om man kan lave logoer i Photoshop, så vil det umiddelbare svar være nej, da man mangler muligheden for at skalere op senere hen. Det er dog ikke umuligt og direkte at kalde det "useriøst", synes jeg også er lidt hårdt.
Man skal bare forklare sin kunde hvad slutproduktet bliver og hvad der er af fremtidsmuligheder i det.