Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

plakatmafiaen

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har hørt om dem - og jeg bor endda noget længere væk fra KBH end dig, Mads.

På Jegindø har vi (så vidt jeg ved) ikke sådan en mafia - men send mig en plakat for det der velgørenhedsnoget - så skal jeg gerne hænge den op hos købmanden.
 
mvh Hans
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Plakatmafiaen lever skam i bedste velgående. Der er iøvrigt lige så aktive grupper i flere af de andre store byer i Danmark. Min professionelle karriere i musikbranchen startede for over 20 år siden, og det har stort set altid været et anderkendt system - alle pladeselskaber, bookere, teatre og kulturinstitutioner betaler til det. Så vidt jeg husker er prisen ca. 10 kr. pr. plakat i dag. Og alt andet lige er prisen vel ok - kommunerne tager mellem 25 og 75 kroner for at pille valgpakater NED! :)
 
Det kan naturligvis godt virke grotesk at der huserer sådanne selvbestaltede mafia-lignende grupper, men på den anden side tror jeg de fleste kultur-grupper (som mest er dem der bruger plakatmediet) har anlagt et meget pragmatisk syn på det og erkendt at det alt i alt, trods alt, er et mere velfungerende system end hvis alle bare gik rundt og overklæbede hindandens plakater - for det er desværre nok alternativet. 
 
Problemet skal nok mere ses i lyset af, og med udgangspunkt i, at "anarkistisk" plakatopsætning i udpræget grad tollereres i de fleste byer, når bare det ikke tager overhånd, og sålænge det er noget man kan tillade sig at kalde "kultur" - den går jo ikke hvis en politiker eller McDonnalds gør det samme, så vanker der bøder. Jeg har aldrig hørt om teatre, pladselskaber, eller bands der har fået bøder - omend at nogle bands og pladeselskaber tjener lige så mange penge som de største danske virksomheder - og mere til.
 
Jeg kender ikke den nøjagtige lovgivning på området, men i hvert fald er det tydeligt at kommunerne lader det ske. De har overladt plakatpladserne til anarkistisk fordeling - og det kan næsten kun ende i krig eller monopoliseret mafiatilstande. Og af de to onder er jeg ikke sikker på det sidste nødvendigvis er det værste.
 
Naturligvis er det forkasteligt, dybt umoralsk og hvad man ny ellers kan finde på at sige af politisk korrekte ting, men lets face it - det virker, og alle har vennet sig til det. So what the fuck :)
 
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 02:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Efter at have googlet lidt på "plakat mafia" og diverse variationer deraf ser det ikke ud som om denne plakatmafia direkte går ud og forlanger bestikkelsespenge. Det er tilsyneladende blot et netværk af personer indenfor mediebranchen der gerne vil bestemme over hvilke plakater der hænger på byens vægge, primært gennem aggresivt at overklistre eller fjerne plakater som de ikke selv har sat op. Den beskrevne motivation er tilsyneladende at det kun skal være kultur der fremmes på husfacaderne istedet for reklamer fra virksomheder - men hvilken kultur der får lov til at hænge på ellers offentligt tilgængelige udstillingsvinduer ser ikke ud til at være defineret særlig præcist.
 
Umiddelbart virker det blot som om "plakatmafiaen" kun tjener deres egne økonomiske interesser og selvpromovering under dække af kulturfremmelse. Jeg kan ihvertfald ikke se hvorfor de skulle have forret frem for andre, når nu kommunerne har erklæret facaderne åbne for alle gennem deres mangel på oprydning. Hvis kulturfremmelse virkelig var målet tror jeg disse ildsjæle ville have mødtes med kommunen og planlagt et kommunalt etableret plakatophængningssystem, men det ville jo gå imod deres egne økonomiske interesser . Her er forresten et meget sigende citat fra en side om mafiaen:
 
"Da nogle venner skulle have hængt plakater op for et teaterstykke for et par år siden, skulle plakaterne og et vist kontantbeløb lægges i en pladeforretning. Plakaterne blev så fordelt. "
 
Og minsandten om der ikke også findes en klub/forening der hedder FPM, "Fuck Plakat Mafiaen" - http://www.plakatmafiaen.dk/
 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:31
Hvor mange stjerner giver du? :

I teorien kan du jo have meget ret, Thor, men tror du en kommunal ordning ville blive mere retfærdig eller billigere? Det tror jeg bestemt ikke :)

Jeg ved som sagt ikke om der forelægger nogen erklæret politik på området for kommunerne, men jeg kan personligt godt gå ind for, at det i givet fald bør være kulturlivet der får "ret" til mediet. Man kan så, men al rimelighed, godt diskutere om hvad der så skal høre med i "kulturbunken". De små teatre, jazz-pladeselskaber og nichekunstnere der kun har ganske få midler at markedsføre sig for så jeg hellere frem for millionforetagender som Sony, BMG og EMI''s TV-annincerede milliardsatsninger. Meget af det er efter min mening ikke "kultur eller kunst" men "underholding". Ikke at der er noget galt med underholdning, men det bliver det bare ikke kunst af - lige så lidt som BonBonLand, computerspil eller stripteasebarer er det. 
 
 
 
 
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

......Den er sgu sjov den her...-godtnok har vi ingen plakatmafia i Gistrup....faktisk tror jeg ikke vi har nogle plakater overhovedet? - nå men mit forslag er følgende "hæng plakaterne så højt oppe at gangsterne ikke kan nå dem" - så kan de lære det !!!!! .....og meld dem så til politiet for - forsøg på kontra-terror iht. den nye terrorlovgivning. :-)))
 
....ved godt mit svar ikke er helt seriøst- men jeg havde det i det mindste lidt sjovt da jeg skrev det! - håber i finder en mere konstruktiv løsning ved de andre debattører....:-)
 
Mvh
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan kommer man egentlig i kontakt med "Plakatmafiaen" :-) ? - tjekkede lige de gule sider....kunne ikke finde dem
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 12/13/2005 2:30:33 AM Forfatter: Mikkel deMib

De små teatre, jazz-pladeselskaber og nichekunstnere der kun har ganske få midler at markedsføre sig for så jeg hellere frem for millionforetagender som Sony, BMG og EMI''s TV-annincerede milliardsatsninger. Meget af det er efter min mening ikke ''kultur eller kunst'' men ''underholding''. Ikke at der er noget galt med underholdning, men det bliver det bare ikke kunst af - lige så lidt som BonBonLand, computerspil eller stripteasebarer er det.

Præcis Mikkel...
 
Se følgende citat - groft og ubehøvlet taget direkte fra plakatmafiaen.dk - nu viderebragt på amino:
 

"Alt for længe har en selvbestaltet horde af wallpimps monopoliseret vores allesammens bymur til gavn for storkapital, pladeselskaber og koncertarrangører og til skade for al anden folkelig ytring."


Det siger vel sagtens alt i sig selv?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg elsker genren "alt for længe har....... "

Kan I høre fanerne smælde?
Det er skægt at man kan basere en kommunikationsgenre på nogle få stumper retorik.
 
I øvrigt tilslutter jeg mig da gerne koret, der lovsynger kunstens muligheder frem for kapitalens - i dette tilfælde.
 
mvh Hans
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, som sagt er teorien jo god nok, men spørgsmålet er om det ville blive bedre i en kommunal/socialdemokratisk variant. Muligvis ville man kunne få den værste af den kommercille "kultur" skubbet lidt ud, men hvem ville så få plads? De bedste, de mest nyskabende eller dem med de bredeste albuer? Og hvis det bliver det sidste hvad er så forskellen? Og bliver det billigere af den grund? Retfærdigt? Næhh, jeg gad godt se et bud på en anden løsning som holder vand - jeg har ikke set den endnu :)
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Sådan en kommunal/social tilgang er måske ikke det mest optimale alternativ, men hvis man ikke kan lide plakatmafiaen kunne man nok få lidt held med at pointere pengene er sorte og ikke betales skat af. Den generelle tilgang er at finde en pladebutik eller koncertarrangør hvor betalingen skifter hænder kontant og jeg tvivler på at det ryger med i regnskabet.
 
Den gængse pris ud fra min quick''n''dirty research er 10 kroner per plakat. Det tager ihvertfald højst et minut per plakat at hænge op så det er en timepris på mindst 600 kroner, sort. Gang det op med det hav af plakater der hænges op blot i København og du har en undergrundsøkonomi på et par millioner.
 
Side 2 ud af 4 (35 indlæg)