Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR, Dandomain, webshop, betalingsgateway, moms.. helt forvirret...

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 22. Nov 11
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Aminoer,

Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber der er nogle venlige aminoer der vil svare på:

1. Jeg skal til at momsregistreres og cvr-registreres), men jeg er under 18. Derfor ved jeg ikke om jeg gør det rigtigt når jeg udfylder startblanketten for enkeltmandsvirksomhed inde på:

http://www.webreg-portal.dk/home.asp?Context=MenuItem&ContentID=105&Menu1MenuItemID=9 

Skal man ikke gøre det et andet sted når man er under 18? For jeg ser ikke nogle steder hvor forældre kan skrive under osv.

2. Jeg skal til at købe en webshop løsning fra Dandomain inkl. domæne, cms-system, betalingsmodul osv. Alt det til 4500 kroner... er det en fair pris eller findes der andre steder, hvor de giver samme muligheder billigere?

3. Nogen der har erfaringer med Dandomain? Skal man kunne programmere, er det pengene værd..?

4. Koster det noget at moms og cvr-registreres? tænker på årlige gebyrer og lign.

Prøver lige at skabe et overblik over situationen :)

På forhånd tak!

Berti.

Fra Skive
Tilmeldt 5. Dec 11
Indlæg ialt: 61
Fra  HighHouse.dk SkiveLAN.dk Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Berti Kesmez:
1. Jeg skal til at momsregistreres og cvr-registreres), men jeg er under 18. Derfor ved jeg ikke om jeg gør det rigtigt når jeg udfylder startblanketten for enkeltmandsvirksomhed inde på:


Det kan du ikke før du er over 18. Så dine forældre skal eje firma'et indtil du er 18.

Berti Kesmez:
2. Jeg skal til at købe en webshop løsning fra Dandomain inkl. domæne, cms-system, betalingsmodul osv. Alt det til 4500 kroner... er det en fair pris eller findes der andre steder, hvor de giver samme muligheder billigere?

Når du siger 4500,- er det oprettelse beløb, eller månedelig pris eller om året? Ellers kig forbi Wannafind.dk de leveres os nogle flotte priser.

Berti Kesmez:
3. Nogen der har erfaringer med Dandomain? Skal man kunne programmere, er det pengene værd..?


Nej du skal ikke kunne programmer det er meget enkelt, men synes der findes mange bedre løsninger derude på nettet. Søg evt på google efter Webshop løsning.

Berti Kesmez:
4. Koster det noget at moms og cvr-registreres? tænker på årlige gebyrer og lign.

Som enkeltmandsvirksomhed skal du betale B-skat. Det afhænger hvor meget du sætter din indtægt til, men standard lyder den på 200.000 som giver omkring 6000kr/mdr. Det kan du dog ringe og få ændret til et mindre beløb.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kan desværre kun svare på spørgsmål 1 og 4.

Berti Kesmez:
1. Jeg skal til at momsregistreres og cvr-registreres), men jeg er under 18. Derfor ved jeg ikke om jeg gør det rigtigt når jeg udfylder startblanketten for enkeltmandsvirksomhed

Du skal normalt være 18 år. Men der er en mulighed for dispensation. Reglerne om det står i Værgemålslovens § 43, som lyder:

§ 43. Værgen for en umyndig, der er fyldt 15 år, kan med statsforvaltningens godkendelse tillade, at denne på egen hånd udøver næring eller anden virksomhed.

Stk. 2. En umyndig, der har tilladelse til at udøve næring eller virksomhed, kan på egen hånd indgå de retshandler, som falder inden for virksomhedens område.

Stk. 3. Værgen kan med statsforvaltningens godkendelse tilbagekalde tilladelsen. Tilbagekaldelsen får kun virkning for tredjemand, hvis denne kendte eller burde kende den.

Når ud er under 18 skal du altså have en dispensation, og jeg vil derfor foreslå, at du sammen med dine forældre kontakter Statsforvaltningen for at få sådan en dispensation. Når du har fået en dispensation, så kan du udfylde startblanketten og selv underskrive denne. 

Berti Kesmez:
4. Koster det noget at moms og cvr-registreres? tænker på årlige gebyrer og lign.

Nej, ikke når det er en enkeltmandsvirksomhed, og der er ingen årlige gebyrer.

Mvh.

Ole

Fra Kolding
Tilmeldt 14. Oct 11
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias:
Det kan du ikke før du er over 18. Så dine forældre skal eje firma'et indtil du er 18.


Det er forkert.
Jeg har selv vha. Statsforvaltningen fået mulighed for at oprette mig som virksomhed på trods af min alder, på 15.

Du skal sende en ansøgning med budget, forventet regnskab, "om dig", hvad du vil sælge og hvad dine planer og visioner er. Det er desværre en hård og lang process, det tog mig 4mdr før jeg fik et endeligt svar på dem og med svartider på 2 måneder.

Når først du har dét, kan du søge om at få et CVR nr. og vedlægge et scan af godkendelse fra forvaltningen.

Mvh 

Fra Skive
Tilmeldt 5. Dec 11
Indlæg ialt: 61
Fra  HighHouse.dk SkiveLAN.dk Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er muligt, men det vil være langt det bedste og nemmeste at lade forældrene registrer firmaet indtil han er gammel nok og han kan overtage det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias:
Ja det er muligt, men det vil være langt det bedste og nemmeste at lade forældrene registrer firmaet indtil han er gammel nok og han kan overtage det.

Det kan godt virke nemmere, men husk lige at det har den konsekvens, at et eventuelt overskud, så vil blive beskattet hos den af forældrene, der står som virksomhedens ejer.

Mvh.

Ole

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Berti

Berti Kesmez:
2. Jeg skal til at købe en webshop løsning fra Dandomain inkl. domæne, cms-system, betalingsmodul osv. Alt det til 4500 kroner... er det en fair pris eller findes der andre steder, hvor de giver samme muligheder billigere?

Du kan få det samme hos gratis! hvis du deltager i vores Super User's Sneak Peak! Så længe du holder du bruger mindre end 200 Mb plads, 3 Gb trafik og har en omsætning på under 1000 kr. om måneden så er det gratis.

Læs evt. mere her: http://www.amino.dk/forums/t/150715.aspx

PS: En af de største udfordringer ved at starte webshop, er at finde leverandør af de ting du vil sælge. Den del ville jeg helt klart få styr på, før jeg gik igang med at købe shop m.m. det ville være surt at havde købt en shop, og så ikke havde nogle varer at putte i den.

Fra Farum
Tilmeldt 22. Nov 11
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

@Matias

Tak for svaret! Men er du sikker på de 6000/mdr.?

@Ole Schelde

Tak for svaret! Det er dejligt at få vist noget officielt ;) Men her får jeg af vide at det ikke koster nogen årlige gerbyre...lidt forvirret på det her område. Og det med den højere beskatning for mine forældre har jeg taget højde for :) Det er derfor jeg vil have det i mit navn.

@Sofus Wilms

Tak for svaret! Det er dejligt at få af vide det er lykkedes en 15-årig :) Vidste ikke det var sådan en lang proces... :(

@Lundsby

Tak for svaret! Men jeg takker nej tak til tilbuddet :) Og selvfølgelig har jeg leverandørene på plads, undersøgt markedet, kigget på konkurrenterne og i det hele taget det mest basale på plads :)

Tak Aminoer!

Fra Skive
Tilmeldt 5. Dec 11
Indlæg ialt: 61
Fra  HighHouse.dk SkiveLAN.dk Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Berti Kesmez:

@Matias

Tak for svaret! Men er du sikker på de 6000/mdr.?

Du kan altid få det ændret så det passer til din omsætning, som nok ville være betydeligt mindre de første par år. Men som standard ja.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Berti Kesmez:
Men her får jeg af vide at det ikke koster nogen årlige gerbyre...lidt forvirret på det her område.

Indledningsvis spørger du om:

Berti Kesmez:
4. Koster det noget at moms og cvr-registreres? tænker på årlige gebyrer og lign.

Der er ingen omkostninger ved at blive registreret med et cvr-nummer, og der kommer heller ikke nogle årlige gebyrer til.

Mathias:
Som enkeltmandsvirksomhed skal du betale B-skat. Det afhænger hvor meget du sætter din indtægt til, men standard lyder den på 200.000 som giver omkring 6000kr/mdr. Det kan du dog ringe og få ændret til et mindre beløb.

Det som Mathias tager fat på drejer sig om at du naturligvis bør ændre din forskudsopgørelse, fordi du skal betale B-skat af et eventuelt overskud, og hvis du ikke selv gør noget, så vil Skat formentlig gøre sådan som Mathias har skrevet, men det var jo ikke det du spurgte om indledningsvis. Smile

Men for at følge op på Mathias linje, så bør du ændre din forskudsopgørelse til at være retvisende i forhold til hvad du forventer at få af overskud i 2012.

Du kan f.eks. indledningsvis sætte din forventede overskud til 0,- kr. og du skal som følge deraf ikke betale noget B-skat, og så i løbet af efteråret, når du kender mere til hvad dit overskud reelt forventes at blive, ændre din forskudsopgørelse igen til dette. Det vil naturligvis have den konsekvens at du får lidt større regninger pr. måned i de sidste måneder af året, men på det tidspunkt har du jo så forhåbentligt haft noget omsætning til at betale det med.

Jeg vil generelt anbefale, at du går vejen med at søge dispensation, også i relation til netop hvordan skat skal betales. Hvis dette er den eneste indtægt du har, så vil du jo stadigvæk have et frikort, som skal udnyttes før der betales skat. Uden at kende dine forældres arbejdssituation, så er det ikke sikkert dette holder, men hvis de begge er i arbejde, så vil dit personlige frikort jo ikke blive udnyttet. 

Mvh.

Ole

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)