Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salgsprisen på en virksomhed

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi (min mand og jeg) var for nylig til et meget interessant møde grundet nogle investeringer, som er i planlægningsfasen. Her snakkede vi med nogle ret anerkendte forretningsfolk (indenfor denne branche), som kom med nogle ret interessante betragtninger omkring investeringer og salg/køb af virksomheder. Hvis/når en virksomhed sættes til salg tager man udgangspunkt i virksomhedens overskud ganget med 10 for at få en salgspris og oveni kommer så varelager. Hvis det skulle holde, så er der ret mange af virksomhederne på Aminos virksomhedsbørs, som ikke tjener ret meget (hvilket måske så er grunden til at de sælges?!?)

Hvad mener I om denne betragtning ? Kan man altid regne med det ? Jeg vidste ikke at der fandtes sådanne "tommelfingerregler", men syntes måske at det kunne være spændende at høre hvad og hvorfor en virksomhed bliver værdisat, som den gør.

Så kom med jeres bud og måske kan vi få lavet en lille liste over de ting, som man skal tage med i sine overvejelser, hvis man går i salgstanker..

 

Jeg tænker jo også på at f.eks. brandingen af virksomheden må være noget værd, men hvor meget ?

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

 

Jeg har hørt denne tommelfingerregel;

 

På basis af de sidste 3-5 års regnskaber, udregnes hvad man forventer overskuddet vil være næste år.

Gang det med 3 og læg alle værdier (varelager, bygninger osv.) oveni..

 

Eventuelle værdier kan også fx være produkter virksomheden har patent på, eller andet som har en ikke-fysisk værdi

 

Jeg synes 10 års overskud virker voldsomt - Så går der 10 år før man har sine penge hjemme igen..

 

Det var mit bud..

 

Mvh Nina

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Nina

 

Det var ikke 10 år, men overskudet x 10

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Tilmeldt 2. Apr 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Ved et fornuftigt virksomhedskøb, skal man kunne tjene virksomheden hjem på 5 år.

dvs. køber skal have en fornuftig løn i denne periode, og købsprisen + eventuelle bankrenter skal kunne tjenes hjem.

 

Klaus 

Tilmeldt 27. Nov 06
Indlæg ialt: 187
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 08-05-2007 20:36:57 Forfatter: Christobel
Hej Nina


Det var ikke 10 år, men overskudet x 10


 

Overskuddet x10 ? Mener du overskuddet pr. måned x 10 ?

Mvh.

Mvh Magnus Høegh
Ecolight - Salg af billige stikkontakter

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var overskudet på et år x 10, som der menes. Altså når man sidder og kigger virksomhedens regnskaber igennem, så tager man det seneste års overskud (et fuldt regnskabsår) og ganger det med 10, for at få en salgspris. Det var det, som disse "eksperter" kiggede efter når de skulle vurdere værdien af en virksomhed og dermed hvad de ville give for den. Dvs. et overskud på 100.000 ville give en salgspris på ca. 1.000.000 + f.eks. varelager.

 

Jeg siger ikke at det her er rigtigt, -jeg lægger op til debat om hvilke ting, som er relevante at tage med når en virksomhed værdisættes og det kommer ud af at jeg kan se at der er mange virksomheder til salg på vores Amino virksomhedsbørs og hvordan mon deres salgspris er fremkommet ?

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nok overskud fra et revideret regnskab.


Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
De nyeste handler i pharma, ligger på op mod 15 * EBITDA (overskud før finans, afskrivninger, skat etc.). Alt over 5 * EBITDA, kræver gode vækstplaner, synergi effekter, pipeline etc.

Jeg ved ikke hvordan det er inden for internet butikker, men synes at 10 * overskud lyder voldsomt.

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 08-05-2007 21:43:41 Forfatter: bacardil

Det er nok overskud fra et revideret regnskab.



 

Lige præcis :)

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Syntes også at 10 x lyder lidt højt. Noget af min fam. har sat en virksomhed til salg derinde, der skulle de så hæve prisen til over det dobbelte.

 

Det kan godt være at det er en korrekt måde (der findes sikkert flere), men ville nok ikke selv købe en virksomhed til den pris. Så skal man nok op i helt store virksomheder og investorer.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)