Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskel i salgsmoms og købmoms

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Denbe forskel - er det ens egen penge man trække ud skattefrit?
Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad???

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej.

Hvis salgsmomsen overstiger købsmomsen skal differencen indbetales til SKAT og omvendt hvis købsmomsen overstiger salgsmomsen får du penge tilbage fra SKAT.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Hvis salgsmomsen overstiger købsmomsen skal differencen indbetales til SKAT og omvendt hvis købsmomsen overstiger salgsmomsen får du penge tilbage fra SKAT.

og det har intet at gøre med noget du kan trække ud uden skat. Skat betaler du af dit resultat af driften = alle indtægter minus alle fradragsberettigede omkostninger - Alle pengene er dine - trækker du mere ud end du har likvider til, så låner du jo pengene et sted, og det har ikke i sig selv noget med din skat at gøre heller.

Du må efter min mening tilmelde dig noget iværksætter kursus for ikke at komme galt af sted - alternativt bed om en tid hos skat - men du er nødt til at kunne det helt basale først, eller vil du ikke kunne spørge ret eller forstå svar. 

Du kan google iværksætterkursus og se hvem der tilbyder hvad - de fleste kommuner har også erhvervskonsulenter, så du kan ringe til dit rådhus og høre om de har konsulenter der vil hjælpe, men først og fremmest - læs en masse så du forstår - hvad er

Indtægter

Udgifter - hvilke kan ikke fradrages eller kun delvis (ex repræsentation/hotel)

Overskud/underskud = indtægter minus udgifter - begge uden moms. Det betaler du skat af hvis det er et plus resultat

Moms - salgsmoms - 25% du lægger på dine salgspriser og som skal indberettes hvert kvartal sammen med

Købsmoms - momsen på de du køber - visse ting kan ikke fradrages ex moms på benzin til hvidpladebliver + krav om at momsen skal fremgå tydeligt og faktura være til dit CVR. Momsforskellen betaler du ind, eller får igen som Henrik K beskrev.

Årsregnskabsloven - loven der siger hvad du som minimim skal udføre af regnskab - som du bruger til dels momsindberetninger, dels til at udfylde din udvidede selvangivelse - som du også skal ha styr på eller hjælp til

Bilag: Alt gemmes 5 år - i nummer rækkefølge og samme med fakturaer

Det lyder slemt, men er det først hvis man ikke forstår det, så tag ellers kontakt til en freelance bogholder (søg under freelance herinde) Der er mange gode og de vil nok være pengene værd for dig i starten, som jeg ser det

vh - og held og lykke med projektet - det skal lykkes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker - må kontakte nogen iværksætterhjælpere herfra Gladsaxe. Tak for definitonerne..

Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja min salgmoms > købsmoms (selvfølgelig;)) ... Og skat skal selvfølgelig have diff. Men hvad må jeg gøre med den overskydende købsmoms? Skal det indgå i driften eller hvad?

Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry - er halvblind og skrev på i'en!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

VilGerne:
Ja min salgmoms > købsmoms (selvfølgelig;)) ... Og skat skal selvfølgelig have diff. Men hvad må jeg gøre med den overskydende købsmoms? Skal det indgå i driften eller hvad?
Ja  - moms har faktisk intet med driften at gøre. Resultat er indtægter minus udgifter uden moms begge to

Du beholder den moms du får tilbage, men hvis du gør det til en "vane" så det hele tiden er sådan at du får penge af moms, så vil skat jo nok mene der er lidt snyd -men der er ikke noget i vejen for, at du får penge tilbage det første år f.eks.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Coookie - Hvad må jeg gøre ved den overskydende moms.

Andet spørgs,ål - Det med gem og dokumentation af bilag som skal nummeres osv. Mange traksaktioner som fx. opkrævninger foregår jo direkte via. netbank. Hvordan kan man nummere dette?

Jeg vil gerne have mest muligt elektronisk dokumentation...

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

tror ikke jeg forstår spørgsmålet helt

men hvis dit moms regnskab viser er positivt beløb, er det tegn på at salget er større end dit køb i perioden.

beløbet hvad enten det er i + eller - indgår i dit virksomheds regnskab.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)