eftersom vi ikke har ret mange rettigheder som indehavere!
Det er vist noget du har misforstået! Du kan da bestemme at kunderne skal møde op og afhente varerne ved daggry iført røde nissehuer, hvis det er det du vil.
Der er jo i virkeligheden tale om noget så simpelt som enten at gøre som de andre og så tage de risici det medfører, eller at udvirke sine egne procedurer som måske koster nogle kunder. Det er simpelt købmandsskab, - hvad kan bedst betale sig.
Modsat dig, så er mine erfaringer (jeg har haft webshop(s) i mere end 10 år) at mit svind på den konto er under 1% og der er ikke nogen tendens til at det er stigende overhovedet.
Jeg tror det hænger meget sammen med den måde man opbygger sin shop på, - f.eks er telefontid en rigtig god måde at signalere at der faktisk er mennesker bag shoppen. Herudover er det også vigtigt ikke udelukkende at sætte sine handelsbetingelser op på side lort i en copy-paste udgave, - men derimod forklare på et helt almindeligt sprog hvordan proceduren er ved reklamationer, herunder også ved mgl. levering. Man kan sagtens have den obligatoriske "handelsbetingelser" som Nets foretrækker det og så en FAQ eller lign. på et mere klart sprog.
Vedr. den manglende levering, (hvor varen jo ikke er leveret før kunden har varen på bopælen), så fremsender jeg simpelthen en tro og love erklæring til kunden, og jeg efterlyser forsendelsen som afsender Hvis PD mod forventning ikke kan forklare bortkomsten, sender jeg påny en skrivelse til kunden hvor kunden får muligheden for at få pengene retur eller en ny vare tilsendt jf. teksten på tro og love erklæringen.
Rent juridisk har jeg så noget at holde kunden op på hvis der er tale om snyd, - men jeg har aldrig haft brug for det fordi jeg ved tilbageførsler gennem banken hvor jeg kan dokumentere leveringen, simpelthen fremsender en faktura, der som ved al anden mgl. betaling overgår direkte til inkasso, nøjagtig efter samme vilkår som havde jeg modtaget en check uden dækning.
Gør kunden indsigelser, og jeg gennem T&T kan dokumentere at varen er leveret, så lader vi Retten afgøre resten. Men folk med "dårlig samvittighed" betaler oftest inden, fordi de ved at de har underskrevet en erklæring.
I det konkrete tilfælde tilfælde, ville jeg normalt ikke have sendt en vare før svaret fra PD var der, da der ikke var mange helligdage i den periode lige netop i år. Ellers, (hvis der var særlige grunde som gør leveringstidspunktet særlig vigtigt for kunden, såsom fødselsdagsgaver) havde jeg fremsendt varen ud fra en risikovurdering om jeg ville være villig til at tage tabet,- simpelthen baseret på hvor meget der står på den konto hvor hensættelser til tab findes. En konto, der finansieres af den kalkule jeg beregner avancen efter.
Småsager ordner jeg pr. kulance, - man skal ikke bruge tid på principrytteri eller ærgelser. Tiden skal bruges på at optimere forretningen. For det er jo det, det er; forretning.
Så, der er da ingen grund til at fortvivle......