Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS, nye beløbsgrænser og udbytte

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens

Jeg har et efterhånden 8 år gammelt ApS med en intakt egenkapital.

Med de nye beløbsgrænser for oprettelse af ApS'er (80 tkr. vs. 125 tkr.) in mente, så er mit spørgsmål følgende:

Kan jeg trække 45 tkr. ud i udbytte (eller a conto udbytte) skattefrit, idet egenkapitalen jo i så fald stadig er intakt med de nye grænser?

På forhånd tak!

/Kristoffer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Nej ikke skattefrit.

Skal beskattes som aktieindkomst.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tak for hurtigt svar.

Kan det virkelig passe, for så er der jo tale om dobbeltbeskatning?

Da jeg i sin tid skød 125 tkr. ind i selskabet som egenkapital, var det jo efter-skat-kroner, så det virker helt urimeligt, hvis jeg skal beskattes, når jeg trækker pengene ud igen.

Jeg er godt klar over, at hvis jeg eksempelvis lukker selskabet med 250 tkr. i egenkapital, så skal gevinsten selvfølgelig beskattes, men det er vel kun det beløb, der ligger over den indskudte egenkapital, som jeg skal beskattes af, er det ikke?

På forhånd tak.

/Kristoffer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejv igen.

Ja det kan passe. Sådan er det vedtaget

125 tkr. Yes..som du skriver.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Suk, der er åbenbart ikke meget fairness over for iværksættere... Men tak for svaret! 

/Kristoffer

Fra Farsø
Tilmeldt 11. Sep 08
Indlæg ialt: 272
Fra  Pindustri I/S Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ser lige med her, gav du ham ret Peter eller hvordan ? har den samme udfordring. er det kun de penge over indskuddet han skal betale skat af eller er det hele beløbet ? 

Unginvestor.dk - Kom igang med aktier. Pindustri - Brænde salg og træfældning 

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er hele beløbet du hiver ud, der skal betales skat af.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

John Doe:

Suk, der er åbenbart ikke meget fairness over for iværksættere... Men tak for svaret! 

Du har helt ret, det er jo fuldstændigt tåbeligt - du skyder penge ind, som du allerede har betalt skat af, men hov! fordi du bruger dine hårdt tjente penge på at oprette et firma der iøvrigt tjener penge til staten, jamen så skal du lige igennem og betale halvdelen endnu engang .... de slår sig på lårene af grin i andre lande når vi spørger om de vil handle i Danmark.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Rent skatteteknisk differentieres der måske mellem at trække udbytte ud og lukke selskabet ned?

For hvis jeg vælger at lukke mit ApS, så må jeg vel trække 125 tkr. ud skattefrit, må jeg ikke?

Ikke at jeg er synderligt interesseret i at lukke mit ApS, men rent teoretisk kan jeg vel gøre det på den måde og så ugen efter oprette et nyt ApS med 80 tkr. i indskud, og dermed har jeg fået mine 45 tkr. ud skattefrit. 

Vil den kunne flyve i praksis?

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du likvidere dit gamle anpartsselskab, så kan du trække de 125 t.kr skattefri og stifte et nyt for 80 t.kr, så har du fået dine 45 t.kr ud skattefrit.

Ja den ville flyve i praksis, men jeg vil ikke mene det er besværet værd :)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)