Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd ifm. virksomhedsophør/evt. konkurs

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Kære Aminoer

Jeg håber med denne mail at få input ifm. ophør af min tøjforretning (virksomheden er personligt ejet). Jeg har nu i et par år kæmpet for at indhente et likviditetstab, som opstod ifm. krisen 2008 og reducerede dengang alle udgifter til et minimum. Virksomheden har (også) siden da haft overskud, men desværre ikke nok til at indhente det tabte. I efteråret 2011 blev virksomheden igen ramt af krisen med yderligere likviditetstab og jeg har derfor valgt at lukket min tøjbutik efter samråd med min bank.

Jeg er nu i den situation, at jeg kører ophørsudsalg og tjener i øjeblikket penge, men hvordan skal jeg forholde mig ift mine kreditorer?

Gæld til bank 500.000

Gæld til alm. kreditorer ca. 150.000

Udestående til skat:

-          afdragsordning for moms 2. kvartal 2011:  40.000 kr.

-          moms 4. kvartal (forfalder februar):  ca. 70.000 kr.

-          moms 1. kvartal (forfalder maj): ca. ??

-          Restskat 2011: ca. 50.000

-          Skat for indtægter ifm. ophørsudsalg: ?? kr.

Mine muligheder for at tilbagebetale den fulde gæld er minimale, da jeg bor alene og ikke har anden indtægt (er heldigvis i A-kasse) et end fremtidigt job vil give (forventet indtægt ca. 20-25.000 kr. pr måned).

Jeg er husejer (uden friværdi), men kan ompriritere til meget lav ydelse. Men hvad så med uforudsete udgifter/vedligehold, som jeg jo så ikke har råd til? Alternativet er at sælge hus (hvilket er næsten umuligt pt.) eller det går det på tvang. Er det i øvrigt muligt at få gældsanering hvis man ejer fast ejendom?

Jeg vil meget gerne have jeres input til ovenstående. Jeg overvejer også rådgivning. Kan I anbefale nogen? 

Mange hilsner

Den (snarligt) konkursramte

 

 

Fra Århus n
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 165
Fra  TheCocktailCompany Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har lidt så store tab, så har din virksomhed vel haft et skattemæssigt underskud, hvorfor du burde have udskudt skat??

eller er det opbrugt?

Cocktailcatering og bartenderudlejning i højeste kvalitet - www.thecocktailcompany.dk
lej en bartender hos The Cocktail Company

Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

Nej, virksomheden kører med ikke underskud, men derimod har vi meget dårlig likviditet. 

Fra Århus n
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 165
Fra  TheCocktailCompany Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det er muligvis ved at være for sent til at skrue på nogle knapper, men den "letteste" vej til god likviditet er:

alle der køber varer / yderlser osv af dig = kort betalingsfrist
alle du køber varer / ydelser af = lang betalingsfrist.

Det er selvfølgelig ikke alle steder dette er muligt.

Men det ville nok være en ide at tage fat i en revisor der kan gennemgå dit regnskab.

Cocktailcatering og bartenderudlejning i højeste kvalitet - www.thecocktailcompany.dk
lej en bartender hos The Cocktail Company

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pia

Da du har privat virksomhed så hæfter du for alt i din virksomhed.

Jeg mener ikke at du kan få gældssanering fordi ud ejer fast ejendom. At gå på tvangsauktion vil være en dårlig ide. Du skal gøre alt for at få den solgt fordi du får ikke mere end hvad du skylder til kreditforeningen.

Og hvis dit hus bliver annonceret at der bliver holdt tvangsauktion så kommer du i RKI i 5 År.

Skat vil trække 20% af din løn hvis du ikke laver afdrags ordning.

Det er de input jeg lige kan komme med.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Brande
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 590
Fra  www.wristease.dk Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa

 

hvad med skat, har de sendt dig til rki, eller vil de ikke snart have penge eller hvordan tager de det, for de plejer og vil have deres penge

 

hilsen

thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pia08:

Udestående til skat:

Nu ved jeg ikke hvor langt du er fra en konkurs - eller endsige om du kan styre uden om en konkurs - for du har trods alt haft en pæn indtjening.

Uanset hvordan vil jeg såvidt muligt tilgodese SKAT. SKAT har alle muligheder for at forfølge dig fremover via lønindeholdelse, udlæg mv.

Det vil endvidere gøre det lettere, hvis du igen skulle have lyst til at drive egen virksomhed. Ved gæld til SKAT risikerer du da at skulle stille sikkerhed for evt at blive registreret igen.

/Henrik Koudahl

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da et godt råd du kom med der Henrik

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja din førsteprioritet skal være at betale al din skatte- og moms-gæld.

Så længe du har offentlig gæld, kan du ikke (normalt) få gældssanering.

og de har mulighed for at trække op til 30% af din netto-løn.

Gælden til TS vil aldrig blive afskrevet, og renterne der løber på er ikke fradragsberettigede.

Så det er det absolut dårligste sted at skylde penge.

Øvrige kreditorer vil efter en periode, være villige til at lave en akkord-ordning, hvor man f.eks. betaler 20% af den oprindelige gæld, til fuld og endelig indfrielse.

Din faste ejendom er også et problem i forbindelse med gældssanering, men som andre har skrevet vil tvangauktion, blot forøge din gæld, mens et almindeligt salg er ret håbløst.

Du skal dog forsøge at sælge, og blot til en rimelig pris, men lad være at gro fast i ejendommen, så hellere tage tvangsauktionen og komme videre med dit liv.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Alle

Tusind tak for alle de gode input.

Jeg vil fremover prioritere betalingerne til skat og nedbringe min gæld så meget som muligt. Og næste skridt må vel være at kontakte en ejendomsmægler for vurdering af mit hus.

Hvis jeg vælger at beholde mit hus, kan jeg så sælge efter 2-3 år (og håbe at priserne til den tid er for opadgående) og så efterfølgende søge om gældssanering? Eller er salg en fordel netop nu set i relation til gældssanering, sandsynligvis med et pænt tab?

 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)