Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Joomla installation

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Dianalund
Tilmeldt 5. Apr 09
Indlæg ialt: 249
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg skal have flyttet en side fra en localhost til et webhotel så tager jeg alle filerne og ftp uploader dem til webhotelet og tager en databasebackup og lægger op på den nye database.

Når det er sket tager jeg og kigger på configuration.php i roden af Joomla og retter den til med de oplysninger jeg har fra webhotelet.

En anden ting man også kan er at bruge akeebabackup og lave en backup af sin side og database. Gemme den på sin HD.

På sit webhotel uploader man kickstart ( også lavet af akeeba udvikleren ) Så er der en god gennemgang i den for at gøre det nemmest..

Fra Skibby
Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 22
Fra  XXX Butikken Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Brian skriver er det absolut letteste.
Jeg ville dog holde akeeba ude af det.. Automatiserede systemer har det med at lave fejl som man opdager på det mest irriterende tidsounkt (det her kan godt være et produkt af min automatiske modstand mod unødvendige systemer).
configuration.php på joomla er meget let læselig og det er meget let at importere en .sql fil i f.eks. phpmyadmin som er standard på de fleste hoteller.

Du vil få en bedre fornemmelse af dette når du ser det. men ellers er du velkommen til at spøre hvis du støder ind i noget du ikke kan gennemskue.

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas

Du har allerede fået en del svar, men jeg er absolut ikke enig med flere af de ærede medlemmers råd. Så nu får du lige mine :-)

1. I modsætning til flere af de andre ser jeg ingen problemer i at udvikle lokalt. Det virker fint nok og kan være mere fleksibelt hvis man skal rode rundt i filsystemet og finde præcis den CSS fil hvor tingene sker. Men Rebweb kan ikke se filerne på din computer, så du er nødt til at overføre dem til din rigtige webhost.

Jeg vil fraråde dig at bruge USB-nøgle eller FTP til denne overførsel. Brug hellere Akeeba Backup komponenten som en af de andre også anbefaler. Dette er langt det mest sikre og nemmeste. Og lad dig ikke skræmme af ham der tror at den slags "automatiserede systemer" giver problemer. Det gør det ikke. Det der giver problemer er hvis man som ukyndig roder rundt og gør tingene manuelt. Akeeba overfører både dine filer og dine databaser nemt og smertefrit, så du ikke skal ind og rode selv. Jeg har selv flyttet flere sites på den måde og det virker bare. Det virker også hvis du en dag bliver sur på Redweb og vil have din Joomla installation flyttet et andet sted hen. Akeeba styrer!

2. Nej, det skal du ikke. Når du installerer den backup du har lavet med Akeeba på din egen webhost så spørger installationsprogrammet efter database-oplysningerne. Og så skal du indtaste de oplysninger der gælder for din rigtige webhost.

3. Det kommer an på din webhost. Hvis det er en ordentlig Joomla-kyndig hosting du hart fået dig så bør det ikke være nødvendigt, men for nogle webhosts kan det være nødvendigt at aktivere FTP-optionen. Det ved du først når du forsøger.

4. Nej, det skal du ikke. Det er bare et navn som vises i titel-linien på din browser og bruges andre steder til visning. Du kan kalde det hvad du vil (men det har en SEO-effekt så det skal helst være et navn der passer til det dit site handler om :-) )

5. Det ved jeg desværre ikke. Jeg har ikke arbejdet med SSL-certifikater før. Det bør du få Rebweb til at håndtere for dig.

6. Ja, det kan der, men du kan ikke vide det førend du prøver. Der er tusindvis af Joomla-addons og man kan ikke vide hvad der (ikke) virker med hvad førend man prøver det. Hvad der konkret vil være galt er også svært at sige, men som regel er det en Javascript konflikt, og de kan være ret nasty at få has på hvis man ikke er programmør selv.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Mikkel og Brian m.fl. skriver så er det ekstremt enkelt med Akeeba og hvis det er uploade alle filerne og mapperne og databasen enkeltvis er en for stor mundfuld så kan de 2 filer der skal uploades på Akeeba være en super idé.

Ang. SSL certifikat så kan det altid rettes senere - hvis du skal have et SSL certifikat skal du godtgøre behovet dvs. sikring af data m.v. og så sætter vi som sådan det hele op for dig - men den kan vi lige tage direkte når du er klar til det :)

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres svar. De er meget brugbare. 

Jeg har dog lige et mere omkring at lave en kopi af det, jeg laver. Jeg vil gerne være sikker på, at Redweb får alle filerne. Nu skrev en herinde, at Redweb ikke fik de filer, jeg havde på min computer. 

Når jeg er helt færdig med at lave det i Joomla, som jeg kan, og Redweb skal i gang med det mere avancerede. Hvis jeg så f.eks. samler det hele i en mappe på mit skrivebord. Altså både xampp, Joomla og alle de billedfiler osv, som jeg bruger. Hvis det hele ligger i en mappe samlet, kan jeg så ikke kopiere den mappe over på en usb, og give den usb til Redweb. Så får de vel alt, som jeg har lavet i Joomla. Både xampp databasen, filer osv. Er det ikke korrekt? 

En anden mulighed jeg tænkte på, var at downloade Akeeba, til at lave en backup. Er det så bedre at bruge Akeeba til at lave en backup, som jeg kan ligge over på en usb og give til Redweb? Jeg tænker bare på, at hvis Akeeba laver en Backup, så er det vel ikke alle filerne i min mappe som kommer med. Her tænker jeg på billeder osv samt databaseb i xampp, som jeg bruger, som også ligger i den samlede mappe. Eller kommer det hele med, så Redweb kan se det hele, og arbejde videre med det på deres computer?

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er meget bedre at bruge Akeeba. Akeeba kopierer alle filer og databaser som skal bruges på dit website, og dermed alle filer som Redweb skal bruge. De skal ikke bruge xampp, da det ikke er en del af dit website som sådan, men repræsenterer den infrastruktur som din webserver stiller til rådighed. Så det kan du forvente at din rigtige webhost allerede har (de bruger nok ikke xampp men noget tilsvarende).

Det eneste der kan mangle er hvis du laver noget grafik i f.eks. Photoshop eller andet program og så lægger de resulterende grafikfiler op på dit site. Hvis Redweb skal bruge de originale Photoshop-filer for at arbejde videre på grafikken skal de have dem separat.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel

Tak for svaret. Men jeg skal vel tage en backup af den database i xampp, som jeg har arbejdet med. Skal jeg ikke? Skal de ikke bruge den? Eller skal jeg kun tage en backup af Joomla, når jeg er færdig med det, og Redweb skal arbejde videre med det? Eller kommer det hele automatisk med, hvis jeg tager en backup af Joomla med Akeeba?

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du med "den database i xampp" mener din Joomla-database, så vil Akeeba også tage en backup af denne, lægge resultatet i backup arkivfilen og gendanne denne når du installerer backuppen på din rigtige webhost. Hvis du mener en anden database som ligger udenfor Joomla, så er situationen anderledes.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel:

Ja, det er den database i xampp.

Så har jeg lige et spørgsmål mere :)

Når jeg downloader Joomla for første gang, så vil jeg gerne have alle demodata med. Så jeg kan danne mig overblik over det, og rode lidt med det, så jeg lærer det at kende.

Derefter vil jeg gerne installere det igen uden demodata, så der er ikke er noget i Joomla, når jeg starter. Nu har jeg læst en user guide til Joomla, og der står, at man faktisk kan downloade Joomla to gange. En med demodata og en uden. Men det virker bare overflødigt synes jeg.

Har også læst, at man kan gå ind og slette indholdet i configuration.php, og så starter man Joomla installationen op fra bunden igen. Er det korrekt?

Man kan også bare afpublicere alt det, som er skrevet i forvejen. Men det tager selvfølgelig ekstra tid. Så jeg kunne godt tænke mig at vide, om man bare kan slette indholdet i configuration.php, og så starte installationen forfra?  

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Du downloader som sådan ikke Joomla med demo-data. Det er noget du vælger at installere når du kører installationen. Så du kan installere Joomla to gange i hver sin lokation, og så vælge at få demo-data lagt ind i den første men ikke i den anden. Du laver simpelthen to under-kataloger i xammp, og kalder dem f.eks. "test1" og "test2". Så laver du en database til hver af dem, installerer Joomla begge steder og har så to Joomla websites side om side.

Du kan ikke genstarte installationen ved at slette nogen fil. Ved afslutningen af en Joomla-installation bliver man kraftigt opfordret til at slette installationesfilerne af sikkerhedsmæssige årsager. Og hvis man gør det, kan man ikke gen-starte installationen. Men hvorfor vil du også gøre det? Hvis du vil have en frisk kopi sletter du bare hele din Joomla-installation fra xampp, kopierer en frisk kopi af Joomla-installeren ind og starter installationen forfra.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)