Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskellen på faktura vs. Kassebon

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Synes jeg er noget forvirret over forskellen på en faktura vs. kassebon.
I følge informationer fra SKATs hjemmeside
-------------------------------------------------------------
Fakturaer og kasseboner
Når du sælger en vare eller en ydelse, skal du som udgangspunkt udstede en faktura med fortløbende nummerering.

fakturaen skal der stå:

Fakturanummer
Den dato, du har udstedt fakturaen
Virksomhedens momsnummer, navn og adresse
Kundens navn og adresse
Varen eller ydelsens art, mængde og pris
Leveringsdato, hvis denne er forskellig fra fakturadato
Gældende momssats (25 procent)
Momsbeløbet
Momsgrundlaget, pris pr. enhed, evt. prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
Det vil være praktisk for både kunden og dig, at der også står fx kundenummer, rettidig betalingsdag, dit telefon- og faxnummer, e-mailadresse, bank- og/eller girokonto, men det er ikke et egentligt krav. Desuden skal fakturaens nummerering være fortløbende.

Hvis fakturabeløbet til andre erhvervsdrivende inkl. moms er under 750 kr., kan du udstede en forenklet faktura med følgende oplysninger:

Sælgerens navn og momsnummer
Udstedelsesdato (fakturadato)
Leverancens art
Momsbeløbets størrelse. Momsbeløbet kan dog angives ved at anføre, at momsen udgør 20 procent af det samlede beløb.


En virksomhed, der udelukkende eller overvejende sælger til private forbrugere, skal udstede en forenklet faktura. Men hvis der er salg af ydelser til private og beløbet overstiger 5.000 kr. inkl. moms, skal der udstedes en almindelig faktura.

Hvis virksomheden bruger et kasseapparat, er det tilstrækkeligt at udlevere en bon med de samme oplysninger som på en forenklet faktura.

-------------------------------------------------------------

Lad os tage et banalt eksempel; jeg handler i Netto, køber varer, betaler kontant og får en kvittering i form af en kassebon. På kassebonnen fremgår mine personlige oplysninger jo ikke. Det samme hvis jeg gik i IKEA eller Toys R US osv. 

Lad os antage at jeg sælger malerier samt digitalt kunst, og for at gøre det lettere og springe papir arbejdet over, har jeg et kasseapparat. Jeg sælger mit arbejde og udsteder en kassebon i stedet for faktura. Samme princip som Netto eksemplet ovenover. 

Er dette muligt, eller kan man kun udstede kassebon for beløb kun under de 5000,- 

Eller tager jeg fejl?

Svar påskønnes!
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)