Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil på udenlandske plader

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Situation:

Jeg har en virksomhed med diverse udlejningsejendomme i udlandet. Tyskland, Bulgarien, Ungarn, Rumænien. I den forbindelse køre jeg selvsagt meget i østeuropa, og tyskland.

Jeg ejer i DK pt 3 biler. Porsche Cayenne på gulepladder til blandet firma og privat kørsel, BMW cab til privat, og en ekstra bil til privat også.

Spørgsmål

Da jeg kører meget i østeuropa, og tyskland, kunne jeg godt tænke mig at købe en bil og bruge den til når jeg skal kører dernede. Den vil blive brugt 80% af tiden dér, og kun brugt ganske lidt i DK (primært når jeg kører hjem, dvs. fra grænsen og til odense). Kan dette lade sig gøre lovligt? Er der nogen ting jeg skal være opmærksom på? Hvordan skal det laves rent praktisk?


Grunden til jeg nævner at jeg har de 3 andre biler, er for at SKAT ikke senere skal tænke når hvad køre du så i når du er i danmark? - For jeg har både firmabil, og privatbil på danske pladder. Så det er ikke et spørgsmål om at snyde staten, men derimod et spørgsmål om ikke at snyde mig selv. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Michel Moore:
Kan dette lade sig gøre lovligt?

Ja. Hovedreglen i den danske færdselslov og registreringsafgiftslov er, at folk der bor i Danmark ikke må køre i Danmark med et udenlandsk indregistreret køretøj. Der er dog en EU dom som har ført til en undtagelse til hovedreglen. 

Siden 2006 har det været muligt for selvstændige erhvervsdrivende,at benytte en udenlandsk firmabil. Det afgørende i denne forbindelse er, at der er en grænseoverskridende økonomisk aktivitet, og at køretøjet anvendes til brug for udførelsen af den selvstændige erhvervsvirksomhed i udlandet (EU/EØS-land). En betingelse som du jo opfylder med din 80/20 fordeling.

Du skal til SKAT afgive en erklæring om, at bilen er omfattet af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 4 og 5, da bilen anvendes i forbindelse med udøvelse af en grænseoverskridende beskæftigelse samt hvor bilen i forhold til dagskriteriet (anvendes bilen i mere end 183 dage i Danmark om året betragtes den dansk og skal indregistreres) og kilometerkriteriet (den erhvervsmæssige kørsel i udlandet skal overstige den private kørsel i DK) skal anvendes i den pågældende periode. Erklæringen skal desuden indeholde oplysninger om din bopælsadresse, adressen på forretningsstedet samt identifikation af køretøjet.

SKAT vil efterfølgende kunne kræve dokumentation for, om betingelserne for anvendelsen af den udenlandske firmabil har været opfyldt. En måde at dokumentere den faktiske kørsel er f.eks. ved fremlæggelse af kørebog, udskrifter fra GPS, kvitteringer for kørsel over Øresundsbroen o.l. I forhold til den selvstændige erhvervsdrivende vil SKAT ligeledes kunne kræve dokumentation i form af ordrebekræftelser, salgsfakturaer, indgåede kontrakter eller andet, hvoraf det følger, hvor arbejdet er udført samt den tidsmæssige udstrækning heraf.

Så spring ud i det. Find den bil du ønsker og tag efterfølgende fat i SKAT for at tilladelsen i orden.

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

tak for dit svar.

Er det bare mig, eller er det virkelig besværligt?

Tænker specielt på sidste del med at SKAT kan kræve dokumentation.. Det bliver sgu et helvede med alt den dokumentation.. Men er der omvendt bevisbyrde eller how?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Michel Moore:
Er det bare mig, eller er det virkelig besværligt?

Selvtak.

Det er et ganske besværligt område som du ikke skal tage let på. Det er et område som har SKAT's bevågenhed.

Det er dig som har bevisbyrden i forhold til at om bilen er i Danmark i mindre end 183 dage om året og herunder hvordan kørslen fordeler sig.

Næsten uanset hvordan man vender og drejer det så vil reglerne for en i Danmark bosiddende altid være særdeles restriktive. Eksempelvis ville du skulle opfylde samme betingelser hvis du nu oprettede et udenlandsk firma og derigennem fik firmabilen på udenlandske nummerplader.

Det er et par uger siden, at en anden Amino fortalte, at han havde mulighed for at få sin kommende firmabil (som er på engelske plader) stillet til rådighed i forbindelse med flytningen til UK. Der ville reelt være tale om kørsel til og fra grænse. Det afslog SKAT:

Held og lykke med det.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Dvs skat pludselig - måske - kontakter mig og siger så makker, frem med beviserne for denne bil bruges mere i udland end dk?
Også kan jeg f.eks. Vise kørebog, samt kvitteringer for brændstof f.eks..?

Hvordan fungere det rent praktisk med registrering osv? Jeg køre til Tyskland og køber den bil jeg vil, og hvad sker der så?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det vil sige reglen er at:
Bilen skal være i udlandet størstedelen af tiden og ikke at JEG skal være i udlandet størstedelen af tiden?

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Jun 11
Indlæg ialt: 288
Fra  MJ Vision ApS Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

En GPS log må vil være nok ?

Skab tryghed for din virksomhed og dit personale med Kamera overvågning

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan laver man sådan en?

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michel Moore:
Dvs skat pludselig - måske - kontakter mig og siger så makker, frem med beviserne for denne bil bruges mere i udland end dk?
Også kan jeg f.eks. Vise kørebog, samt kvitteringer for brændstof f.eks..?

Ja - eller mere enkelt som Martin foreslår en GPS-log. Du kan risikere at blive stoppet i en kontrol eller SKAT kan henvende sig til dig direkte. Det er derfor vigtigt , at du altid har din tilladelse med når du kører på udenlandske nummerplader i DK.

Med hensyn til registrerimg kender jeg ikke reglerne for køb og registrering af bil på tyske nummerplader, hvis man ikke er bosiddende i Danmark. Hvis det var migselv der valgte denne løsning ville jeg inden jeg købte den tyske bil få bekræftet "setuppet" hos SKAT.

Hvis tyskerne kræver bopæl eller lignende for at kunne indregistrere en bil på tyske nummerplade kunne man evt. overveje at lave et tysk mini-aps (kaldet UG). Det svarer lidt til de engelske ltd.'ere og kræver kun en ansvarlig kapital på en 1 euro.

Sidste alternativ er igen at stifte et udenlandsk firma og så få stillet firmabil til rådighed. Der gælder nogenlunde samme regler, at begrænset kørsel i DK vil være tilladt på de udenlandske nummerplader.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)